Hvilken udrustning til langfart???
Fra : Chris Lytken

Dato : 30-12-01 20:24

Godt Nytar venner.
Det er meningen at konen og jeg skal pa langfart (Jorden rund) om ca. tra
ar. Det er meningen at vi vil udskifte baden naste ar og sa lige sa stille
begynder at indrette/udruste den til langfart.

Idet vi mener det er dumt at opfinde det dybe tallerken nar det nu er bade
kendt og efterprovet vil vi stille nogle sporgsmal her, som vi sa vil tage
os til hjertet nar vi udruster den fremtidige skude.
De forste sporgsmal vi kan komme i tanker om handler om instrumenter, og er:

¤ GPS / Kortplotter ¤
Hvilket fabrikat, model, kortsystem mm. egner sig bedst til langfart, nar
man tager hensyn til punkter som holdbarhed, dakning hvad detailerede kort
angar plus okonomien i det sa man ikke kober sig fattig i elektroniske
sokort?

¤ Radar ¤
Hvilken type radar kan anbefales? Er det eventuelt en fordel at kobe et af
kombiinstrumenterne, altsa Radar/Plotter eller lignende? Hvad med
tilforladelighed, ydelse til pris etc...?

¤ Vejrmeldinger ¤
Ret vigtigt at fa gode vejrmeldinger mon? Hvilket vejrmeldingssystem kan
anbefales, som dakker overalt i verden, som er tilforladelig, okonomisk
overkommelig etc...?

¤ EPIRB etc..¤
Hvilket system kan I anbefale til den situation man allerhelst ikke vil
komme ude for ? Noget der skal dakke overalt i verden.Noget der er 100%
tilforladelig. Noget der igen ikke tommer ens lommer eller bankbog tilbunds.

¤ Anden Kommunikation ¤
det ville vare rart at kunne blive i kontakt med omverdenen, venner,
familie, nyhedsgruppe etc... Hvilket system kan I anbefale?

¤ Andet ¤
safremt der er andre instrumenter i synes man burde have eller ville vare
meget gavnlige om man havde dem ombord, vil vi meget gerne hore om dem ogsa.

Vi ser frem til at hore fra jer ved lejlighed og onsker alle et godt Nytar.
Hilsen
Christof & Irina Lehmann Lytken

Fra : Janne T

Dato : 30-12-01 22:39

Godt nytar Chris,
Du må ursäkta en svensker som återigen försöker svara. (Eftersom jag är 1/8
dansk menar jag att det borde vara i orden).

> [...]
> man tager hensyn til punkter som holdbarhed, dakning hvad detailerede kort
> angar plus okonomien i det sa man ikke kober sig fattig i elektroniske

GPS - kartplotter:
Jag menar att Du skall ha MINST två GPS varav en skall vara bärbar. (Själva
har vi 3 stk)
Jag har nylig fått mig förevisat Garmins nya serier (se sträng här nedan)
och menar att det är det bästa jag har sett på marknaden. Om Du skriver till
mig privat, kan jag ge dig ett fantastiskt förslag på en Garmin Kartplotter.
Selv har vi en laptop computer med Maxsea Yacht program och Mapmedia +
Maptech charts. Vi menar att man har stort brug för en laptop även i andra
sammanhang än navigation.
Men i och med att jag kan ordna en Garmin till ett mycket gott pris, kommer
vi också att installera en kartplotter. Då kommer vi att ha 4 GPS ombord
varav 3 är fasta.

> ¤ Radar ¤
> Hvilken type radar kan anbefales? Er det eventuelt en fordel at kobe et af
> kombiinstrumenterne, altsa Radar/Plotter eller lignende? Hvad med
> tilforladelighed, ydelse til pris etc...?

Radar; Själva har vi en Furuno vilken är mycket god. Du bör nog välja ett av
de stora märkena: Raymarine eller Furuno. Om jag idag skulle köpa en radar,
skulle jag se till så att jag hade möjlighet att ha en radar-screen nere vid
navigationsplatsen och en uppe i sittbrunnen. Alternativt ha skärmen med en
lång kabel så att man kan flytta upp den i sittbrunnen.

> ¤ Vejrmeldinger ¤
> Ret vigtigt at fa gode vejrmeldinger mon? Hvilket vejrmeldingssystem kan
> anbefales, som dakker overalt i verden, som er tilforladelig, okonomisk
> overkommelig etc...?

