Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sne
Fra : emj

Dato : 29-12-01 12:07

Er der nogle hints til, hvordan man fotograferer sne med digitalt
camera.
Ligeledes synes jeg også, at det må være et problem at undgå kondens.
Er der særlige forholdsregler, så man kan tage højde for den risiko?

Hilsen emj
-- www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/
- dit fristed på Internettet

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 29-12-01 12:49

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle hints til, hvordan man fotograferer sne med digitalt
> camera.

Stort set som med analogt kamera. Sørg blot for at indstille lys
efter hovedmotivet (f.eks. et ansigt) og ikke efter sneen. Ellers
vil sneen blive grå og hovedmotivet underbelyst.

--
Jacob W. Jensen
http://friserverplads.dk/hfkfoto01/

Fra : Svend Erik

Dato : 29-12-01 22:45

Jeg har lavet nogle forsøg med mit Olumpus C 960. Hvis jeg ændrer
belysningsinstillingen til +2, så får jeg nogle flotte billeder med helt
hvidt sne.

Med venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-12-01 23:21

emj wrote:

> Er der særlige forholdsregler, så man kan tage højde for den risiko?

Næ - jeg fotograferer udendørs året rundt med mit digicam, jeg har i dag
været ude og fotografere i 4 timer, eneste problem er batteriernes
kapasitet, som daler drastisk når de bliver kolde, det problem har jeg
løst med en hjemmebygget extern batteripac, som jeg har i frakkens inderlomme.

Fra : emj

Dato : 30-12-01 00:51

Niels Ebbesen skrev i <3C2E41AE.2BB062E7@niels-ebbesen.net>:

> [...]
>løst med en hjemmebygget extern batteripac, som jeg har i frakkens inderlomme.

Jeg var ude ca. 30 min og kunne blive ved og ved med at tøre dug af
linsen, så jeg fik mistanke om, at der også kunne sætte sig kondens på
indersiden.
Batterier har jeg ikke tænkt på som et problem.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-12-01 10:26

emj wrote:

> Jeg var ude ca. 30 min og kunne blive ved og ved med at tøre dug af
> linsen, så jeg fik mistanke om, at der også kunne sætte sig kondens
> på indersiden.

Hvilken linse taler du om...?

Når du går ud og fotograferer, så kommer du fra fugtig varm indendørs
luft og ud i tør kold luft, så du bure først opleve dug på kameraet, når
det igen kommer ind i varmen.

Fra : emj

Dato : 30-12-01 15:19

Niels Ebbesen skrev i <3C2EDD9C.C87D2AFA@niels-ebbesen.net>:

>Hvilken linse taler du om...?
Der er kun en linse på min digi.

>Når du går ud og fotograferer, så kommer du fra fugtig varm indendørs
>luft og ud i tør kold luft, så du bure først opleve dug på kameraet, når
>det igen kommer ind i varmen.

Netop. Det er naturligvis ikke mens jeg er ude i kulden.

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-12-01 17:37

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Netop. Det er naturligvis ikke mens jeg er ude i kulden.

Som en eller anden skrev for nylig: Smid kameraet i en plastpose
under opvarmningen - så sker kondensdannelsen på ydersiden af
posen i stedet (og kameraet bliver knastørt pga. af opvarmingen
af den i forvejen tørre kolde luft inden i posen).

mvh
Jan

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 29-12-01 23:15

Hejsa

Kompensation ved snefotografering er almindeligvis at der skal kompenseres
med mellem +1 til +2 (mest hvis alt er hvidt), og er der sollys skal der
tillægges omkring en blænde mere. En anden mulighed er at lave en måling på
ens håndflade (i samme lys som motivet) og kompensere med +1/2 bl.

Mvh Kim