bios opgradering eller brug af diskmanager
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-12-01 01:09

En ældre pc hvor jeg har identificeret bundkortet til at være et Spring
Circle P56x-GO4 med bios Award 03/10/97-I430vx-2A59GS9BC-00.
Det understøtter ikke store harddiske og jeg har forgæves forsøgt mig med
Data Lifeguard fra Maxtor på en 40 gb IBM disk. Den genkendes korrekt af
programmet og jeg kan tilsyneladende også opdele den i partitioner m.m., men
når den siger afslut og reebot, kan jeg ikke med en bootdiskette se noget
som helst. Ingen af partitionerne er synlige. Til sidst måtte jeg lave een
partition med Lifeguard, som angiveligt var på knap 40 gb men ved reboot,
sås der en non-dos partition som fyldte det hele på nær 800 mb. Jeg fik
fjernet denne non-dos partition og lavet en ny primær med fdisk, men den
ville kun kendes ved de 8025 mb. Da jeg formatterede den, var der så kun ca.
900 mb?
Jeg har forgæves søgt efter en bios opdatering, der evt. kunne hjælpe.
Spring Circle eksisterer ikke mere og det firma, som de henvises til, kan
jeg ikke finde.
Langt om længe fandt jeg så en biosopdatering, hvor der ikke er beskrevet
noget om, hvad den ændrer i forhold til tidligere.
Den har samme identifikationsnr., men er tilsyneladende til et P56X-GO2,
hvor mit hedder G04. Kan man løbe chancen og opgradere. Kan nogen evt.
anbefale et andet diskmanager program til at få mb til at acceptere alle 40
gb. Jeg har forgæves ledt hos IBM og Western Digital. Et program, som mange
omtaler - Ontrack - er tilsyneladende et købeprogram, og det er altså en
P166 jeg roder med, så der skal ikke ofres mange 5-ører på den.
Evt. andre løsningsmodeller modtages med kyshånd.
Det skal bemærkes, at jeg i første omgang partitionerede den på en helt
anden pc med en Win Me bootdisk.
Der blev kopieret en win95 installation over på den direkte fra en anden
harddisk, og det har den så efterfølgende kørt med. Kun ved f.eks. brug af
ghost, har jeg noteret problemer, idet ghost kunne kunne se den ene
partition, selv om der var 3. Win 95 kunne godt se dem alle.
Nu skulle der så opgraderes til 98 - nødvendigt grundet en kommende
internetforbindelse via kabelnet - og så brokker den sig over, at det er et
forkert drev, som er enten komprimeret eller har en cachelagringsfunktion,
samtidig med at der kun kan ses den ene partition ud af 3. Grundet den
fejlagtige meddelelse om komprimering og cachelagring, afslutter den
installationen.
Alle ideer modtages.

Kurt

Fra : orbital

Dato : 31-12-01 09:27

Prøv de 2 diskmanagers der er på http://www.octools.com under
Downloads.

Det er IBM Diskmanager og EZDrive, jeg tænker på. IBM Diskmanager er
en 1.2 Mbyte fil, der kreerer en boot diskette for dig.
IBM Diskmanager er Ontrack i anden benævnelse.

Disse programmer gratis.

Jeg har nu aldrig selv anvendt dem.

mvh

John

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-12-01 16:28

"orbital" <johnknuhtsen@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en 1.2 Mbyte fil, der kreerer en boot diskette for dig.
> IBM Diskmanager er Ontrack i anden benævnelse.

Mange tak. Det var lige præcis IBM diskmanageren der skulle til for at redde
min dag. Egentlig lidt utroligt, at de har gjort det så svært at finde den
hos dem selv.
Jeg søgte hos dem på ordene Ontrack og på Disk Manager og deres søgemaskine
kendte intet til det.
Nå, men sådan er der så meget.
Godt nytår.

Kurt

Fra : Lars

Dato : 01-01-02 17:35

On Mon, 31 Dec 2001 16:27:49 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurta@iname.com> wrote:

> [...]
>hos dem selv.
>Jeg søgte hos dem på ordene Ontrack og på Disk Manager og deres søgemaskine

Øhhh? <http://www.ibm.com/> skriv disk manager download i
søgefeltet, og det øverste hit leder hen til
<http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm>
Tada!

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-01-02 00:51

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Øhhh? <http://www.ibm.com/> skriv disk manager download i
> søgefeltet, og det øverste hit leder hen til

Ja, hvor svært kan det være. Med din anvisning finder man det straks. Jeg
havde gjort den fejl at forsøge at tænke, så da jeg kom til startsiden
trykkede jeg på Support & downloads og derefter søgte jeg. Det giver 200
hit, men ingen af dem er til den anførte disk manager.
Så kan jeg undre mig over, at man ikke får samme søgeresultat når man står
forskellige steder, især når man skifter til support og download, så får man
ingen rigtige hit, når man ser adressen til, hvor den rent faktiks ligger.
Men også tak til dig.

Kurt