Syge diskus, er jeg på rigtige vej? Erfari~
Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 30-12-01 20:26

Hej NG,

Jeg har 7 stk Rød Turkis diskus, ca 9 mdr gamle til at gå i en 325 L alene.

For ca. 14 dage siden blev 3 af dem mørke og spiser ikke. Ind imellem står
de omme bagved og er sky. De har haft hvid trådet afføring.

Jeg har givet dem en varmekur på 33 grader i ca 10 dage. Det hjalp lidt.

Købte et varmelegme, der kunne til 35 grader. Kørte med 35 grader i 1 dag.
Der var ingen fremgang så jeg undersøgte lidt på nettet og fandt at det var
flagellater http://www.aquaworldnet.com/dbws/symtreat.shtml.

Jeg kørte dem ned på 30 grader i løbet af en dag og tilsatte derefter 1 brev
af Aquamor 1.

Nu har det kørt i en dag. Der står at man skal lade tre dage gå. Der er lidt
mere aktivitet hos dem, men de spiser stadig ingenting.

Mine spørgsmål er:
Er der nogen her på NG der har erfaring med Aquamor 1 samt kan sige om jeg
er på rigtige vej? Hvornår kan jeg forvente at de begynder at spise igen?

På forhånd tak

Nikolaj

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 31-12-01 15:22

> For ca. 14 dage siden blev 3 af dem mørke og spiser ikke. Ind imellem står
> de omme bagved og er sky. De har haft hvid trådet afføring.

Dette er et meget typisk tegn på flagelatter eller indvoldsorm af en eller
anden art. Når først fiskene er blevet mørke, holdt op med at spise og står
bagerst i akvariet, skal du være heldig at få dem kureret igen. På det
stadie er sygdommen meget fremskreden og du skal have noget effektivt
behandlingsmiddel, hvis de skal blive raske.

> Jeg har givet dem en varmekur på 33 grader i ca 10 dage. Det hjalp lidt.

Dette er godt sammen med behandlingen, ellers er det godt at give dem en
forebyggende varmekur hver anden måned i et par dage ad gangen, for at dræbe
eventuelle æg.

> Nu har det kørt i en dag. Der står at man skal lade tre dage gå. Der er
lidt
> mere aktivitet hos dem, men de spiser stadig ingenting.

Jeg kender ikke Aquamor, men hvis dine fisk bliver raske, kan der sagtens gå
flere uger før dine fisk spiser igen. Du må blot væbne dig med tålmodighed.
Men et sundt tegn er, når den mørke farve aftager og de begynder at komme
lidt frem i front af akvariet igen.

Ellers, hvis ikke det virker, kan du prøve at få noget Metronidazol på
recept hos din dyrlæge. Det plejer at være effektivt, men jeg behandler godt
nok også længe inden de holder op med at spise og stiller sig bagerst i
akvariet.

Et godt råd: Hvis dine fisk får hvidlige afføring, har de fået indvoldsorm
og skal behandles.

Et andet godt råd: Drop de røde myggelarver (hvis du fodrer med sådanne)

Held og lykke, og lad mig vide hvis din behandling virker.

Torben

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 31-12-01 16:08

Hej Torben,

Tak for dit svar.

Der er faktisk en lille smule bedring. Den fisk der har det værst har været
fremme ved forruden.

Efter anbefaling fra en akvariebutik har jeg tilsat yderligere et brev af
Aquamor 1. Han sagde at han altid gav dobbelt dosis af Aquamor ved sådan et
angreb af flagelatter og det kunne tage det.

Jeg væbner mig med tålmod.

Spørgsmål:
Hvad er der i vejen med Rød myg?
Kan man risikere at der kommer iltmangel i akvariet, hvis man sætter
temperaturen op til 33-35 samtidig med at man medicinerer?

Mvh
Nikolaj

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-01-02 01:10

"Nikolaj Tuxen Gerstrøm" <nikolaj@jalokin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man risikere at der kommer iltmangel i akvariet, hvis man sætter
> temperaturen op til 33-35 samtidig med at man medicinerer?

Vandskift Vandskift Vandskift :)

Tag 100 liter af hveruge

Det kan hjælpe til at de bliver raske

/Peter

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 01-01-02 14:43

> Spørgsmål:
> Hvad er der i vejen med Rød myg?

Røde myggelarver (og også tubifex) kultiveres/indsamles i meget forurenede
områder og selv om de bliver nedfrosset er chancen for at få parasitter i
akvariet meget stor ved fodring med disse typer foder. Af en eller anden
årsag, som jeg ikke er bekendt med, er discus en af de fisk der er allermest
generet af disse parasitter der oftest viser sig som involdsorm. Andre fisk
ses kun sjældent plaget af parasitter ved fodring med røde myggelarver.

Man kan dog i Tyskland og USA (og muligvis også i Danmark) få fat på røde
myg der er steriliseret med UV, og som derfor skulle være sikre. Men de er
en del dyrere. Så jeg vil anbefale at du nøjes med oksehjerte, artemia,
sorte og klare myggelarver, samt tubifex.

Og tillykke med at de ser bedre ud (dine discus). Tålmodig er en dyd i dette
spil, omend den kan være svær at væbne sig med.

Torben

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 01-01-02 14:52

Undskyld! Glem tubifex. Der skulle have stået mysis som et anbefalet foder
til discus.

torben

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 01-01-02 22:54

Hej Torben,

Tak for dit svar. Jeg smider min beholdning af Rød Myg ud.

Jeg venter spændt på at de bliver helt raske.