Skærme
Fijala 3554
1 par ? til notebookskærme.
Fra : Jens Johansen

Dato : 30-12-01 23:06

Da jeg skal købe en notebook / bærbar pc har jeg et par spørgsmål vedr.
skærmen.

Hvilke typer af TFT skærme er de bedste på notebooks f.eks. SXGA UXGA SVGA -
der findes mange forskellige benævnelser.
har set på Dell og Compaq

Det vigtigste er, at skærmen er lysstærk! / den skal kunne bruges i bilen på
trods af dagslys.
Skærmen skal også være så stor som muligt helst 14-15"
kan jeg regne med at Dells TFT skærme er 15" når de skriver det?

Hvis en lige har været møllen igennem? med køb af bærbar eller bare ved
noget om emnet,
så hjælp mig lidt med hvad jeg skal gå efter ved skærm typer.

Med venlig hilsen
Jens

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 31-12-01 08:56

Jens Johansen wrote:

> [...]
>
> Hvilke typer af TFT skærme er de bedste på notebooks f.eks.
> SXGA UXGA SVGA - der findes mange forskellige benævnelser.

Det de tre betegnelser dækker over er maksimal opløsning, så
hvis bare den kører 1024x768 eller derover som standard, er der
ikke noget at være bekymret for.

> [...]
> Skærmen skal også være så stor som muligt helst 14-15"
> kan jeg regne med at Dells TFT skærme er 15" når de skriver

Lysstyrke er en svær ting at læse om i salgsmatrialet, det skal
du nok prøve i praksis. De nyere bærbare jeg har set i dagslys
på det seneste har ikke haft problemer i den retning, men det
skal her bemærkes at der var æbler på dem alle

TFT-skærme benævnes ved reel størrelse, modsat CRT-skærme, hvor
man også tæller den del af billedrøret der sidder "gemt" rundt i
kanten med.

> Hvis en lige har været møllen igennem? med køb af bærbar eller
> bare ved noget om emnet,
> så hjælp mig lidt med hvad jeg skal gå efter ved skærm typer.
<snip>

14-15" TFT, og husk at tale lysstyrke med sælgeren - prøv evt.
at få en aftale om at kunne prøve maskinen af i praksis, og så
kunne returnere (evt. mod gebyr, hvis de forlanger det - 500kr
er f.eks. ikke meget, hvis det betyder at man ikke står med en
ubrugelig 25.000kr's maskine...) maskinen hvis den ikke dur til
dine behov.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Jens Johansen

Dato : 31-12-01 11:40

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
> Jens Johansen wrote:

Hej Thomas,
tak for dit svar og godt nytår.

Nu nævner du Apple Notebooks, hvilket jo også er en mulighed. Er deres TFT
skærme generelt bedre / gode ?
Hvordan er det nu med softwaren til Apple - kører de MS programmer eller
hvordan. (Jeg er totalt novice i Mac)

Hvis nogle kan anbefale Notebooks med gode skærme som jeg bør kikke lidt på
så hører jeg gerne om det

Godt nytår
Mvh
Jens

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 31-12-01 12:10

Jens Johansen skrev:
> Hvis nogle kan anbefale Notebooks med gode skærme som jeg bør kikke lidt på
> så hører jeg gerne om det

Generalt så vil jeg altid enbafale en Dell bærbar, har siddet med den
udenfor en dag hvor solen skinnede fra en skyfri himmel, og der var ikke
ngoet problem, hvis skærmen da ikke ligefrem stod direkte mod solen.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 31-12-01 12:14

Jens Johansen wrote:

<snip>
> Hej Thomas,
> tak for dit svar og godt nytår.

Det var så lidt & i lige måde.

> [...]
> Hvordan er det nu med softwaren til Apple - kører de MS
> programmer eller hvordan. (Jeg er totalt novice i Mac)

Hvis jeg skal sammenligne Apples skærme med de øvrige
fabrikanters bliver det på deres indendørs performance, og der
er der ikke den store forskel. Jeg synes umiddelbart bedst om
IBM og Toshiba generelt, men har ikke mødt et decideret stygt
display hos de andre mærker. Hvis du i forvejen kører PC er der
ingen grund til at skifte, det er bedst at blive ved det man er
bedst til - med mindre man da er ved at blive vanvittig af det
(her er der så nogle der vil påstå at jeg skulle have sluppet
windows noget før...). Men ellers findes Officepakken også til
Mac, og der findes også megen anden god software til
æble-folket. Selv foretrækker jeg linux, og så er platformen jo
(næsten) ligegyldig.

Jeg håber at der er andre der kan give mere konkrete bud på hvad
du skal kigge på, men sker det ikke, så prøv at kigge nærmere på
IBM's tænkepadder

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : KGB

Dato : 01-01-02 15:04

OT:

> æble-folket. Selv foretrækker jeg linux, og så er platformen jo
> (næsten) ligegyldig.

Funker linux oz på et æble ??

--
Regards
(-: KGB

http://www.fiduso.dk
http://www.goshin-jitsu.dk
KGBNSA@HOTMAIL.COM_remove
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 01-01-02 15:09

KGB wrote:

<snip>
> Funker linux oz på et æble ??
<snip>

Se: http://www.suse.de/en/products/suse_linux/ppc/index.html

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Peter T.

Dato : 31-12-01 20:07

"Jens Johansen" <JO@Johansen.dk> wrote in

> Det vigtigste er, at skærmen er lysstærk! / den skal kunne bruges i
> bilen på trods af dagslys.

Min Dell inspiron fungerer glimrende i solskinslys.

> Skærmen skal også være så stor som muligt helst 14-15"
> kan jeg regne med at Dells TFT skærme er 15" når de skriver det?

Ja.

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...