microbølgeovn
Fra : the twinkie

Dato : 30-12-01 18:41

Hvorfor kommer man en ske i et glas med væske når det skal koge i micro'en?
På forhånd tak

--
/The Twinkie

.....calvo turpius est nihil compto

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 30-12-01 19:02

> Hvorfor kommer man en ske i et glas med væske når det skal koge i
micro'en?
> På forhånd tak

Det er fordi at hvis du varmer vand op vha. mikrobølger, så kan det
"overopvarmes" til over dets kogepunkt. Dvs. du kan godt varme vand op til
fx. 105 grader celcius ved 1ATM, men putter du så noget i det (fx en ske
eller en sukkerknald eller lign.) så kan det ikke holde sig på 105 stabilt,
så det begynder at koge.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 30-12-01 23:07

On Sun, 30 Dec 2001 19:02:27 +0100, "Thomas Damgaard"
<foo@fjerritslev-gym.dk> wrote:

> [...]
>eller en sukkerknald eller lign.) så kan det ikke holde sig på 105 stabilt,

Resten må være: Tager du et glas vand ud, som er 105 grader, og fx.
sætter det/ryster det lidt, vil "damptrykket" forårsage at alt vandet
"eksploderer" op af glasset.

/Dan MOrtensen

Fra : Ejner Lund

Dato : 06-01-02 04:56

Det gør man heller ikke, ikke altid ihvertfald, for nogen microbølgeovne må
man ikke putte metalgenstande i. (i vores f.eks.)

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 06-01-02 11:17

> Det gør man heller ikke, ikke altid ihvertfald, for nogen microbølgeovne

> man ikke putte metalgenstande i. (i vores f.eks.)

Gider du godt svare NEDENUNDER det du svarer på?!
Og der er heller ikke nogen der taler om at putt metal i ovnen.
Metallet skal først i vandet EFTER det er kommet ud af ovnen.

Fra : Allan Ploug

Dato : 06-01-02 17:15

> Og der er heller ikke nogen der taler om at putt metal i ovnen.
> Metallet skal først i vandet EFTER det er kommet ud af ovnen.

Jeg er næsten 100% sikker på at der i manualen til vores gamle microovn
stod, at der skulle en ske i en kop vand _imens_ denne varmes i
ovnen.....men vi har ikke ovnen mere, så jeg kan ikke tjekke...

/ploug

Fra : Brian Lund

Dato : 12-01-02 03:53

Sure Sto##3r.... Hey hvis du også selv bruger win-doze så hold op med at
brokke dig!!! Og hvis du ikke gør så lad de stakler være som gør det
endnu!!! Fjols... N#r og det der er værre...

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 12-01-02 11:35

> Sure Sto##3r.... Hey hvis du også selv bruger win-doze så hold op med at
> brokke dig!!! Og hvis du ikke gør så lad de stakler være som gør det
> endnu!!! Fjols... N#r og det der er værre...

brok mig over hvad?

Fra : Brian Lund

Dato : 13-01-02 04:51

Capslock sætninger / store bogstaver = råb og skrig... Altså vil jeg forstå
din post som negativ og sur.

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-01-02 17:39

Scripsit "Brian Lund" <loneogejner.REMOVE@mail.tele.dk>

> Sure Sto##3r.... Hey hvis du også selv bruger win-doze så hold op med at
> brokke dig!!! Og hvis du ikke gør så lad de stakler være som gør det

Findes der nogen newsprogrammer til Windows der forhindrer at man
citerer korrekt? Ikke mig bekendt.

--
Henning Makholm "We can build reactors, we can melt
ice. Or engineers can be sent north for

Fra : Brian Lund

Dato : 13-01-02 04:50

Outlook express 6 åbenbart!!!...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-01-02 08:05

Brian Lund skrev:

> Outlook express 6 åbenbart!!!...
>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse

Brian, vær rar at læse <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>;
især afsnittene om at skære overflødig tekst bort og om at svare _under_
den tekst man citerer.

// Klaus

NB: FUT sat til <news:dk.admin.netikette>.

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-01-02 22:54

On Sun, 6 Jan 2002 04:56:23 +0100
"Ejner Lund" <loneogejner@mail.tele.dk> wrote:
> Det gør man heller ikke, ikke altid ihvertfald, for nogen
> microbølgeovne må man ikke putte metalgenstande i. (i vores f.eks.)

sådan er det med alle microbølge ovne, men når man forbinder metallet
med en væske (som i dette tilfælde) så vil metallet overføre de
opfangede mikrobølger til væsken og derved virke som en drypkoger.
ALTSÅ! skeen skal være i koppen imens den varmes op i ovnen - og jo din
mikrobølgeovn kan også godt klare det. Du skal dog ikke prøve med
Staniol da det med garanti vil have en destruktiv virkning (kender ikke
teorien bag dette dog)

varm kakao laves f.eks. ved at hælde kakaoen i en kop, sætte en teske i
den og giv den fuld knald i MBovnen i 1 minut. tag den ud og rør rundt
og giv den så et minut mere. Så har du lækker varm kakao uden at det har
stødkogt eller noget.

MVH
Kim Schulz (der jævnligt har gjort dette og aldrig har ødelagt en MBovn)

--
[ http://www.schulz.dk - En nørds bekendelser! ]
[ Seneste artikel: ]