Hjælp til oversættelse
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-12-01 19:42

Hejsa,

Jeg sidder lige og oversætter OmniWeb 4.1 og OmniGroup har ændret en hel
del på deres søg/erstat boks. Der er nu en ny funktion kaldet "Regular
Expression".

Hvad kalder vi det på dansk?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : thomas schreiber

Dato : 29-12-01 19:46

hvad gør den?

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 29-12-01 19:57

René Frej Nielsen skrev:

> Der er nu en ny funktion kaldet "Regular Expression".
>
> Hvad kalder vi det på dansk?
Så vidt jeg ved, kaldes det simpelthen et "regulært udtryk".

Se for eksempel:
http://webcafe.dk/perl/artikler/012/pa012.php3
http://www.it.edu/courses/W2/E2000/exm0.html

Og mange flere på:
<http://www.google.com/search?q=regul%E6rt+udtryk&restrict=Dansk&btnG=Go
ogle-s%F8gning>

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : compaqmaster

Dato : 29-12-01 20:31

Eller bare "almindeligt udtryk", altså et almindeligt talesprogs udtryk.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 29-12-01 21:40

compaqmaster skrev:

> Eller bare "almindeligt udtryk", altså et almindeligt talesprogs udtryk.
Det vil efter min mening være forkert: Der er jo netop tale om et
specifikt datalogisk fænomen, der allerede har en almindelig betegnelse
på dansk, nemlig "regulært udtryk".

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-12-01 22:33

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Så vidt jeg ved, kaldes det simpelthen et "regulært udtryk".

Den napper jeg...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-12-01 20:38

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Hvad kalder vi det på dansk?

Se hvad din navnebror har oversat det med i MacSOUP - Jeg har altid
brugt den egelske version, så jeg kan desværre ikke hjælpe.

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-12-01 22:33

> Se hvad din navnebror har oversat det med i MacSOUP - Jeg har altid
> brugt den egelske version, så jeg kan desværre ikke hjælpe.

Jeg bruger også den engelske... Nå, men Jesper Juellund's "Regulært
Udtryk" lyder ikke så tosset, så det bliver det indtil videre.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 29-12-01 23:46

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Jeg bruger også den engelske... Nå, men Jesper Juellund's "Regulært
> Udtryk" lyder ikke så tosset, så det bliver det indtil videre.

Har lige kigget i Computer Ordbog Engelsk-Dansk, L&H 1994. Her
oversættes også med "regulært udtryk", så det kan da ikke være helt
galt.

Thomas Tvegaard