Påvisning af bakterier?
Fra : Steen Suder

Dato : 29-12-01 20:10

Vandet i mit akvarie er mælkehvidt i en sådan grad man knap kan skimte
konturerne af store planter bagerst i akvariet (igennem knap 50cm vand).

NO2, NO3, NH3/NH4 er næsten umålelige (meget lave værdier). KH er ca.
18, GH er 16, pH holdes på 7,1 med CO2 tilsætning i belysningsperioden
(tappeværdi er ca. 7,8).

Akvariet er et åbent 200L (80x50x50) og belyses med 150W HQI 5000K lys.
Det er ret kraftigt beplantet og de fleste af planterne fotosynteserer
meget kraftigt i løbet af en daglig belysningsperiode på 10,5 timer.

Vandet udskiftes med ca. 30% om ugen, med tilsætning af en smule
Mastergrow.

Der er ca. 25 små Dværgpansermaller (ca. 2cm i snit), 8 Otocinclus og en
enkelt Siamesisk algeæder (ca. 7cm) i akvariet og de fodres moderat en
til to gange dagligt.

Filtreringen foregår vha. et Eheim 2224 med keramikrør, grov
filtersvamp, sintret glas (Eheim Ehfi Substrat) og fint filtervat i
nævnte rækkefølge.

Jeg er lidt i vildrede mht. hvad der kan være årsagen til det mælkede
vand. Min ide pt. er at det måske kan være kraftig bakterievækst, der er
årsagen. Inden jeg stormer ud og anskaffer UVgrej til bekæmpelse af
dette, vil jeg gerne påvise det evt. indhold af bakterier.

Hvordan kontrollerer jeg bakterieindholdet? Hvordan vurderer jeg evt.
resultater?
Kan der være andre årsager?

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : ole larsen

Dato : 29-12-01 20:46

Steen Suder skrev i meddelelsen <3C2E14F5.4212CD93@earthling.net>...
> [...]
>Kan der være andre årsager?
>
>--
>Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.

Det er nok bakterievækst - 3-4 døde fisk eller mysteriesnegle ? Den
er svær, for du gør jo alt rigtigt. Check evt lige filterets flow.

Ole

Fra : Steen Suder

Dato : 29-12-01 21:07

ole larsen wrote:

<KLIP quote>

> [...]

<KLIp egen sig.>

> Det er nok bakterievækst - 3-4 døde fisk eller mysteriesnegle ? Den
> er svær, for du gør jo alt rigtigt. Check evt lige filterets flow.

En enkelt eller to døde fisk længe efter problemet viste sig, men intet
unormalt.
En smule snegle (små "posthornssnegle"), men ingen mysterisnegle.
Filterets flow har det fint; det bliver ikke meget bedre uden at jeg
fjerner medierne

Jeg glemte at skrive at akvariet blev etableret i sommers og uklarheden
vel har stået på i ca. tre måneder.

Fra : thomas schreiber

Dato : 30-12-01 10:37

Hmmm... måske du har nogle rødder der giver noget farvning i vandet? Kunne
også være foderet. Hvis akvariet er åben, er det måske faldet noget i baljen
som ikke burde være der? Bare en tanke...

Hvis vi ikke snakkes ved inden, vil jeg ønske dig et godt nytår Steen! Og
resten af gruppen for den sags skyld

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 30-12-01 11:29

thomas schreiber wrote:

> Hmmm... måske du har nogle rødder der giver noget farvning i vandet? Kunne
> også være foderet. Hvis akvariet er åben, er det måske faldet noget i baljen
> som ikke burde være der? Bare en tanke...

Det er ganske små rødder og de har ikke givet problemer før og desuden
plejer rødder at give et rødligt skær i vandet. Vandet her er mælket.
Jeg har prøvet at lade være med at fodre i en lille uges tid kombineret
med vandskift... ingen forandring.

Hmmm... hvad kunne det være der skulle være faldet i?
Jeg er holdt op med min i forvejen moderate rygning indendøre for at se
om det havde nogen effekt... det havde det ikke.

> Hvis vi ikke snakkes ved inden, vil jeg ønske dig et godt nytår Steen! Og
> resten af gruppen for den sags skyld

Tak og det samme til dig.

<KLIP>

Fra : thomas schreiber

Dato : 30-12-01 12:17

Der er nu også nogle rødder der farver vandet mælkehvidt...

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 31-12-01 14:47

> Der er nu også nogle rødder der farver vandet mælkehvidt...

