LOTR VS MR?
Fra : Sadat

Dato : 29-12-01 19:17

Dav...

Jeg har hørt at mange siger at Moulin Rouge er bedre end Lort Of Ring:
Fellowship...

Men har det ikke gøre noget med aldersklasse, interesse? F.eks. jeg kunne
tænke mig mange ældre mennesker ikke kunne se det fantastiske
eventyr/fantasi som LOTR består af, mens yngre og mere interesserede folk
inde for og eventyr og den slags kan?

Moulin Rogue...... den er jo en ren ud kedlig film for unge mennesker. Jeg
f.eks. faldt i søvn til Evita efter 10 min. Aldrig har jeg set.. så lidt af
en film.. og aldrig har det været kedligere. En af mine venner har set
Moulin Rogue og han siger den er kedlig.. rigtig kedlig.

Men ældre mennesker nyder vel filmen en hel del mere fordi den er mere
afslappende/romantisk ??? Nogen kan forklare...??

--
_________________
Sadat ~ No Ones Iller

[McClane and Zeus are speeding through Central Park]
Zeus: Are you aiming for these people?
McClane: No. [Pauses] Well, maybe that mime.

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 29-12-01 19:30

Sadat wrote:

> [...]
> tænke mig mange ældre mennesker ikke kunne se det fantastiske
> eventyr/fantasi som LOTR består af, mens yngre og mere interesserede folk

Så er jeg vist i din "gammel og grå" kategori - jeg faldt i søvn under Ringenes

herre.. Jeg har dog ikke set Moulin Rogue, da musical kategorien er
dømt ude på forhånd.. (Bandits er dog stadig ringere end Ringenes herre.)

Ulrik Magnusson

Fra : Peter Larsen

Dato : 29-12-01 19:55

Hejsa

Jeg tror aldrig jeg har set så energifyldt film som MR. Og jeg
tror vidst nok jeg er et ungt menneske, (20) og ikke specielt
romantisk eller sentimentalt anlagt.

Synes faktisk den var lidt af et mirakel og jeg sad med et
lille smørret smil på læben under det meste af filmen.

Ang. LOTR så ved jeg at mange ældre synes det er en helt fantastisk
film.

Det at nyde en film har intet med alder at gøre, men en indstilling til
mediet.
Hvis man er villig til at lade sig selv forføre af instruktøren og hans
værk.
Villig til at tænke "Jeg skal se en *film*" og ikke " Jeg skal se en
*Action*
film, en *romantisk* film etc", så er man nået et godt stykke hen af vejen.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-12-01 22:37

"Peter Larsen" <????Trump@pc.dk> writes:

> Jeg tror aldrig jeg har set så energifyldt film som MR. Og jeg
> tror vidst nok jeg er et ungt menneske, (20) og ikke specielt
> romantisk eller sentimentalt anlagt.

Nåh, og selv hvis jeg med min 29 år er gammel og grå, så var den flok
(3) tyveåringer jeg så den med tredje gange også udelt begejstrede.

OK, hvis man ikke kan lide den, men kedelig, det er den simpelthen
bare ikke. (Der _er_ folk, der bare ikke bryder sig om dens stil, og
det har de jo lov til.)

--
Peter B. Juul, o.-.o "Diskussioner ødelægges tit af folk,
The RockBear. ((^)) der ved hvad de taler om"

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 29-12-01 20:05

Hej

Sadat wrote:
> [...]
> eventyr/fantasi som LOTR består af, mens yngre og mere interesserede
> folk inde for og eventyr og den slags kan?

Selvfølgelig har det noget med interesse at gøre, og dermed også med
aldersklasse ( dog ikke specielt meget ) da Moulin Rouge jo ikke er en
action-film, som Ringenes Herre godt kan betegnes som. Ergo er Ringenes
Herre mere egnet til film-buffs, og måske mindre til mainstream
publikummet. At så unge mennesker har en større tendens til at tilhøre
mainstream-publikummet er der vist ingen tvivl om. Jeg selv er vel lidt
en mellemting, jeg kan sagtens nyde en mainstream brückheimer
actionfilm, men jeg foretrækker da klart en film med noget substans, og
andre aspekter end blot "wow, BUM"-faktoren...... og jeg er 17 år
gammel, så det er nok ikke alderen der trykker der.

