Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hurtigtørring af film
Fra : Emil

Dato : 30-12-01 05:37

Hej

I gamle dage brugte man at komme en lille slat husholdningssprit
i sidste hold skyllevand, så filmen kunne tørre på få minutter.

Det kan man ikke længere, da der er olier i husholdningsspritten.
Isopropylalkohol (træsprit) er giftigt og vodka er rigeligt dyrt.
Hårtørreren fastgør støvpartikler og højglanspressen er for varm.

Hvad bruger man i dag, når en film skal tørres hurtigt?

Godt nytår, m.v.h. Emil

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-12-01 10:27

Emil wrote:

> Hvad bruger man i dag, når en film skal tørres hurtigt?

Et digicam...:)

Fra : Leif Elsborg

Dato : 30-12-01 10:52

Hej Emil

Tetenal har et produkt som hedder Drysonal, det kan anvendes for
hurtigtørring af film

Med venlig hilsen
Leif Elsborg
www.elsborg1.dk

Fra : Per Bruus

Dato : 30-12-01 11:25

"Leif Elsborg" skrev

> Tetenal har et produkt som hedder Drysonal, det kan anvendes for
> hurtigtørring af film

Som samtidig virker som afspændingsmiddel, hvilket reducerer
kalkpletter og på negativerne og som sidegevinst får negativerne
til at krølle mindre.

MVH
Per Bruus

Fra : Per Bruus

Dato : 30-12-01 13:25

> Som samtidig virker som afspændingsmiddel, hvilket reducerer
> kalkpletter og på negativerne og som sidegevinst får negativerne
> til at krølle mindre.

Jeg skulle vist have holdt mig til Drysonal, i stedet for at forsøge
at fremkalde mig selv med øl og snaps og fixere i cocnac
ved gårdsdagens julefrokost

MVH
Per Bruus

Fra : Jørgen Hess

Dato : 30-12-01 15:03

"Per Bruus" <perbruus@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skulle vist have holdt mig til Drysonal, i stedet for at forsøge
> at fremkalde mig selv med øl og snaps og fixere i cocnac
> [...]
Ja, der skulle nok have været et stopbad imellem

mvh
Jørgen

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 30-12-01 19:32

Hej

On Sun, 30 Dec 2001 10:51:51 +0100, "Leif Elsborg"
<Leif_elsborg@mail.tele.dk> wrote:

>Tetenal har et produkt som hedder Drysonal, det kan anvendes for
>hurtigtørring af film

Et lille advarsels ord er måske på sin plads her.

Jeg skulle selv törre et par film for en hel del år siden i Drysonal,
jag användte en fixerödelägger typ HCA og drog derefter filmene genem
Drysonal og hängte dem til törre. Det var lidt kort om tid.

Jag blev mindst sagt noget lang i ansigtet da samtlige film havde
langsgående rande som ikke gik at få väk, uanset hvad jeg gjorde,
Tetenals representant havde heller ikke noget råd at give. Så
billederne, som skulle kopieres i meterstörrelse, fik kopieres genem
et fint raster for at skjule disse rande.

Det eneste de sa fra Tetenal var at man ikke fik använde HCA eller
lignende og at man skulle använde en filmafstryger.

Så det går ganska vist hurtigt, men der findes hager.

Selv har jeg användt hårtöreren siden.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Emil

Dato : 31-12-01 03:49

On Sun, 30 Dec 2001, Hans Peter Larsson wrote:

>Jeg skulle selv törre et par film for en hel del år siden i Drysonal,
>jag användte en fixerödelägger typ HCA og drog derefter filmene genem
>Drysonal og hängte dem til törre. Det var lidt kort om tid.

Årsagen til at man bruger HCA er vel at forkorte den nødvendige
skylletid (så fikserresterne ødelægges)?
Ellers kan jeg ikke se nogen begrundelse for at bruge det.
Og det skal vel også skylles grundigt ud, så holdbarheden af
filmen bevares?

>Det eneste de sa fra Tetenal var at man ikke fik använde HCA eller
>lignende og at man skulle använde en filmafstryger.

Det er da ren besked - sådan da.

>Så det går ganska vist hurtigt, men der findes hager.

Hej, Stop!
Nu tabte jeg tråden. Har HCA noget med tørring af filmen at gøre,
eller er det noget som fremskynder fikseringen (fjernelse af de
hvide rester) - altså egentligt noget som afbryder selve
fixeringen og fjerner resterne af denne uafsluttede proces?