Hvilke??? Det har jeg aldrig før hørt!

Torben

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 30-12-01 12:32

Hej Steen

Er det et nyindrettet akvarium ? Hvis ja, så lyder det som
indkøringsfasen i et tæt befolket/fisket akvarium. Når den gavnlige
bakterieflora ikke er på plads vil affaldsstofferne fra mange fisk
nemt give en mælket farve i vandet. Sparsom fodring under indkøringen
er vigtig, men vil nok ikke fjerne mælke farvningen, kun tiden (og
dermed bakteriefloraen) kan gøre det.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Steen Suder

Dato : 30-12-01 15:04

Esben Haabendal Soerensen wrote:

> [...]
> nemt give en mælket farve i vandet. Sparsom fodring under indkøringen
> er vigtig, men vil nok ikke fjerne mælke farvningen, kun tiden (og

De første tre måneder eller så akvariet kørte var der intet galt med
sigtbarheden. Jeg kan ikke umiddelbart huske hvad der blev gjort ved
akvariet udover det sædvanlige, da det uklarheden begyndte. Jeg fører
ikke dagbog for akvariet, men der er ikke sket noget voldsomt
skelsættende.

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-12-01 16:49

> [...]
> akvariet udover det sædvanlige, da det uklarheden begyndte. Jeg fører
> ikke dagbog for akvariet, men der er ikke sket noget voldsomt

Hvis dine fisk ellers ser ud til at trives nogenlunde, så er et
godt råd: Udvis tålmodighed.
Et af problemerne med akvarier er, at mange af de (i mangel på
bedre ord) balancer, der skal (re)etableres tager tid.
Jeg har i meget lang tid døjet med alger i et bestemt akvarium, og
efter næsten et halvt år ser det nu ud til at planterne vinder slaget.
Min indsats består alene i at passe det som alle de andre,
fjerne de alger jeg kunne og så
i øvrigt sidde på fingrene og vente.

mvh
Jan

Fra : Steen Suder

Dato : 30-12-01 17:35

Jan Boegh wrote:

> [...]
> efter næsten et halvt år ser det nu ud til at planterne vinder slaget.
> Min indsats består alene i at passe det som alle de andre,

Min plan er nu at få fat i et mikroskop for at se om det skulle være
alger... for derefter at storme ud og købe et eller andet alt for dyrt
på nettet i den tro at det vil hjælpe

I dag er sigtbarheden begrænset til 20-25 ind i akvariet.

Fra : ole larsen

Dato : 31-12-01 00:16

Steen Suder skrev i meddelelsen <3C2F4239.23F6F5E@earthling.net>...

> [...]
>
>--
>Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.

Hvis "farven" er "fortyndet mælk" er det, må det være, bakterier. Og så
må der være et eller andet, der forrådner. Prøv at følge Jans råd inden
du bruger penge på noget, der måske vælter læsset helt. Du siger at det har
"kørt" i over 3 mdr. Så er alle processer etableret, med mindre du har slået
dem ihjel med et eller andet.

Ole

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-12-01 02:16

> [...]
har
> "kørt" i over 3 mdr. Så er alle processer etableret, med mindre du har

En sidste mulighed kan være afgivelse af rust fra jern. Mærkværdigvis ses
det som 'mælk i vandet'. Havde selv en jern-cirkulationspumpe på prøve
engang. Det blev ligeså stille værre og værre, indtil jeg prøvede en rustfri
pumpe. Men mon der er blandet jern ind i dette?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen Suder

Dato : 31-12-01 11:12

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> [...]
> engang. Det blev ligeså stille værre og værre, indtil jeg prøvede en rustfri
> pumpe. Men mon der er blandet jern ind i dette?

Jeg har et Fe-testsæt så det vil jeg lige undersøge og så poste her.
Sidst jeg undersøgte det, var der dog ikke noget at bemærke.

Fra : Steen Suder

Dato : 31-12-01 12:20

Steen Suder wrote:

> Jeg har et Fe-testsæt så det vil jeg lige undersøge og så poste her.

0 mg/l frit jern (ingen farvning af prøven overhovedet).
Chelateret jern kommer senere.

Fra : Steen Suder

Dato : 31-12-01 14:17

Steen Suder wrote:

> "Preben Riis Sørensen" wrote:

<KLIP>

> Jeg har et Fe-testsæt så det vil jeg lige undersøge og så poste her.

Chelateret jern kan jeg heller ikke påvise noget af. Det burde ligge på
0,25mg/l aht. planterne, men det må jeg lige arbejde på.