> [...]
> lidt af en film.. og aldrig har det været kedligere. En af mine
> venner har set Moulin Rogue og han siger den er kedlig.. rigtig

Nu har jeg hverken set Moulin Rouge ( desværre ) eller Evita, men for
det første kan jeg ikke rigtigt se hvordan du kan dømme en film du har
set 10 minutter af kedelig, det er da ikke at give filmen en chance.
Det viser så blot tydeligt at du tilhører main-stream publikummet ( no
offense eller noget, smag er smag ) der skal underholdes med et brag
hvert andet minut.

> Men ældre mennesker nyder vel filmen en hel del mere fordi den er mere
> afslappende/romantisk ??? Nogen kan forklare...??

Nu har jeg som sagt ikike set Moulin Rouge, men efter hvad jeg har hørt
om den ligger dens charme i den måde den er lavet på, og mindre i
historien. En film som "Bringing Out The Dead" vil mange nok også finde
kedelig fordi historien ikke er så stor en del af filmen som normalt. I
"BOTD" bruges lyden og det visuelle til at fortælle om hvordan
hovedpersonen oplever tiden, et slags "snapshot" af hans sjæl....
Filmen har ikke en traditionel slutning, hvilket fik nogle af mine
kammerater til bare at sige "øv" da de var færdige med at se den, det
var da et spild af tid.... Sådan havde jeg det så ikke, men sådan er
smag jo så forskellig.........

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk
http://www.qcom.dk/2a/film - min filmsamling.....

Fra : Stefan Holm

Dato : 29-12-01 20:24

"Sadat" <sadat@mail.dk> writes:

> Jeg har hørt at mange siger at Moulin Rouge er bedre end Lort Of Ring:
> Fellowship...

Ja, det er den da også, hvis de absolut skal sammenlignes. Det er to
meget forskellige film.

> Men har det ikke gøre noget med aldersklasse, interesse?

Sikkert lidt. Men det er ikke en særligt dækkende forklaring. Jeg er
21 år og klassisk nørd med hvad dertil hører af glæde ved fantasy. Jeg
er da også overmåde begejstret for FotR og skal snart ind at se den
igen.

--
"I'm gonna kill them all. That oughta distract them."

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-12-01 23:58

Sadat skrev i meddelelsen
<3c2e0912$0$55542$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>tænke mig mange ældre mennesker ikke kunne se det fantastiske
>eventyr/fantasi som LOTR består af, mens yngre og mere interesserede folk

Jeg vil mene du tager fejl. Da jeg så Ringenes Herre var der mange ældre
mennesker. Bogen er jo fra. ca. 1929 hvis jeg ikke tager meget fejl. Det kan
jo være de har læst bogen i deres unge dage, og gerne har villet se filmen.
Og det er altså langt fra alle ældre som ikke kan lide et godt eventyr eller
en god action film ( det gælder ihvertfald mange af dem jeg kender )

--
Anders Houmark
Reality kills innocence.

Fra : nikolaj borg

Dato : 30-12-01 00:06

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> wrote in message
> Jeg vil mene du tager fejl. Da jeg så Ringenes Herre var der mange ældre
> mennesker. Bogen er jo fra. ca. 1929 hvis jeg ikke tager meget fejl.

Njøh, tror du ikke, at du tænker på Hobitten (eller Hobotten, som Rune T.
Kidde kalder den)? Ringenes Herre er SVJH skrevet under og omkring VK2 - til
sønnen, som var udstationeret et sted.

/Nikolaj

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-12-01 01:00

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> writes:

> Njøh, tror du ikke, at du tænker på Hobitten (eller Hobotten, som Rune T.
> Kidde kalder den)? Ringenes Herre er SVJH skrevet under og omkring VK2 - til
> sønnen, som var udstationeret et sted.

Det handler om de her åndssvage nisser og andre dyr, som skal ud for
at finde et navn til Ebbe Reich's nye kollektiv.

--
Peter B. Juul, o.-.o Simsalabimbambassaladussaladim
The RockBear. ((^)) Simsalabimbambassaladussaladim

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 30-12-01 00:29

> [...]
>
> Men ældre mennesker nyder vel filmen en hel del mere fordi den er mere
> afslappende/romantisk ??? Nogen kan forklare...??