>Selv har jeg användt hårtöreren siden.

Det med en hårtørrer virker fint. Men den sprøjter altså alt støv
mod den geléagtige emulsion.
Hvis man ikke skal lave store billeder er det uden betydning, men
det *er* altså noget fusk (uproffessionelt).

m.v.h. Emil

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 31-12-01 20:28

Hej Emil

On Mon, 31 Dec 2001 03:49:14 +0100, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

> [...]
>Ellers kan jeg ikke se nogen begrundelse for at bruge det.
>Og det skal vel også skylles grundigt ud, så holdbarheden af

Just det, og det blev også anvendt efter anvisningen.

>Det er da ren besked - sådan da.

Ja, men det havde nu väret rart om det havde stået på flasken.

> [...]
>hvide rester) - altså egentligt noget som afbryder selve
>fixeringen og fjerner resterne af denne uafsluttede proces?

Du har ret HCA har intet med törring af filmen at göre, men har man
lidt travlt med at få prövebilleder frem har det en vis betydning om
det tar sammenlagt 20 - 30 minutter med skylning og töring eller
skylningen allene tar 30 - 45 minutter derefter kommer töringen.

Man når faktisk at kopiere pröveark samt et par billeder også på disse
45 minutter, og det var det som var viktigt.

>Det med en hårtørrer virker fint. Men den sprøjter altså alt støv
>mod den geléagtige emulsion.
>Hvis man ikke skal lave store billeder er det uden betydning, men
>det *er* altså noget fusk (uproffessionelt).

Man behöver jo ikke bläse på emulsionssiden, det går precis lige så
fint på blanksiden.

Og om det er uprofessionellt eller ej er vel et spörgsmål om vad man
forstår ved det professionelle. Det var en pressefotograf som gav mig
tipset for mange år siden.

Godt Nyt År til jer alle sammen

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Langgaard

Dato : 30-12-01 21:42

Hej

Hvad er det for noget p.. , man kan da ikke tørre film med et digicam..

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : M.S.P.

Dato : 31-12-01 02:19

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad er det for noget p.. , man kan da ikke tørre film med et digicam..

Du skal bare stå og vifte med det foran filmen

Fra : Emil

Dato : 31-12-01 03:49

On Sun, 30 Dec 2001, Niels Ebbesen wrote:

>Et digicam...:)

Jo, godt nok. Men mit Opemus har hverken USB, seriel eller
parrellel interface.

Men ellers kan et Opemus bruges til at affotografere negativer og
dias v.hj.a. et digicam som er placeret i objektivringen (macro)
og indstillingen foregår nemt med et TV som monitor.

Godt nytår, m.v.h. Emil

Fra : Kristian Amby

Dato : 30-12-01 11:21

Hårtørrer virker fint.

Mvh
Kristian Amby

Fra : sim

Dato : 30-12-01 13:42

1. afspænder
2. cetrifuge (20 sek)
3. tørreskab 5-10 min.
4. klip, klip, klip

var det hurtigt nok ?
mvh Sim.

Et tørreskab er en god idé. Hæng filmen ind efter den har været i afspænder

Fra : Emil

Dato : 31-12-01 03:49

On Sun, 30 Dec 2001 13:42:22 +0100, sim wrote:

>1. afspænder

Det nævnte jeg ikke i mit oprindelige indlæg, da jeg går ud fra
at det er standard.

>2. cetrifuge (20 sek)

Se, den kendte jeg ikke. Den må være mere skånsom end at benytte
gummi, som kan ridse filmen under uheldige omstændigheder.

>3. tørreskab 5-10 min.

Alt for lang tid! Med lidt sprit er det normalt 2 max. 3 min.
uden tørreskab (og 30-40 sek. hvis der også bruges hårtørrer med
kold luft).

Selv om jeg har rigeligt med plads, er mit behov for tørring af
film for ringe til berettigelsen af at opbygge et tørreskab.

>var det hurtigt nok ?

Nej, desværre. Men du skal have tak for forsøget.