Fra : Steen Suder

Dato : 31-12-01 11:16

ole larsen wrote:

<KLIP>

> [...]
> "kørt" i over 3 mdr. Så er alle processer etableret, med mindre du har slået

Akvariet har været etableret i godt et halvt år, hvoraf de tre måneder
(ca.) har været plaget af dette fænomen.
Efter jeg fået nyt lys er det ikke gået så godt for en flok Vandpest; de
har en del lysebrune blade. De ryger nok snart en tur til fordel for en
gruppe Cabomba, der bedre kan håndtere lysmængden.
Jeg bruger ikke kemikalier udover MasterGrow og lidt sporelementer.

Fra : Steen Suder

Dato : 01-01-02 23:49

Steen Suder wrote:

<KLIP>

> Min plan er nu at få fat i et mikroskop for at se om det skulle være
> alger... for derefter at storme ud og købe et eller andet alt for dyrt
> på nettet i den tro at det vil hjælpe

Nu har jeg haft flere vandprøver under mikroskopet i op til 500x.
"Desværre" kan jeg ikke konstatere mere end måske en håndfuld af noget
der kunne bare minde om algeceller eller andet pr. præparat. Jeg synes
ovenikøbet ikke at der var tydelige cellemembraner, endsige kerner at
se.
Der var nogle få "lange" fibre (stadig uden tydelig membran) i længden
5x gange billede eller så, men slet ikke i en mængde, der burde give
_så_ uklart vand.

Jeg vil dog bemærke at mikroskopet er fra min fars barndom og derfor
ikke i bedste stand længere, hvorfor resultaterne ikke kan regnes for at
være specielt pålidelige . Dog klarer det fint pollen etc. ved
300x/400x/500x, hvorfor jeg vil tillade mig at sige at _hvis_ det er
alger så kan _jeg_ ikke se dem i _dette_ mikroskop.

Findes der alger, der er mindre end at de kan påvises ved de nævnte
forstørrelser af en amatør?
Kan det være bakterier?
Er der andre muligheder?

Fra : Tom Manczak

Dato : 02-01-02 00:50

> Findes der alger, der er mindre end at de kan påvises ved de nævnte
> forstørrelser af en amatør?

nej det vil jeg ikke sige, da alle eukaryoter kan ses i den
forstørrelse-

> [...]
> Der var nogle få "lange" fibre (stadig uden tydelig membran) i længden
> 5x gange billede eller så, men slet ikke i en mængde, der burde give

mange kerner er ikke til at se idet de er i det stadie hvor de er foldet
ud og ikke opspiraliseret (gør dem tydelige fordi de komprimeres).
Desuden kan de af og til kræve farvning med bestemte farvestoffer for at
de er synlige, fx kromatin.

Har du prøvet at dreje lidt på fasekontrasten? eller kondensorblænden
eller hvad de nu hedder?

Alger har kloroplaster som er grønne, så det afgørende er om de har
noget grønt. "fibrene" er sandsynligvis grønalger.

> Kan det være bakterier?
ja, måske

> Er der andre muligheder?
Kiselalger evt? ellers prøv at droppe det der mastergrow og
sporelementer i en tid og se hvad der sker.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-01-02 17:30

> Der var nogle få "lange" fibre (stadig uden tydelig membran) i længden
> 5x gange billede eller så, men slet ikke i en mængde, der burde give
> _så_ uklart vand.

> Kan det være bakterier?

en mulighed er trådformede bakterier - vil typisk forekomme ved for meget
næring.

mvh
Jan

Fra : Steen Suder

Dato : 02-01-02 18:28

Jan Boegh wrote:

> "Steen Suder" <CAB@earthling.net> wrote in message

> en mulighed er trådformede bakterier - vil typisk forekomme ved for meget
> næring.

Hvordan kan jeg påvise dem?

Jeg fodrer moderat og skifter ret meget vand. Jeg har prøvet at undlade
fodring i en uge; det havde ingen indflydelse på sigtbarheden. Min
kæreste mente faktisk at den blev dårligere.

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-01-02 19:43

> Hvordan kan jeg påvise dem?

Tjae - det er lidt svært. Enten kender man dem eller så gør man ikke
prøv evt. at lede på nettet efter billeder af Microtrix parvicella.
Kan du ikke finde nogen, kan jeg smide et billede af kræene på nettet.

