Løsning på algeproblemer
Fra : Basse

Dato : 29-12-01 21:00

Hejsa !

Jeg kan se, at der ofte er nogle, der efterlyser løsninger på algeproblemer,
så her er et godt råd.

Det optimale er selvfølgelig at finde ud af, hvad algeplagen skyldes og
derefter ændre på forholdene, men hvis det ikke kan lade sig gøre ser det ud
til, at der er en anden løsning på problemerne.

Ved vores seneste besøg i dyrehandleren (Petgo i Hillerød) blev vi
introduceret for nogle algeædende rejer til akvariet. De skulle klare stort
set alle alger incl. trådalger desuden skulle de tage foderrester og døde
fisk - altså akvariets skraldemænd.

Vi købte 10 stk. til vores 150 liters akvarie og i løbet af ganske kort tid,
var det stort set klinisk renset for alger - det ser altså ud til, at
rejerne er effektive. Det eneste problem er, at deres overlevelsesprocent
ikke er for god - en stor del af dem, var døde i løbet af den første nat.

Alt i alt har de dog været pengene værd og er langt at foretrække frem for
kemisk bekæmpelse.

Med venlig hilsen

Rebekka

Fra : ole larsen

Dato : 29-12-01 21:06

Basse skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>Alt i alt har de dog været pengene værd og er langt at foretrække frem for

Måske udskiller døde rejer et algedræbende stof ?

Ole

Fra : Morten

Dato : 29-12-01 22:21

Hvad hedder rejerne på latin, og hvor store bliver de?
Er der ikke problemer med at fiskene napper i deres føletråde?

MvH
Morten

Fra : Finn Jensen

Dato : 29-12-01 22:49

"Morten" <cichlidae@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad hedder rejerne på latin, og hvor store bliver de?
> Er der ikke problemer med at fiskene napper i deres føletråde?

Samo-rejer
(Sorry...kunne ikke lade være )

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-12-01 23:29

"Morten" skrev i en meddelelse:

> Hvad hedder rejerne på latin, og hvor store bliver de?

Caridina Japonica

Disky har et billede af dem på sin hjemmeside:

http://www.disky-design.dk/fish/images/japonica1.jpg

Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Basse

Dato : 30-12-01 17:45

Jeg ved desværre ikke, hvad rejerne hedder på latin, men de ligner den, der
er på det billede, som der bliver henvist til i et af de andre svar, så det
latinske navn, der oplyses der, er sikkert korrekt.

Rejerne er ca. 4 cm lange, jeg ved ikke, om de bliver større, men det tror
jeg ikke.

Jeg har ikke haft problemer med at fiskene napper i føletrådende, men nu har
jeg godt nok også kun små og fredelige fisk i akvariet.

I ønskes godt nytår allesammen.

Med venlig hilsen

Rebekka