Anbefale netkort?
Fra : rick

Dato : 30-12-01 21:07

Hej I gruppen,

Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig med et nærigt spørgsmål

Jeg står for at skulle købe 3 netkort og har ladet mig fortælle, at 3Com er
godt. Men når jeg slår op på fx edbpriser.dk får jeg netkort i prisklasser
fra 295kr til 5-600kr og endda mere. Skulle der være noget i vejen for at
købe det allerbilligste kort (fx det der hedder OfficeConnect Fast
Ethernet), når netværket primært skal bruges til:
Lidt spil, filoverførsel, internet-sharing, hobby. De tre computere er 1
linux, 1 win2000 og 1 win98. Jeg har tænkt mig at forbinde dem med et hub.

Håber nogen kan hjælpe.
Hilsen rick og et konon godt nytår!

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-12-01 21:27

"rick" <rick@cool.dk+delete> wrote in message
> Jeg står for at skulle købe 3 netkort og har ladet mig fortælle, at 3Com
er
> godt.

Jeg har *aldrig* haft bøvl med netkort, med realtek chipset. Dvs. rtl8039
for 10 mbit, rtl8129for 10/100 (så vidt jeg husker - noget i den stil). I
Windows bruger jeg driveren "NE2000-kompatibel".
Det gælder også mine netkort til 48 kroner. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-12-01 21:59

"rick" <rick@cool.dk+delete> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ethernet), når netværket primært skal bruges til:
> Lidt spil, filoverførsel, internet-sharing, hobby.

Der skulle ikke være noget ivejn for at købe et mellem godt kort til 200
kroner...

>De tre computere er 1
> linux, 1 win2000 og 1 win98. Jeg har tænkt mig at forbinde dem med et hub.

Køb en Switch

Fra : Ivar

Dato : 30-12-01 23:39

Bjarke Hansen skrev:

> Køb en Switch

Til tre computere ville jeg købe en hub.

Billigere og færre problemer !!

Hvis der var 8 computere ville jeg også bruge en hub, medmindre
der var store datamængder der ikke var jævn distribueret
mellem alle computere.

Switche har den fordel at de ikke sender data ud til alle de
tilsluttede computere, men kun der hen hvor de *regner* med
at de skal bruges. Derved belastes ikke hele nettet når
to computere kommunikerer. Men det at switchen ikke altid
sender til alle tilsluttede computere, kan give nogle lange
svartider, første gang man vil have fat i en computer.
Et typisk switch-problem i et win-netværk, er når man
booter kan man ikke fat i tilsluttede drev, først når
man prøver anden gang kommer der forbindelse.
Det problem har jeg set ved flere switche men aldrig
med hubs.

Jeg ville altid bruge en hub i et hjemme-netværk.

Ivar

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-12-01 23:56

"Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> wrote in message
> Til tre computere ville jeg købe en hub.

Måske er min hub for billig, men jeg når aldrig over 4 mbit på mit netværk.
Med en switch burde jeg vel kunne nå op omkring 10 mbit?

Og jeg snakker om overførsel mellem to maskiner, og der er ingen anden
særlig aktivitet på netværket.

> kan give nogle lange
> svartider, første gang man vil have fat i en computer.

Huh? Wha?

Det eneste switchen gør er, at den når den sender trafik til en arp-adresse,
bliver det kun sendt til den port, arp-adressen sidder på. Hvis switchen
ikke lige ved hvilken port modtager-arp'en sidder på, sendes der til alle
porte.
Dermed vil en switch aldrig være langsommere.

Er der noget jeg har taget fejl af?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 31-12-01 00:34

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> "Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> wrote in message
>
> Måske er min hub for billig, men jeg når aldrig over 4 mbit på mit
netværk.
> Med en switch burde jeg vel kunne nå op omkring 10 mbit?

Uhm det lyder forkert, jeg har en noname-model-den-billigste-der-kunne-fåes
10mbit og der henter jeg med lidt godt 1megabyte/s så 4mbit lyder helt hen i
skoven
Har du tjekket drivere,duplex,kabler etc?

> [...]
> porte.
> Dermed vil en switch aldrig være langsommere.

Det eneste jeg kunne se der skulle gøre den påstand sand er hvis switchen
var med mangement og kørte noget omfattende
stp-ting-smart-fancy-noget-der-tjekker-for-en-masse-ting-as-loops etc
Jeg har aldrig selv set det er et problem i praksis med en switch giver for
lange svartider, dermed ikke udelukket at det kan forekomme hvis man
opsætter noget der skal tjekke en masse før der kommer link.

/Dennis

Fra : Niels Andersen

Dato : 31-12-01 12:00

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message

> [...]
> skoven
> Har du tjekket drivere,duplex,kabler etc?

Nu du siger det, jeg har slået duplex fra. Så slap jeg for de værste
kollisions-problemer. Inden da havde jeg meget langsomme overførsler. Filer
overført via SMB (Microsoft netværk) havde ofte fejl. Prøvede ikke lige
andre protokoller, inden jeg slog duplex fra.