Väder:
Med en laptop ombord, kan man via computerens soundcard och en
kortvågsradio, ta ner väderkartor. (Programmet heter "Weatherfax for
Windows")
http://www.pcmaritime.co.uk/comm/index.htm?/comm/weather/weathfax.htm
Selv har jag en separat Furuno weatherfax:
http://www.furuno.se/03_navigation/weatherfax/weatherfax.htm
Samt att jag också har en navtex vilken fungerar upp till 200 sm från land.

> [...]
> komme ude for ? Noget der skal dakke overalt i verden.Noget der er 100%
> tilforladelig. Noget der igen ikke tommer ens lommer eller bankbog

EPIRB:
Det finns två forskellige sorter. Med eller utan inbyggd GPS. Om jag skulle
köpa en idag, skulle jag välja en med inbyggd GPS. Signalen kan då bestämmas
med en säkerhet om ca. 10 meter till skillnad från en EPIRB utan GPS där
säkerheten är ca. 1 nautisk mil. I svenska pengar kostar en utan GPS ca.
8500.- och en med GPS ca. 14.000.-

> ¤ Anden Kommunikation ¤
> det ville vare rart at kunne blive i kontakt med omverdenen, venner,
> familie, nyhedsgruppe etc... Hvilket system kan I anbefale?

Kommunikation:
Det finns inget "billigt" system idag. Kortvågsradio kostar ju bara
inköpspriset och är gratis vid samtal med andra båtar. Till Din
kortvågsradio kan Du koppla ett pactor modem och skicka mail via kortvåg.
(Inte gå in på Internet). Du kan få mer information här:
http://www.kielradio.com/GB/Start_GB.htm
En Icom ssb kostar ca. 25000 (svenska kronor)
Internet når Du t.ex. via Inmarsat mini M eller via Iridium. Alternativt via
Globalstar. Globalstar har snabbast uppkoppling men dårlig täckning (täcker
t.ex. inte sträckan Kanarieöarna - Karibien). Samtalskostnaden är ca. USD
2.5 per minut för Inmarsat M och 1.5 usd per minut för Iridium och
Globalstar. Iridium kostar också ca. usd 20.-/¨månad. I gengäld är
Iridiumtelefonerna mycket billigare än Inmarsat. (Inmarsat - se
Thrane&Thrane).
Om Du bara vill ha kontakt via mail och samtidigt ha en GMDSS applikation
ombord, är Inmarsat C ett klokt val. Via inmarsat C kan man skicka kortare
mail (ej bilder kun text). Den har också en "distress-funktion" och larmar
alltså MRCC direkt när man trycker på knappen.

> ¤ Andet ¤
> safremt der er andre instrumenter i synes man burde have eller ville vare
> meget gavnlige om man havde dem ombord, vil vi meget gerne hore om dem
ogsa.

Vad Du skall ha för andre instrumenter eller utrustning är ju helt och
hållet en fråga om ökonomi. Du bör göra en lista med "Need to have" och
"Nice to have".

/Janne
http://instantweb.telia.com/bamba

Fra : Peter

Dato : 31-12-01 00:07

> [...]

> Vad Du skall ha för andre instrumenter eller utrustning är ju helt och
> hållet en fråga om ökonomi. Du bör göra en lista med "Need to have" och

Det er sørenme et flot svar fra Janne T.

Måske kunne man tilføje, at en GPS med indbygget tidevandsberegning er
praktisk at ha'.

Jeg har en fra Micrologic, men det skulle ikke undre mig om andre fabrikater
har noget tilsvarende.

Mvh., Peter

Fra : Chris Lytken

Dato : 31-12-01 06:47

Mange tak til Janne , Peter, Bjarke og også til Lars Hell Bo.(Håber du tager
mig det ikke ilde op).
Til Janne. Tak for tilbuddet, men jeg holder mig foreløbig til den ren
informative side. Når jeg føst har båden er det en anden sag at se på
nærmere tilbud. Det var forøvrigt en rigtig god ide at se sig om efter en
Radar der også har en skærm i cockpitet. Jeg tænker der på at det eventuelt
er muligt at have flere instrumenter og få forskellige instrumenters
billeder vist på samme skærm i cockpit efter behov. (Multi Purpose
Instrumenter f.eks) så man undgår at skulle have for mange skærme i
cockpittet.
Jeg har også forhørt mig lidt andetsteds, og det gennemgående tema i svarene
er egentlig at det bedst kan betale sig at købe båden, at sejle den med
forhåndenværende instrumenter såvidt det er praktisk, at spare pengene op og
så at udruste med nye instrumenter før man skal afsted.
Heri ligger Lars (slap af ) ganske god overens med hvad flertallet siger om
emnet.