> Jeg fodrer moderat og skifter ret meget vand. Jeg har prøvet at undlade
> fodring i en uge; det havde ingen indflydelse på sigtbarheden. Min
> kæreste mente faktisk at den blev dårligere.

hmmm - så kan jeg godt se at råd om tålmodighed kan være lidt svære at
sælge. Fiskene kan jo ikke gå evigt. Egentligt burde du kunne slippe
en gang infusorier løs, der så kunne ædes af daphnier eller lign.

Hvad sker der hvis du laver et totalt vandskifte?

mvh
Jan

Fra : Steen Suder

Dato : 02-01-02 20:24

Jan Boegh wrote:

> [...]
> prøv evt. at lede på nettet efter billeder af Microtrix parvicella.
> Kan du ikke finde nogen, kan jeg smide et billede af kræene på nettet.

<http://images.google.com/images?q=Microthrix+parvicella&hl=en&sa=N&tab=wi>
giver nogle stykker.
De viste organismer har jeg ikke kunnet se... ikke engang noget der
ligner. Kun en smule alger og det i tætheder meget lavere end
billederne.

> hmmm - så kan jeg godt se at råd om tålmodighed kan være lidt svære at

Det har du ret i

> sælge. Fiskene kan jo ikke gå evigt. Egentligt burde du kunne slippe
> en gang infusorier løs, der så kunne ædes af daphnier eller lign.

Du mener at jeg burde lave spand infusorier vha. hø og så hælde det i
akvariet for derefter at fylde akvariet med daphnier, moina etc.?

> Hvad sker der hvis du laver et totalt vandskifte?

Det har jeg ikke prøvet. Jeg lavede vandskifte fornyligt hvor jeg
fjernede ca. 90L som blev erstattet med koldt hanevand. Det skal ses
ift. et akvarie, der er 200L på udvendige mål og indeholder meget og
småt grus (groft sand).

Eneste effekt var en umiddelbar opklaring pga. fortyndingen, men en ret
hurtig tilbagevenden til "normal-tilstanden" i løbet af et par dage.

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-01-02 08:27

> Du mener at jeg burde lave spand infusorier vha. hø og så hælde det i
> akvariet for derefter at fylde akvariet med daphnier, moina etc.?

Nej - seriøst tror jeg faktisk ikke rigtigt det vil virke.

> [...]
> fjernede ca. 90L som blev erstattet med koldt hanevand. Det skal ses
> ift. et akvarie, der er 200L på udvendige mål og indeholder meget og

Så tror jeg faktisk jeg ville prøve med et totalt vandskifte - evt. et par
gange i løbet af en uge.

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 06-01-02 01:02

> en mulighed er trådformede bakterier - vil typisk forekomme ved for
meget
> næring.

for at se bakterier skal man vel op i en rimelig stor forstørrelse, som
400x vel ikke kan se, eller tager jeg fejl?

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 31-12-01 14:51

> Jeg er lidt i vildrede mht. hvad der kan være årsagen til det mælkede
> vand.

Du har sikkert ret i, at det er bakterier, men blot for at komme med et
andet bidrag....
1) Har du en meget fin iltning af vandet, med f.eks. en træklods for enden
af en membranpumpe? Dette kan skabe en masse små luftbobler der får vandet
til at synes hvidt. Men det har du sikkert allerede tænkt på?

2) Hvor ofte skifer du perlon vattet i filteret? Hvis ikke det skylles godt
igennem inden du kommer det i filterbeholderen, kan det indeholde masser af
luft der giver samme effekt som ovenstående. Men det burde kun være et
problem hvis du skifter det meget hyppigt.

Dette var blot et par (sikkert håbløse) forslag.

Torben

Fra : Steen Suder

Dato : 01-01-02 20:54

Torben Mathiassen wrote:

> [...]
> af en membranpumpe? Dette kan skabe en masse små luftbobler der får vandet
> til at synes hvidt. Men det har du sikkert allerede tænkt på?

Jeg bruger ikke luftpumpe; jeg forlader mig på planternes evne til at
skabe det ilt der skal bruges.

> [...]
> luft der giver samme effekt som ovenstående. Men det burde kun være et
> problem hvis du skifter det meget hyppigt.

Ikke særligt tit; jeg skyller det i ny og næ. Problemet har dog og
eksiteret i perioder hvor jeg ikke filtrerede over perlonvat, men kun
Zeolit eller Eheim Ehfi Substrat.

Fra : René Krogh

Dato : 01-01-02 21:11

Steen Suder wrote in message <3C3213BD.6AE5D788@earthling.net>...

