Fodring af discus i selskabsakvarium
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 29-12-01 20:45

Hej

Efter en tur ved en akvariehandler er jeg nu nybagt discus ejer. Jeg
har 5 rød turkis i mit 325 l akvarium. I samme akvarium har jeg et
par sommerfugle cichlider, et par boliviansk sommerfugle cichlider,
sort neon, kobber pansermaller, og lidt guppy unger.

Problemet er så hvordan jeg får fodret de kære discus.

Alle de andre fisk er yderst kvikke og ganske gode til at tage deres
del af foderet.

Jeg fodrer med frosne røde myggelarver, frosne cyclops, flagefodder,
og et specielt "Discus-Baby Futter mit Vitaminen" frostfodder.

Nogle specielle tricks man kan bruge for at hjælpe discus til at få en
større andel af foderet. Jeg vil meget nødig over i decideret
overfodring for at sikre dem fodder nok.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 29-12-01 21:12

Hej Esben,

Jeg ville sige at du har for mange fisk i dit akvarium. Diskus er også fisk
der spiser relativt langsomt i forhold til så mange andre fisk, så det kan
være et problem at fodre dem og være sikker på at de får nok at spise.

Har du ikke problemer med nitriten med så mange fisk?

Nikolaj

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 30-12-01 11:55

"Nikolaj Tuxen Gerstrøm" <nikolaj@jalokin.dk> writes:

> [...]
> der spiser relativt langsomt i forhold til så mange andre fisk, så det kan
> være et problem at fodre dem og være sikker på at de får nok at spise.

Det håber jeg ikke. For the records, så er her den præcise
fiskebestand i mit 325l:

17 sort neon
2 Microgeophagus ramirezi / sommerfugle cichlide (4 cm)
2 Microgeophagus altispinosa - bolivian ram (4-5 cm)
10 kobber pansermalle (3-4 cm)
~15 guppy unger (1.5-2 cm)
5 discus (6-8 cm)

Er det virkelig for meget.

> Har du ikke problemer med nitriten med så mange fisk?

Nu er både discus og altispinosa et nyindkøb her i juleferien, så det
kan jeg ikke rigtige sige noget om endnu. Det var ikke et problem
før, men det var til gengæld alt for kedeligt.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-12-01 16:36

> fiskebestand i mit 325l:
>
> 17 sort neon
> 2 Microgeophagus ramirezi / sommerfugle cichlide (4 cm)
> 2 Microgeophagus altispinosa - bolivian ram (4-5 cm)
> 10 kobber pansermalle (3-4 cm)
> ~15 guppy unger (1.5-2 cm)
> 5 discus (6-8 cm)
>
> Er det virkelig for meget.

IMHO nej - jeg har dog lidt svært ved at se, hvad dine
guppier laver i den forsamling.

Det ville da være underligt, hvis ikke det er et helt
nyopstillet akvarium.

I øvrigt er her nok en lejlighed til at slå fast: Antallet af
fisk er ganske underordnet for evt. dannelse af nitrit - kun
fodringen betyder noget.
Og min erfaring siger mig at forskellige
akvarister fodrer meget forskelligt. Nogle forsøger at få fiskene
til at vokse hurtigst muligt og andre forsøger at ramme et minimum,
der kun lige vedligeholder fiskene men ikke giver anledning til
vækst.
Når det gælder voksne fisk hælder jeg nok personligt til det
sidste, jeg synes at det virker som om fiskene lever længere
og sundere, når de holdes i nærheden af minimum (hvilket
undersøgelser synes at vise også gælder for Homo sapiens)

mvh
Jan

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 30-12-01 17:14

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> writes:

> "Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message

> IMHO nej - jeg har dog lidt svært ved at se, hvad dine
> guppier laver i den forsamling.

Ja, de passer måske ikke helt så godt ind, men det er noget yngel jeg
har fra en han og to hunner som jeg nu har skilt mig af med. Jeg er
spændt på at se hvordan afkommet udvikler sig. En af dem ser ud til
at udvikle en udpræget split-hale (eller hvad det nu hedder).

Når de engang bliver lidt større regner jeg med at skille mig af med
dem alle sammen.

> Det ville da være underligt, hvis ikke det er et helt
> nyopstillet akvarium.

Det er det ikke. Det har vel snart 6 måneder på bagen.

> I øvrigt er her nok en lejlighed til at slå fast: Antallet af
> fisk er ganske underordnet for evt. dannelse af nitrit - kun
> fodringen betyder noget.