Til Peter. Selv om du er Svensker, det er der jo mange der er, jeg er
f.eks.tysk, min kone er russisk.
En GPS med indbygget tidevandsberegning har jeg endnu aldrig hørt om før.
Det lyder dog interessant. Hved du forøvrigt hvem der forhandler Micrologic
i scandinavien, så man kan få nogle oplysninger om hvad de ellers har af
ting og sager?

Hallo Bjarke
Hvad mener du med hobbyerfaringer? Tror du vi er nogle Elvstrømmer
allesammen? Mange tak for oplysningen om den undersøgelse af instrumenter
foretaget iblandt langturssejlere. Den er noteret og bliver garanteret
nærlæst sammen med en hel del andet jeg skal studere mig igennem de næste
tre år.

Til jer alle
et rigtig godt nytår
går altid tilbage til en fuser
brug aldrig beskyttelsesbriller
så SES vi nok ikke i det nye år.
Pas nu godt på jer selv, selv om i er Svenskere eller lidt sure ligesom
Lars.

Christof og Irina Lehmann Lytken

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-12-01 11:32

Jeg mente bare, at der er stor forskel på:
- at købe et stykke dejligt (men ofte unødvendigt) "udstyr" til sin båd og
så bruge det 3 gange til anholdt og konkludere at det er en stor success
- at være afhængig af at et stykke udstyr (fx et vindror) kan tåle at banke
frem og tilbage i hårdt vejr i flere måneder i træk.

I førstnævnte tilfælde vil næsten alt udstyr kunne tale mosten. I
sidstnævnte (tror jeg, for jeg har ikke prøvet det) vil det vise sig at
meget af det udstyr der sælges til alm. sejlere slet ikke er stærkt nok.

/Bjarke

Fra : Peter

Dato : 31-12-01 13:25

> [...]
Micrologic
> i scandinavien, så man kan få nogle oplysninger om hvad de ellers har af

klip - - - -

Hej Chris

http://www.baadservice.dk/index.htm

- forhandler Micrologic. De bor på Lynettehavnen i København. De er i øvrigt
flinke til at opdatere softwaren i GPS'-en.

Micrologic har endvidere flere tusinde fyr og waypoints indbygget. Det
undrer mig at den ikke er mere udbredt i Danmark. Men måske skyldes det, at
disse features først for alvor får betydning, når man sejler uden for
danske farvande.

Fortsat god jagt, Peter

(Og så er jeg i øvrigt dansker).

Fra : Jonny Birkelund

Dato : 31-12-01 12:17

"Janne T" <jan.tunalv@telia.com> writes:

| Vad Du skall ha för andre instrumenter eller utrustning är ju helt och
| hållet en fråga om ökonomi. Du bör göra en lista med "Need to have" och
| "Nice to have".

Det er ingen problem å svi et årsbudsjett eller to på utstyr og
elektronikk. Du kan gjøre som Pardey's, droppe alt elektronikk og
motor og ting du ikke kan fikse selv på en stillehavsøy, og være ute 2
år lengre, men valget er ditt.

Du vil antagelig ha større mulighet til å klare deg også fordi du
mentalt vet at ingen vil berge deg om noe skulle gå galt. (derfor
seiler du antagelig mer defensivt også)

--
/Jonny

Fra : Lars Helboe

Dato : 30-12-01 23:23

Du kunne jo ringe til Mærsk og spørge hvad han har i sine skibe!

GPS-ja
Navtex - ja
Sekstant-ja
Søkort -ja
Og så log og lod, som formentlig er i båden i forvejen.
Når du så kommer i land går du op på den nærmeste internetcafe og får afløb
for dine skriverier og dine spørgsmål.

Lad nu være med at gøre det til en større videnskab at du har købt en ny båd
og skal jorden rundt.