> Det eneste jeg kunne se der skulle gøre den påstand sand er hvis switchen
> var med mangement og kørte noget omfattende

Hvordan skulle en normal switch ellers virke?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 31-12-01 08:19

"Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Til tre computere ville jeg købe en hub.
> Billigere og færre problemer !!

Ehhh, ikke helt enig der. Jeg havde førhen en 8port hub af den billigste
slags jeg kunne finde. Det betød collisioner som ind i h****** hvilket igen
betød at mit elskede spil "kingpin" gik død konstant. I forbindelse med at
en kammerat lånte mig en switch prøvede jeg igen kingpin og det cyklede bare
derudaf, ingen pludselige nedbrud eller andet sjovt. Mandagen efter denne
weekend var jeg nede og købe en switch.....Så jeg vil også kun anbefale at
man bruger de par hundrede kroner ekstra og så købe en noname switch i
stedet for en noname hub...

MVH
Thomas

Fra : Ivar

Dato : 31-12-01 16:41

Thomas Eg Jørgensen skrev:

> .....Så jeg vil også kun anbefale at
> man bruger de par hundrede kroner ekstra og så købe en noname switch i
> stedet for en noname hub...

Alt kan selvfølgelig blive for ringe.

En hub jeg har brugt et par gange er 3com OfficeConnect
http://emea.3com.com/products/hubs/ocdsh8.html?hub=1
pris ca. 1000kr. Det er ren Plug&Play.
Jeg har brugt dem til at forbinde 4-5 computere, der havde
megen intern trafik, til et større netværk via en switch.
Brugerne følte en hastigheds-forbedring i forhold til en direkte
forbindelse til switchen (24 ports Cisco og en 48 ports 3com 4400
begge sat til default... fyre til 15kkr stykket). Selvfølgelig
kan en switch med management sættes op så de løser opgaven
lige så godt (eller bedre) end en hub, men hvorfor skulle
man det ?

Ivar

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 31-12-01 00:55

Jeg kan kun sige at jeg aldrig har haft problemer med et netkort - billigt
eller dyrt... Det er vel kun i spidsbelastninger der (måske) er en forskel,
og kan det ikke være lidt ligemeget for det meste?

Mit råd: Køb et nyt, men billigt netkort... Så kommer du aldrig til at
mangle noget...

--
_/) Lasse Rønlev (\_
´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`

Fra : Morten Sørensen

Dato : 31-12-01 03:07

Bare husk at købe ens netkort, da der ikke altid er samme fortolkning af
ethernet standarden

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-01 10:30

"Morten Sørensen" <morten-s@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Bare husk at købe ens netkort, da der ikke altid er samme fortolkning af
> ethernet standarden

?Hvadba?

Gider du forklare dette lidt nærmere?

/Chr, Aarhus

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 31-12-01 13:12

"Morten Sørensen" <morten-s@worldonline.dk> wrote in message
> Bare husk at købe ens netkort, da der ikke altid er samme fortolkning af
> ethernet standarden

Det skulle de dælme meget gerne have da!
Men at nogen chipsets bruger meget cpu kraft eller kan give anledning til
meget hovedpine (her tænker jeg ISÆR på Realtech *) har ikke noget at gøre
at de ikke er enige om Ethernet standarden ;)

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-12-01 14:36

On Mon, 31 Dec 2001 03:06:31 +0100, "Morten Sørensen"
<morten-s@worldonline.dk> wrote:

> Bare husk at købe ens netkort, da der ikke altid er samme fortolkning af
> ethernet standarden

Snik-snak.

Og læs så http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 31-12-01 13:11

rick wrote:

> Hej I gruppen,
>
> Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig med et nærigt spørgsmål

Til et lokalt netværk indkøbte jeg 6 netkort som skulle køres i en hup.
Længden på ledningerne er op til 80meter. Har endnu ikke haft nogle
problemer af netkortene. Der sidder en RealTek chip 8139 på kortene. Jeg
gav omtrent 130kr pr stk. hos PRC-data.

Hvordan netkortene performer ved maxload ved jeg ikke og er også
ligeglad, da deres belastning kun er til internet brug.

Det jeg gerne vil fortælle er, hvis de skal bruges til maxload konstant,
så køb 3 com/SMC/intel. Hvis det kun er en smule filoverførsel og ikke
de høje hastigheder du går efter, så køb de billige.

Hilsen Mikkel

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 01-01-02 21:38

> Jeg står for at skulle købe 3 netkort...

Jeg bruger selv de billige netkort med Realtek 8139 chipset,
det er 10/100Mbps netkort og fungerer perfekt.

> De tre computere er 1 linux, 1 win2000 og 1 win98. Jeg har tænkt
> mig at forbinde dem med et hub.

Køb en switch, prisen er ca. det samme og en switch er hurtigere.
Læse evt. www.net-faq.dk

Mvh.
Mikael