>Ikke særligt tit; jeg skyller det i ny og næ. Problemet har dog og
>eksiteret i perioder hvor jeg ikke filtrerede over perlonvat, men kun
>Zeolit eller Eheim Ehfi Substrat.

Jeg anvender selv Ehfi Substrat. Efter at rengøring af filteret, bliver mit
vand også nærmest helt vidt af ilt / luft. Men det forsvinder efter 10
minutter, så jeg tror heller ikke, at det er her du skal lede.

Er du helt sikker på at der ikke er blevet proppet nogle fremmedlegemer i
dit akvarie. Jeg læste fornyligt en artikkel på spinnet om en vingummibamse.

Vandet blev efter nogle dage helt mælkevidt efter at børnene ville forkæle
fiskene med lidt slik. Jeg har desværre ikke kunnet finde pågældende
artikkel, men husker at han fandt denne vingummibamse og endte med at skulle
gøre hele akvariet rent.

mvh
René

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 02-01-02 22:04

Hej Steen

Dine beskrivelser gør mig mere og mere sikker på, at du er uheldig med dit
bundgrus.
Jeg holder selv meget af at bruge vasket grus ( i daglig tale murergrus,
ikke så groft som støbegrus, men grovere end strandsand) som bundlag, men
har også enkelte gange været udsat for noget lignende som du beskriver. Hvis
du kender en murer, vil det være en fordel. Med erfaring kan man se på grus
om det indeholder for meget kalk. Hvis det gør det, får du aldrig klart
vand. Kalken kan du ikke skylle ud af gruset, men kan evt. fjernes med syre.
Jeg har set grus solgt i plasticposer som akvariegrus, som havde denne fejl.

Hilsen
Jørgen

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 02-01-02 22:24

Supplerende:
Tag en håndfuld grus og put det i et glas. Hæld lidt saltsyre i, og hvis du
ser tydelig brusning,
ja så skal du ikke være i tvivl om for meget kalkindhold.

Hilsen
Jørgen

Fra : ole larsen

Dato : 02-01-02 22:59

Jørgen Jørgensen skrev i meddelelsen <3c337a65$0$5461$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>ser tydelig brusning,
>ja så skal du ikke være i tvivl om for meget kalkindhold.

Så er der kalk i, det er alt. Og det behøver ikke at være meget.

Ole

Fra : Steen Suder

Dato : 02-01-02 22:39

"Jørgen Jørgensen" wrote:

> [...]
> Jeg har set grus solgt i plasticposer som akvariegrus, som havde denne fejl.

Jeg er klar over at dette kan være et problem i visse sammenhænge.
Dette grus har dog været anvendt i et akvarie tidligere i periode på ca.
et år uden bare antydning af noget der minder om den uklarhed vandet har
nu.

Gruset minder om alm. "Alpha-grus", hvilket vel vil sige noget i retning
af granitgrus, blot med en kornstørrelse på mellem 0,8mm og 2,0mm.

Fra : ole larsen

Dato : 02-01-02 23:02

Jørgen Jørgensen skrev i meddelelsen <3c3375b1$0$5496$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hej Steen
>
>Dine beskrivelser gør mig mere og mere sikker på, at du er uheldig med dit
>bundgrus.

Har også overvejet dette, men i så tilfælde skulle det være fordi det "brændt sammen
anaerobt. Og alligevel kommer vandet vist ikke til at se sådan ud.

> [...]
>du kender en murer, vil det være en fordel. Med erfaring kan man se på grus

Nej man kan ej, og hvor meget er for meget ?

>Hvis det gør det, får du aldrig klart
>vand.

I så tilfælde skulle man ikke kunne få klart vand i akvarier med (Fakse)kalk eller
men strandskaller eller eller........, og
det kan man (let)

> Kalken kan du ikke skylle ud af gruset, men kan evt. fjernes med syre.
>Jeg har set grus solgt i plasticposer som akvariegrus, som havde denne fejl.

Meget "akvariegrus" indeholder store mængder kalk og er derfor ikke velegnet til
blødvandsakvarier.

>Hilsen
>Jørgen

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-01-02 08:30

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl> wrote in message

> [...]
> om det indeholder for meget kalk. Hvis det gør det, får du aldrig klart
> vand. Kalken kan du ikke skylle ud af gruset, men kan evt. fjernes med

Den holder vist ikke rigtigt. Jeg bruger masser af kalkholdigt
grus og sand i mine cichlideakvarier - ganske uden de nævnte problemer.

mvh
Jan