De svar du får her kan du alligevel ikke bruge om 3 år.....Tænk hvis du
havde spurgt for 3 år siden.

Alverdens instrumenter kan ikke erstatte sund fornuft og god sømandskab -
husk det.

Jeg har et meget billigere forslag!
Du køber ca. 50.000 km. tovværk (du kan sikkert få et godt tilbud), så
binder du den ene ende fast i båden og den anden ende binder du fast i en
pæl i Fåborg,så skal jeg nok trække dig hjem hvis du får problemer!

Mange hilsner

Lars Helboe

Fra : Janne T

Dato : 31-12-01 00:17

Lars,
Det var ju heldig att jag svarade då - eftersom jag arbetar på Maersk! Jag
lämnade till och med ett bud på MMM's Swan i siste år. (Han har ju beställt
en X-yacht)
/Janne

--
S/Y Labamba
SFC6357

Fra : Lars Helboe

Dato : 31-12-01 01:11

)

Jeg tænkte nu mere på Mærsk's de lidt større skibe.
Chris vil ha' det hele, så hvorfor så ikke spørge ham med de største skibe

God vind
Lars

Fra : Mikael Jespersen

Dato : 01-01-02 22:36

Hej Janne

Ved du hvem, der endte med at købe MMM's Swan, og hvor den nu ligger henne?
Hvormeget endte den forventede salgspris på?

Mvh. Mikael

Fra : Janne T

Dato : 02-01-02 02:30

Hej,
Nej, jag vet inte vem som köpte och inte heller priset. (jag vet faktiskt
inte ens om den är såld ännu) jag lämnade ett bud när jag fick höra att MMM
hade beställt en X-yacht. Det var faktiskt Jan Maersk Möller som berättade
detta - han var vid den tidspunkt direktör för Pantaenius i Danmark. Jag
berättade sedan för MMM's ena dotters man, att jag var intresserad men vet
aldrig om den informationen gick fram.
Jag tycker under alla omständigheter att det är otroligt positivt att MMM,
trots sin ålder, beställer en ny båt. Det är optimism och det är "spirit".
Danmark kan vara stolta över att ha fostrat en sådan företagsledare. En
mycket beundrandsvärd och klok man. Dessutom mycket sympatisk.
mvh
Janne

--
S/Y Labamba
SFC6357

Fra : Mikael Jespersen

Dato : 02-01-02 22:10

Jeg kan ikke være mere enig....!

Mvh. Mikael

Fra : Claus Frørup

Dato : 03-01-02 15:56

Isang tao pinangalanan Mikael Jespersen nagsulat :

>Jeg kan ikke være mere enig....!

Enig i hvad?
Du citerer 179 linier fra 4 andre skribenter, så det er komplet umuligt
at se hvem og hvad du er enig med
<klip>
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Tore og Helle

Dato : 05-01-02 20:27

Det er jeg enig i

Og et forsinket tillykke med din L23 Cabriolet

Tore

Lynetten

Fra : Claus Frørup

Dato : 05-01-02 21:31

Isang tao pinangalanan Tore og Helle nagsulat :

>Det er jeg enig i

Arrrrgh...

>Og et forsinket tillykke med din L23 Cabriolet
klip

Tak skal du have.....
Nu venter jeg bare på at vandet bliver blødt igen

Fra : Chris Lytken

Dato : 31-12-01 06:21

Hello Lars Hellbo

Der var da vist nogen der kom noget surt i din kaffe den dag. Men. Når man
nu ser bort fra de unødvendige, sure opstød, hvorom jeg mener at de under
alle omstændigheder ikke er dig helt magtpåliggende, såHAR du jo helt
faktisk ret i at generationsudskiftningerne i instrumentbranchen sker med en
sådan hastighed at man kan få en del mere funktioner for samme penge om tre
år og at instrumenterne så desuden er nyere når vi skal afsted. Men, når det
er sagt, er der stadigvæk en del principielle spørgsmål tilbage, som både
jeg, min kone, og jeg tror et par andre sejlere finder interessante nok til
at bruge vores tid på uden at vi derfor nøvendigvis er Micky Mouse sejlere
der trækker sig over atlanten med elastikpropelmotor.
Jeg håber du kommer godt i det nye år og at dit humør bliver bedre, senest
når vejret bliver lidt lunere, også.

