cirkel ligning
Fra : Jesper Vels

Dato : 30-12-01 00:14

Hej

Jeg har denne ligning:
x^2-6x+y^2-8y=0

det kan man så lave til:
(x+3)^2+(y+4)^2+25=0

Men hvordan SaXXX får man radius til at blive positiv... jeg ved jo at
radius er lig med sqr(25), men jeg kan ikke huske detaljerne om cirkel
liningen..

/Jesper Vels

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-12-01 00:31

Jesper Vels wrote:

> (x+3)^2+(y+4)^2+25=0
>
> Men hvordan SaXXX får man radius til at blive positiv... jeg ved jo at
> radius er lig med sqr(25), men jeg kan ikke huske detaljerne om cirkel
> liningen..

Øh...

(x+3)^2+(y+4)^2+25=0
=> 25=-(x+3)^2-(y+4)^2
=> r=sqrt(25)

Eller har jeg misforstået noget ?

-Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-12-01 01:02

Claus Rasmussen skrev:

> (x+3)^2+(y+4)^2+25=0
> => 25=-(x+3)^2-(y+4)^2
> => r=sqrt(25)

>Eller har jeg misforstået noget ?

Ja, du flytter bare problemet om på den anden side af
lighedstegnet. Nu er opgaven at få de to parenteser til at blive
positive. Det drejer sig om cirklens ligning.

--
Bertel

Fra : Stefan Holm

Dato : 30-12-01 00:50

"Jesper Vels" <jesper@vels.dk> writes:

> Jeg har denne ligning:
> x^2-6x+y^2-8y=0
>
> det kan man så lave til:
> (x+3)^2+(y+4)^2+25=0

Nej, (x-3)^2+(y-4)^2-25 = 0

> Men hvordan SaXXX får man radius til at blive positiv...

Ved at regne rigtigt.

--
"It's a gargantuan mistake that will ruin your life,
frighten children and bruise fruit."

Fra : Søren Galatius Smith

Dato : 30-12-01 01:02

"Jesper Vels" <jesper@vels.dk> writes:

> Jeg har denne ligning:
> x^2-6x+y^2-8y=0
>
> det kan man så lave til:
> (x+3)^2+(y+4)^2+25=0

Det skulle vist være

(x-3)^2 + (y-4)^2 - 25 =0

og dermed bliver radius +5.

Mængden af punkter (x,y) i planen (R^2) som opfylder
(x+3)^2+(y+4)^2+25=0 er den tomme mængde, for ligegyldigt hvad x og y
er, vil (x+3)^2+(y+4)^2+25 være >= 25, og kan derfor ikke være 0.

Søren

--
Søren Galatius Smith http://www.imf.au.dk/~galatius/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-12-01 01:00

Jesper Vels skrev:

>Jeg har denne ligning:
>x^2-6x+y^2-8y=0

>det kan man så lave til:
>(x+3)^2+(y+4)^2+25=0

Ikke helt. Da de dobbelte produkter er negative, skal der stå
minus i begge parenteser.
Derudover har du lagt 25 *til* når du tillader dig at skrive
parenteserne. Det skal derfor trækkes fra. Så forsvinder
problemet:

   (x-3)^2+(y-4)^2-25=0

--
Bertel