Godt nytår, m.v.h. Emil

Fra : Langgaard

Dato : 30-12-01 21:56

Hej

Efter at have prøvet alt (næsten) i gennem 25 år, er jeg kommet frem til
følgende:

Efter at filmen er skyllet i kgl. postevand, tømmes tanken, og der tilsættes
en kop demineraliseret vand, og tanken vendes en del gange, dette kan gøres
to gange hvis der er meget kalk i vandet.

Demineraliseret vand er meget billigere end destilleret vand.

Med hensyn til tiden, er der nok kun at vente, alle mine forsøg på at
fremskynde en tørring har haft bivirkninger af den ene eller den anden art !

Og er det ikke en del af nydelsen ved at lave rigtige billeder, det der med,
at man har tid til at tænke over hvad det er man går og laver !

Godt nytår !

Fra : Emil

Dato : 31-12-01 03:49

On Sun, 30 Dec 2001, Langgaard wrote:

>Med hensyn til tiden, er der nok kun at vente, alle mine forsøg på at
>fremskynde en tørring har haft bivirkninger af den ene eller den anden art !

Også jeg har oplevet mange ting, gode og dårlige.
Men hurtigtørring med et skvæt rent sprit har aldrig skadet
filmen så meget at jeg har opdaget (evt.) fejl.

>Og er det ikke en del af nydelsen ved at lave rigtige billeder, det der med,
>at man har tid til at tænke over hvad det er man går og laver !

Jo, det kan jeg ikke fornægte. Det er nok *den største* del af
nydelsen.
Men det er sgu også sjovt - når optagelserne er færdige - et
kvarter senere - at invitere familien ned i mørkekammeret for at
se prøveaftrykkene, så de kan udvælge de (få) billeder som der
skal kæles om.

Så vil de gerne vente i måneder på det perfekte, for nu ved de
præcist (åh, ja -næsten) hvad der venter. Og forventningens glæde
er den største.

Godt nytår, m.v.h. Emil

Fra : Jan

Dato : 12-01-02 14:22

Lige supplerende vedr. hurtigtørring:

I mine unge dage var der flere måder at få billeder hurtigt frem. Dels som
nævnt Drysonal, der udelukkende tog overfladespændingen og derved fik vandet
til at løbe hurtigere af og uden kalkpletter. Var der ikke noget Drysonal
(eller Kodaks tilsvarende produkt), brugte jeg/man sulfo, som har samme
virkning. I dag er der formentlig for mange tilsætningsstoffer i sulfo til
at det kan bruges. Det bedste teoretiske råd var dog at stryge filmen med en
afstryger, men det gav mulighed for ridser. I praksis benyttede vi derfor,
inden filmen kom i tørreskab, to samlede fingre som filmafstryger. Fordel:
Ingen ridser. Bagdel: Man skal øve sig og tage hele filmen i et langt strøg.

Hvis du har meget travlt, kan du også arbejde vådt i vådt, som
pressefotograferne gjorde før digitalkameraet. Dvs. at de ikke tørrer filmen
efter sidste skylning, men lægger den våd med ekstra vand ind i mellem to
dækglas i forstørrelelseapparatet og så laver deres billeder!!

NB! Hårtørrer med varmluft skal bruges med forsigtighed, da de mest følsomme
filmemulsioner ikke tåler mere end ca. 33-35 grader.

Mvh
Jan Christensen

Fra : Frank Larsen

Dato : 31-12-01 19:14

Tillad mig at komme med en lille rettelse til hvad man brugte i gamle dage
til hurtigtørring, og det var altså ikke sprit men TETRAKLORKULSTOF som i
dag, er forbudt til privat brug idet det kan medføre nyresvigt m.m. Det har
den fantastiske egenskab at det fortrænger vand på mindre end 5 min. og
filmen er derefter knastør.
Iøvrigt ønskes i alle et godt nytår.

--
Mange hilsner fra
Frank Larsen

Fra : Langgaard

Dato : 01-01-02 16:03

Hej

De film jeg bruger har ingen nyre

Fra : Frank Larsen

Dato : 02-01-02 00:18

Kære Leif det må du sandelig undskylde at jeg ikke præsicerede mit indlæg
med den lille oplysning om at dampene kan forårsage nyresvigt hos brugeren
og selvfølgelig ikke på filmen, ja jeg ved ikke om dette skulle være fyldest
gørende?(for fuldstændighedens skyld er brugeren altså dig, hvis du benytter
den omtalte væske)
og fortsat godt fotonytår herfra
--
Mange hilsner fra