Hilsen Christof og Irina Lehmann Lytken

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 31-12-01 16:01

Hvor i denne tekst er der nogle specielt sure opstød? -Er bare lidt
nysgerrig...

VENLIG hilsen Lasse

Fra : Chris Lytken

Dato : 01-01-02 02:44

"Lasse Rønlev" <r@pc.dk> wrote in message news:a0pujh$bjs$1@sunsite.dk...
> Hvor i denne tekst er der nogle specielt sure opstød? -Er bare lidt
> nysgerrig...
>
> VENLIG hilsen Lasse

Godt nytår Lasse
Jeg har jo netop svaret til Lars Helboe og det jeg ville sige er da også
sagt deri. Både min kone, mmig og nogle andre læsere som vi sad sammen med i
eftermiddag synted der var noget surt i undertonen.Lars er blevet svaret og
derfor mener vi egentlig det er mest gavnlig ikke at rode videre i den sag
og snakke lidt om rejseforberedelser i stedet for.
Vi håber du har der godt og så ønsker vi at i allesammen er komment sikkert
og uden skrammer ind i det nye år.
z nu tror jeg vi skal sove z
hilsen fra Irina og Christof Lehmann Lytken

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-12-01 00:15

Jeg tror ikke mine "hobby erfaringer" kan bruges til noget i den sammenhæng.
Det er først på langturen fårene bliver skildt fra bukkene.
www.dromresan.com har derimod netop publiceret deres undersøgelse baseret på
59 langtursbesætninger der tilsammen har sammenlagt 600.000 Sømil. Du kan
læse den på http://www.dromresan.com/utrustning/utrustning2001.shtml. Det er
ganske interessant læsning.

Fra : ZIGGE

Dato : 01-01-02 15:59

Hej.

Jeg har ikke selv sejlet langt (rigtigt langt), men hvorfor ikke spørge
nogen af dem der har? F.eks. Erik Vedersø, Troeels Kløvedal osv. de har
prøvet det og kan sikkert give jer gode råd.
Prøv evt. Eventyrenes Klub.

Med venlig hilsen og godt nytår.
Jens Sigurdson

Fra : Chris Lytken

Dato : 01-01-02 17:24

"ZIGGE" <jhs73486@but.auc.dk> wrote in message
> [...]
> nogen af dem der har? F.eks. Erik Vedersø, Troeels Kløvedal osv. de har
> prøvet det og kan sikkert give jer gode råd.

Det er jo netop for også at høre svar som dine man også spørger i en
newsgroup. Jeg synes bare det ville have hjulpet mig meget mere hvis du
sendte lidt mere oplysninger om denne Eventyrernes Klub. Jeg ahr aldrig hørt
om den , hvordan finder jeg den? Håber at høre fra dig igen.
N.B.: Desuden kan emnet jo heller ikke være helt uden interesse for dig selv
siden du læser spørgsmålet. Hvad er DIN vinkel på sagen?

Hilsen og ønsker om et rigtig godt nytår.

Christof og Irina Lehmann

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 01-01-02 18:36

hehe...

skriv www.jubii.dk

Søg efter Eventyrernes Klub.

Klik på det link der kommer-¨der er kun et, så det er vel til at finde ud
af...

VUPTI - Al den information du kunne ønske dig om Eventyrernes Klub...

Er du blevet lidt doven Chris?

/Lasse

--
_/) Lasse Rønlev (\_
´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 01-01-02 20:13

"Lasse Rønlev" <r@pc.dk> skrev i en meddelelse
> hehe...
>
> skriv www.jubii.dk
>
> Søg efter Eventyrernes Klub.

Hav hav.

Uden at vide noget bestemt, så mener jeg ikke, at man kan blive medlem af
Eventyrernes Klub, før man har været på eventyr, og altså kan fortælle noget
eventyrligt.

God vind i det nye år.
Henning _/) _/) _/)

Fra : Jan T Pharo

Dato : 02-01-02 15:13

Sun, 30 Dec 2001 20:24:01 +0100, Chris Lytken;
<3c2f6c8f$0$62860$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>¤ Anden Kommunikation ¤
>det ville vare rart at kunne blive i kontakt med omverdenen, venner,
>familie, nyhedsgruppe etc... Hvilket system kan I anbefale?

Marin HF og/eller amatørradio for kortbølgekommunikasjon

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01.46´N, 11°01.8E