For det første er det to film som er næsten umulige at sammenligne, da de
udnytter mediet på hver sin meget forskellige måde. LOTR er en fortælling
eller skal vi kalde det et eventyr med en ret linær handling hvor mediet
primært atvendes til at visualisere en fantastisk historie. Dette kan man
vel kalde den klassiske filmopbygning..
Moulin Rouge bruger mediet på en anden og nyskabende måde, bare ved at det
er en musical, og så at man blander gammeldags kulisser med nutidig musik
giver en helt speciel film. Og i moulin rouge findes alle genrer, drama,
komidie, tragedie, osv. hvilket gør at den er helt speciel.

I min bog er begge film fantastiske, men på hver deres præmisser.
LOTR fordi den er så stoslået og godt filmet, og Moulin Rouge fordi den hele
tiden formår at overraske tilskueren på en ny måde. Og dem der siger at
Moulin Rouge er kedelig bør man vist ikke lytte for meget til. :-]

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 30-12-01 01:04

> [...]
> tænke mig mange ældre mennesker ikke kunne se det fantastiske
> eventyr/fantasi som LOTR består af, mens yngre og mere interesserede folk

Jeg tror, du er på glatis.

> [...]
> en film.. og aldrig har det været kedligere. En af mine venner har set
> Moulin Rogue og han siger den er kedlig.. rigtig kedlig.

Evita og MR har *intet* med hinanden at gøre - bortset fra at der
bliver sunget lidt.

> Men ældre mennesker nyder vel filmen en hel del mere fordi den er mere
> afslappende/romantisk ??? Nogen kan forklare...??

Moulin Rouge - afslappende og romantisk. Pas på, isen er glat.
Moulin Rouge kører for fulde gardiner i to timer. Der er ingen
Don't cry for me "kedelige" passager overhovedet. Det er som
en lang musikvideo med humor, fed klipning, stumper af mange
sange samlet i én osv. Et sansebombadement uden lige.

Med venlig hilsen

Mark

Fra : Brian Nielsen

Dato : 30-12-01 14:13

"Sadat" <sadat@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men ældre mennesker nyder vel filmen en hel del mere fordi den er mere
> afslappende/romantisk ??? Nogen kan forklare...??

Har du set Moulin Rogue? Det lyder ikke sådan. Afslappende? Hvis der er en
film der ikke kan kaldes
afslappende, så er det da den. Især den første halve time foregår i et
tempo, hvor selv den mest syrede musikvideo
knap kan følge med. Jeg kan snildt forestille mig en del "ældre" mennesker
stå af her. Derimod vil der sikkert være en del
"ældre" mennesker som nyder LOTR fordi de har læst den i deres barndom. Der
sad da en del "ældre" mennesker rundt omkring i
biografen anden gang jeg så den, som lod til at nyde den.

/Brian

Fra : Fenris

Dato : 01-01-02 14:10

From "Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> came:

> [...]
> sad da en del "ældre" mennesker rundt omkring i
> biografen anden gang jeg så den, som lod til at nyde den.

Jeg kan tilslutte mig dette.
Også da jeg var inde og se LOTR var der ældre mennesker. Rundt omkring
så jeg faktisk familier med tre generationer...
Moulin Rouge er derimod ikke noget for de lidt "for" voksne :)
Mine forældre udtalte at de "på en måde var lidt sure på den fordi
den ville være en hel masse, uden at den var det"... Jeg tror de
var skuffede over balancen mellem historien og det visuelle, som da
også er helt skudt!
(Er det ikke også kun - generelt set - den midterste alder der er i
stand til at værdsætte det visuelle mere end historien, som de ældre
og de yngre hælder mere til?)
De havde i øvrigt et bedre bud på en film du kan sammenligne MR med:
Ikke Evita, men Cabaret.

--
Thomas Hejl Pilgaard | <mailto:Fenris@DeathsDoor.com>=-=<ICQ#: 23729247>
Kollegievej 7 - 35 | -------------------------------------------------

Fra : Sadat

Dato : 31-12-01 01:51

"Sadat" <sadat@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt at mange siger at Moulin Rouge er bedre end Lort Of Ring:
> Fellowship...

Ups en lille stavefejl... hehehe!!

men tak for alle svarene.. tror bare at jeg må se moulin rogue og så få min
egen mening om den ;)

--