Almost Famous vs Stillwater
Fra : Jesper Winding

Dato : 29-12-01 21:08

Har lige set Almost Famous - Director's Cut - ja jeg ved godt at det var på
tide - men nu var der jo heller ikke nogen af jer der havde været så venlig
at fortælle mig, hvor absolut fantastisk lækker Kate Hudson er i den (jeg
tror jeg er forelsket , eller for den sags skyld, hvor fed en film det
er. Jeg har dog et spørgsmål: Det musik bandet spiller på scenen, er det fra
det rigtige band Stillwater? eller er det noget der er lavet til filmen?

--
-=JESPER=-

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 29-12-01 21:33

Hej !

Jesper Winding wrote:
> [...]
> bandet spiller på scenen, er det fra det rigtige band Stillwater?
> eller er det noget der er lavet til filmen?

Det er noget der er lavet til filmen, der er vist heller ikke noget
rigtigt band der hedder Stillwater.... den CD med 6 numre man kan få i
en af DVD-udgaverne, er nogle der er optaget ved releasepartyet til
filmen så vidt jeg ved..... Skuespillerne gik på en eller anden
musikskole for at lære at spille....

Og det er en rigtig fed film ja ;)

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk
http://www.qcom.dk/2a/film - min filmsamling.....

Fra : Niels Overgård

Dato : 30-12-01 02:00

Hej
Der var rent faktisk en gruppe der hed Stillwater i 70'erne, de huserede dog
først i slutningen af årtiet, og desuden spillede de sydstatsrock, såeh..
det var vist ikke lige dem man havde i tankerne da filmen blev lavet.
Mvh.
Niels O....

Fra : nikolaj borg

Dato : 30-12-01 02:28

"Niels Overgård" <ouiou@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> først i slutningen af årtiet, og desuden spillede de sydstatsrock, såeh..
> det var vist ikke lige dem man havde i tankerne da filmen blev lavet.

Jøp, faktisk så:

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=Bad17gjurj6im

Det lyder ikke lige til at have været det band, der lå til grund for filmen.

/Nikolaj

Fra : Per Kristensen

Dato : 31-12-01 10:05

Hvis du har DVD'en hvorfor så ikke se ekstra materialet? Der for du jo svar.

Fra : Jesper Winding

Dato : 31-12-01 10:10

Jeg har faktisk 2 disc versionen - og har tæsket materialet igennem et par
gange - hvor er det lige du mener jeg får svar på mit spørgsmål?

--
-=JESPER=-
http://jespersunivers.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 26-02-02 23:44

"Jesper Winding" <jesperw@privat.dk> skrev:

> [...]
>at fortælle mig, hvor absolut fantastisk lækker Kate Hudson er i den (jeg
>tror jeg er forelsket , eller for den sags skyld, hvor fed en film det

Jeg har også lige set den, og det var også på tide i betragtning af,
hvor mange anbefalinger jeg har fået - men jeg er dyyyybt skuffet.
Hvad er det, der gør den film så fed? Fortæl, fortæl - for jeg kan
altså ikke se det. Hvor er historien? Det eneste, jeg kan se, er en to
timer lang stiløvelse om en dreng, der tager på turné med et
rockorkester. Masser af personskildringer, ja - men det er sgu da ikke
nok. Hvor er historien?

Efter at have set den og Vanilla Sky har jeg droppet mine planer om at
få set Jerry Maguire. Cameron Crowe kan tydeligvis ikke lave film
efter mit hoved. Måske burde han tage skridtet fuldt ud og lave den
næste på fransk.
Niels Søndergaard

Fra : Agricola

Dato : 26-02-02 23:47

> [...]
> få set Jerry Maguire. Cameron Crowe kan tydeligvis ikke lave film
> efter mit hoved. Måske burde han tage skridtet fuldt ud og lave den

ej forstået??

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-02-02 01:06

"Agricola" <Vadsholt@(remove)stofanet.dk> skrev:

>ej forstået??

Det, jeg hentyder til, er forskellen på den amerikanske og den
europæiske filmstil.

Hvad er vigtigst? Personerne eller historien? Skal personerne være der
for at underbygge historien, eller skal historien være der for at
underbygge personerne? Det har man diskuteret siden Aristoteles' tid,
og jeg er, som du kan se, af den mening, at historien er det
vigtigste, og at personerne udelukkende skal bruges for at få den til
at glide.

Det er også den gængse holdning i Hollywood, hvorimod man i europæisk
film tit har den holdning, at personerne er det vigtigste, og at
historien kun behøver være der i det omfang, at den underbygger
personskildringen. Sandheden ligger formentlig et sted midt imellem.
En historie uden troværdige personer er kedelig, og en personskildring
uden en historie ligeså, medmindre man tilhører Grand-settet, der
forguder film, som ikke handler om noget som helst.

Jeg bryder mig ikke om Almost Famous, fordi den efter min mening
lægger alt for megen vægt på personskildringen og glemmer at fortælle
en historie. Men i modsætning til visse andre her i gruppen har jeg
ikke noget mod, at folk er uenige med mig.

Niels Søndergaard

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 27-02-02 01:16

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har også lige set den, og det var også på tide i betragtning af,
> hvor mange anbefalinger jeg har fået - men jeg er dyyyybt skuffet.

Hvorfor undrer det mig ikke?

> [...]
> altså ikke se det. Hvor er historien? Det eneste, jeg kan se, er en to
> timer lang stiløvelse om en dreng, der tager på turné med et

Ja det er det der er historien: En dreng på turne med et rock orkester, og
hans oplevelser undervejs.