Det er jeg næsten enig med dig i, men ikke helt. Man kan jo ikke helt
sulte sine fisk ihjel, og des flere fisk des større er den absolutte
minimum fodring. Men der kan vel ikke være tvivl om at nitrat/nitrit
problemer hænger nøje sammen med mængden af fodder, og næsten
uafhængig af antallet af fisk.

> [...]
> synes at det virker som om fiskene lever længere og sundere, når de
> holdes i nærheden af minimum (hvilket undersøgelser synes at vise

Det hedder sig vel også at den hyppigste dødsårsag for akvariefisk er
overfodring, så hvis man fodrer lidt mindre er det nok ikke så skidt.
Så længe fiskene ser ud til at trives, så er det sandsynligvis ikke
for lidt.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-12-01 23:56

Jan Boegh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ZuGX7.5104$aS.887298@news010.worldonline.dk...
> "Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message

> IMHO nej - jeg har dog lidt svært ved at se, hvad dine
> guppier laver i den forsamling.

Du har delvist ret i at gyppierne er forkerte, men alligevel ikke!
for der findes faktisk en gyppi stamme som kommer fra Bolivia.

At den så er indført til landet for ca 75-80 år siden, som en bekæmper
af malaria
er en anden ting. Det er en såkaldt Wiener gyppi der blev smidt ud over
landet i meget store mængder fra lavtgående fly. Nogle har ramt vandet og
overlevet.
Gyppien har det såkaldte slangeskind, som grundmønster.

Carsten

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 31-12-01 15:01

> [...]
> og sundere, når de holdes i nærheden af minimum (hvilket
> undersøgelser synes at vise også gælder for Homo sapiens)

Nu er der jo også sjældent et behov for at få voksne fisk til at opnå god
vækst. Den skulle de jo gerne have opnået forinden. Så gælder det voksne
fisk, er det for mit vedkommende blot et spørgsmål om fodring der
understøtter deres akutte behov, mens fodringen af yngel og ungfisk baseres
på opnåelse af god vækst.

Torben

Fra : thomas schreiber

Dato : 30-12-01 10:15

Syntes ikke du har for mange fisk, MEN sort tetra(hellere 22 end 26), er
ikke glad for de 27 - 29 grader du burde have dine diskus gående(svømmende)
ved. Hvis det er problem at fiskene(diskus) ikke kan finde foderet, skyldes
det sikkert bare tilvænning til de nye omgivelser. Diskus er stærkt
undervurderede hvad deres svøemmeevner angår. Hvis de er sultne, skal de nok
finde foderet. Og de kan faktisk tillægge sig en anseelig fart i vandet -
over korte stræninger vel at mærke, hvilket et 325'er jo er.

Tillykke med dine diskus.

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 30-12-01 10:46

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde foderet. Og de kan faktisk tillægge sig en anseelig fart i vandet -
> over korte stræninger vel at mærke, hvilket et 325'er jo er.

Det er rigtigt at discus kan svømme særdeles stærkt, men det er jo ikke det
samme som at de går grådigt til foderet. De er altid sultne, men lader sig
ofte skubbe tilbage af mere grådige fisk i akvariet. Dette er en af grundene
til, at man ofte anbefaler kun at have mindre og rolige fisk i akvariet med
discus.

Torben

Fra : thomas schreiber

Dato : 30-12-01 10:48

Er de fisk han beskriver ikke "mindre" og "rolige"?

Eller findes der en sjælden dræber variant af Guppy, der let snupper en
diskus i ny og næ? LOL - just kidding

Hvis han har købt "5 krone diskus", vil en sommerfulg ciklide naturligvis
syne af meget... Men lad os håbe han har fået nogle diskus der er lidt
større.

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 30-12-01 12:05

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> writes:

> Er de fisk han beskriver ikke "mindre" og "rolige"?
>
> Eller findes der en sjælden dræber variant af Guppy, der let snupper en
> diskus i ny og næ? LOL - just kidding

Ingen dræber guppy'er her.

Det er faktisk lidt sjovt med guppy ungerne. De har ganske meget
respekt for mine discus. Måske skyldes det at det til tider ser ud
til at discus betragter dem som en rigtig godbid, hvis bare de kunne
gange dem :p

> Hvis han har købt "5 krone diskus", vil en sommerfulg ciklide naturligvis
> syne af meget... Men lad os håbe han har fået nogle diskus der er lidt
> større.

De er væsentlig større. 6-8 cm, så mine sommerfuglecichlider er ikke
noget særligt i forhold til dem.

Fodringsmæssigt ser det største problem at være min kære små
pansermaller. De er simpelthen alt for effektive til at spise alt
hvad der rammer bunden. Og det er ikke fordi de går og sulter. Det
er nogle glubske djævle :)

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 31-12-01 15:04

> [...]
>
> Hvis han har købt "5 krone diskus", vil en sommerfulg ciklide naturligvis
> syne af meget... Men lad os håbe han har fået nogle diskus der er lidt

Det var nu også mere for at fortælle at selv om discus kan bevæge sig
hurtigt, som du ganske rigtigt skriver, er dette ikke ensbetydende med at de
også er hurtige til at spise.

Torben

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 30-12-01 12:01

> [...]

> ikke glad for de 27 - 29 grader du burde have dine diskus gående(svømmende)

Nu er det sort neon og ikek sort tetra, og de ser ikke ud til at have
problemer med 27-28 grader. Hvis de får det vil jeg sikkert skifte
dem ud med en anden mere passende tetra. Men jeg var ellers af den
tro at sort neon var et godt match til discus...

> [...]
> sultne, skal de nok finde foderet. Og de kan faktisk tillægge sig en
> anseelig fart i vandet - over korte stræninger vel at mærke, hvilket

Det var da gode nyheder. Jeg håber de bliver bedre til fodring hen ad
vejen. Det har de fleste fisk jo egentlig også det med at gøre.

> Tillykke med dine diskus.

Mange tak. Indtil videre er jeg ovenud tilfreds med dem. Flotte,
hyggelige, og yderst interessante på samme tid :)

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 30-12-01 10:47

> Jeg fodrer med frosne røde myggelarver,

For guds skyld, drop de røde myggelarver hvis du vil have sunde discus. De
får indvoldsorm af dem igen og igen og igen og igen....

Torben

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 30-12-01 12:06

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> writes:

> For guds skyld, drop de røde myggelarver hvis du vil have sunde discus. De
> får indvoldsorm af dem igen og igen og igen og igen....

Jeg havde tidligere indvoldsorm. Jeg mistede lidt sort neon og
sommerfugle cihlider. Kan det virkelig passe at det kan komme fra
frosne røde myggelarver ?!

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : thomas schreiber

Dato : 30-12-01 12:21

Jeg havde tidligere indvoldsorm.

> /Esben
> --
> caffeine low .... brain halted

Er du blevet rask igen? LOL

Avifauna har næsten altid 30 røde neon for 99,-
Jeg tror ikke en 60 stykker ville være grimt i sådan et akvarie med diskus.
(60 røde neon fylder intet i et 325)

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 30-12-01 14:10

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> writes:

> Jeg havde tidligere indvoldsorm.
>
> Er du blevet rask igen? LOL

Ja. Jeg svømmede rundt i akvariet en uges tid, så var den fikset :p

> Avifauna har næsten altid 30 røde neon for 99,-
> Jeg tror ikke en 60 stykker ville være grimt i sådan et akvarie med diskus.
> (60 røde neon fylder intet i et 325)

Avifauna, hvor er det nu lige det er ? Jeg bor i Aalborg.

I akvariekælderen i Flauenskjold er der flere slags tetra med 10 for
50kr, så det kan jo også lade sig gøre.

Bliver rød neon lige så store som sort neon ? Jeg syntes hun sort
neon bliver nogle halv store fisk.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : thomas schreiber

Dato : 30-12-01 14:39

rød neon bliver, hvis du fodre dem godt, ca. 6cm - og de er ret tilfredse
med de høje temperature i diskus akvarier.

avifauna ligger i kruså ved den danske/tyske grænse

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 31-12-01 15:07

De

> Jeg havde tidligere indvoldsorm. Jeg mistede lidt sort neon og
> sommerfugle cihlider. Kan det virkelig passe at det kan komme fra
> frosne røde myggelarver ?!

Ja! Ja! og Ja, en gang til! Da jeg startede med discus fodrede jeg også med
røde myggelarver og måtte behandle for orm cirka hver anden måned. Efter
cirka et år holdt jeg op med at fodre med røde myggelarver, og har ikke
måttet behandle for orm i de sidste 3 år.

Torben