> Masser af personskildringer, ja - men det er sgu da ikke
> nok. Hvor er historien?

Hvad ville du gerne have mere? Et par mord, nogle maskingeværer og
eksplosioner?

> [...]
> få set Jerry Maguire. Cameron Crowe kan tydeligvis ikke lave film
> efter mit hoved. Måske burde han tage skridtet fuldt ud og lave den

Jeg har ikke set Vanilla Sky, men hvis du ikek kan lide den, så skulel jeg
måske overveje det på det kraftigste. Jeg tror roligt du kan holde dig fra
Jerry Maguire. Jeg kan allerede se det for mig.: "Hvor er historien? Jeg kan
se personskildringer og en stiløvelse omhandlende en sporstagent der
stortset kun har en enkelt klient og en sekretær ..."

Joakim

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-02-02 01:33

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev:

>Hvad ville du gerne have mere? Et par mord, nogle maskingeværer og
>eksplosioner?

Det ville have hjulpet gevaldigt. Og ingen smiley her!

I øvrigt synes jeg, det er helt fint, at vi er uenige. Der bliver
heldigvis produceret film nok til at tilfredsstille både din og min
smag. Hvad jeg ikke kan snuppe, er folk, der forsøger at latterliggøre
enhver, som ikke er enig med dem.

Respekt til dig og din kiksede smag.

Niels Søndergaard

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 27-02-02 10:29

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> wrote in message
> Det ville have hjulpet gevaldigt. Og ingen smiley her!

Jeg synes nu ikke helt det ville have passet ind. Jeg er meget glad for AF
som den er. En af mine favoritter.

> [...]
> heldigvis produceret film nok til at tilfredsstille både din og min
> smag. Hvad jeg ikke kan snuppe, er folk, der forsøger at latterliggøre

Det synes jeg også det er helt fint at vi ikek er enige. Jeg er godt klar
over at film som AF ikke falder i alle folks smag. Jeg håber ikke du
opfattede mit indlæg som et forsøg på at latterliggøre dig, for sådan var
det bestemt ikke ment.

> Respekt til dig og din kiksede smag.

Respekt til dig for ikke bare at hoppe på "vognen" og din "ungdommelige"
filmsmag.

Joakim

Fra : Esben

Dato : 27-02-02 13:03

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev i en meddelelse
> "Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> wrote in message
>
> Jeg synes nu ikke helt det ville have passet ind. Jeg er meget glad for AF
> som den er. En af mine favoritter.

Mig osse - og så var der 5-6 Led Zeppelin sange på lydsporet!
Filmen holdt mig fanget hele vejen. Rejsen og alle de nye indtryk for
drengen der er opvokset i en hel anden verden, musikken, personskildringerne
etc, vejer fint op for at der ikke er et hollywood plot.

--
Esben

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-02-02 13:24

> [...]

>over at film som AF ikke falder i alle folks smag. Jeg håber ikke du
>opfattede mit indlæg som et forsøg på at latterliggøre dig, for sådan var

Nej, det var ikke dig, jeg var sur på, men nogen i en anden tråd
(Gosford Park), som kalder mine indlæg for meningsløse, bare fordi jeg
er uenig med dem.

Niels Søndergaard

Fra : Martin Helbo

Dato : 28-02-02 19:16

> Jeg synes nu ikke helt det ville have passet ind. Jeg er meget glad for AF
> som den er. En af mine favoritter.

Jeg er også vældig begejstret for den. Jeg synes at den giver et måske lidt
"hyggeligt" portræt af 70'erne. Men jeg mener at Cameron Crowe har skabt et
kærligt billede af den tidsperiode uden at der går for meget flower power i
det (det var vist også mere 60'erne, men alligevel).

Vanilla Sky undrer jeg mig stadig over!

/Martin Helbo

Fra : Kim Grandjean

Dato : 27-02-02 13:11

> [...]

> få set Jerry Maguire. Cameron Crowe kan tydeligvis ikke lave film
> efter mit hoved. Måske burde han tage skridtet fuldt ud og lave den

Uden at have set Vanilla Sky, vil jeg dog godt anbefale Jerry Maguire. Jeg
brød mig ikke meget om AF, men Jerry Maguire holder i mine øjne, netop fordi
den fortæller en historie, som er spændende og levende. Og så er man da nødt
til at se alle film fra manden som lavede Say Anything...

Venligst
Kim

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-02-02 14:27

"Kim Grandjean" <coolion@mailme.dk> writes:

> [...]
> den fortæller en historie, som er spændende og levende. Og så er man da nødt
> til at se alle film fra manden som lavede Say Anything...

JEg fandt JM dum og ligegyldig. Det samme med Vanilla Sky. Den lovede
en masse i sit setup men var som en våd prut i sit svar på hvad der
faktisk foregik.

Men Almost Famous kunne jeg godt lide.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Praeterea censeo Moulin Rouge omnibus videndum esse"
The RockBear. ((^))

Fra : Wolfgang

Dato : 27-02-02 15:09

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> JEg fandt JM dum og ligegyldig. Det samme med Vanilla Sky. Den lovede
> en masse i sit setup men var som en våd prut i sit svar på hvad der
> faktisk foregik.

Den har altså:

- været varm og overraskende
- kommet bag på dig
- efterladt et umiskendeligt indtryk
- budt på lidt mere end du havde forestillet dig

/w