/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Er "websikre" farver blevet ligegyldige?
Fra : Jakob Munck


Dato : 29-12-01 11:47

Mange steder ser man skemaet over de websikre farver, altså de farver som
man skal anvende i webdesign, hvis de skal kunne læses af skærme, der kun
viser 256 farver, altså 8 bit opløsning.

På zipstats statistik over skærmopløsninger kan jeg imidlertid læse, at ialt
99,9 % af alle skærme i Danmark anvender 16 eller 32 bit opløsning, så det
må vel betyde at det ikke længere er relevant at begrænse sit webdesign til
at holde sig inden for de 256 "websikre" farver.

Har jeg ret, eller er der noget jeg har misforstået/overset?

v.h.
Jakob Munck





 
 
Stig Nygaard (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Stig Nygaard


Dato : 29-12-01 12:09

Hej Jacob


Jakob Munck wrote:

> På zipstats statistik over skærmopløsninger kan jeg imidlertid læse, at ialt
> 99,9 % af alle skærme i Danmark anvender 16 eller 32 bit opløsning, så det
> må vel betyde at det ikke længere er relevant at begrænse sit webdesign til
> at holde sig inden for de 256 "websikre" farver.


Enig. Det er jo (formodentlig) heller ikke sådan at din side alligevel
er fuldstændig ubrugelig hvis der skulle komme en enkelt bruger forbi
kun med 256 farver, det ser måske bare knap så tjekket ud. Så jeg ser
ingen speciel grund til at gøre så meget ud af det mere.


Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* Bedre (D)HTML ? --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *


Claus O (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Claus O


Dato : 29-12-01 13:03

"Stig Nygaard" <stig@REMOVE-THISrockland.dk> wrote

> Enig. Det er jo (formodentlig) heller ikke sådan at din side alligevel
> er fuldstændig ubrugelig hvis der skulle komme en enkelt bruger forbi
> kun med 256 farver, det ser måske bare knap så tjekket ud. Så jeg ser
> ingen speciel grund til at gøre så meget ud af det mere.

Unig. Hvis man roder med specielle ting, det kunne være små transp.giffer
etc. bliver lortet ikke vist i Netscape 4x (statistikken siger vel ca. 15% stadig?)
og har også konstateret mindre problemer omkring scrolling af samme i NE5x.
Claus




Claus O (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Claus O


Dato : 29-12-01 13:39

"Stig Nygaard" <stig@REMOVE-THISrockland.dk> wrote

> Enig. Det er jo (formodentlig) heller ikke sådan at din side alligevel
> er fuldstændig ubrugelig hvis der skulle komme en enkelt bruger forbi
> kun med 256 farver, det ser måske bare knap så tjekket ud. Så jeg ser
> ingen speciel grund til at gøre så meget ud af det mere.

Uenig. Hvis man roder med specielle ting, det kunne være små giffer
etc. bliver lortet ikke vist i Netscape 4x (statistikken siger vel ca. 15% stadig?)
og har også konstateret mindre problemer omkring scrolling af samme i NE5x.
Claus




Sking aka Crash Over~ (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Sking aka Crash Over~


Dato : 29-12-01 23:38

> Uenig. Hvis man roder med specielle ting, det kunne være små giffer
> etc. bliver lortet ikke vist i Netscape 4x (statistikken siger vel ca. 15%
stadig?)
> og har også konstateret mindre problemer omkring scrolling af samme i
NE5x.
> Claus

NS brugerne er en minoritet, og folk der både bruger NS og 8bit farvedybde
er bestemt en lille gruppe.
Og hvis det er et problem for de personer, kan de sikkert nok finde sig en
anden browser, eftersom der ikke er mange sider der holder sig til de sikre
farver, længere.

C/O



Claus O (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Claus O


Dato : 29-12-01 15:28

"Sking aka Crash Override" <i.crashed@mainframen.dk> wrote

> NS brugerne er en minoritet, og folk der både bruger NS og 8bit farvedybde
> er bestemt en lille gruppe.

Det er ikke sådan "problemerne" hænger sammen.
Claus



Stig Nygaard (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Stig Nygaard


Dato : 29-12-01 15:37

Hej Claus


Claus O wrote:

> Uenig. Hvis man roder med specielle ting, det kunne være små giffer
> etc. bliver lortet ikke vist i Netscape 4x (statistikken siger vel ca. 15% stadig?)
> og har også konstateret mindre problemer omkring scrolling af samme i NE5x.


Ikke forstået. Påstår du at GIF'er der ikke er lavet med den "websikre"
palette overhovedet ikke vises i Netscape 4.x ? Efter min bedste
overbevisning vises de alligevel, bare med en lille bitte smule andre
farver. At det skulle have noget med scroll-problemer at gøre også, det
forstår jeg slet ikke ?


Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* Bedre (D)HTML ? --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *


Claus O (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Claus O


Dato : 30-12-01 13:31

"Stig Nygaard" <stig@REMOVE-THISrockland.dk> wrote

Påstår du at GIF'er der ikke er lavet med den "websikre"
> palette overhovedet ikke vises i Netscape 4.x ? Efter min bedste
> overbevisning vises de alligevel, bare med en lille bitte smule andre
> farver. At det skulle have noget med scroll-problemer at gøre også, det
> forstår jeg slet ikke ?

Ja, det er rigtigt forstået, hvis vi taler eks. 5x5 eller "små", det giver
en hulens masse problemer, som jeg til slut fandt ud af hang sammen med
netscape 4x elsker de "sikre". I andre tilfælde vises de og det hele hopper
og springer når der scrolles.
Claus



Allan Vebel (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 30-12-01 17:44

"Claus O" <clausolsen@NOSPAMhotmail.com> skrev

> Ja, det er rigtigt forstået, hvis vi taler eks. 5x5 eller "små", det giver
> en hulens masse problemer, som jeg til slut fandt ud af hang sammen med
> netscape 4x elsker de "sikre". I andre tilfælde vises de og det hele hopper
> og springer når der scrolles.

Kan du komme med et link til et eksempel, så vil jeg gerne
teste det i NN4.04 i forskellige farvedybder. Jeg læsser
gerne skærmbilleder ud på min server så alle kan se
resultatet.

--
Allan


Claus O (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Claus O


Dato : 30-12-01 19:40

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> wrote

> Kan du komme med et link til et eksempel, så vil jeg gerne
> teste det i NN4.04 i forskellige farvedybder. Jeg læsser
> gerne skærmbilleder ud på min server så alle kan se
> resultatet.

Nej jeg har ikke noget online af den slags. Men jeg skal prøve
at finde/lave noget "engang". Dog ville du, så vidt jeg husker, skide
på nn4 brugere sidste gang dette emne var oppe....men jeg finder
noget asap.
Claus



Allan Vebel (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 30-12-01 22:45

"Claus O" <clausolsen@NOSPAMhotmail.com> skrev

> Dog ville du, så vidt jeg husker, skide på nn4 brugere
> sidste gang dette emne var oppe....

Har jeg sagt sådan?

Nå, din hukommelse plejer ikke at fejle noget - og jeg kunne
godt finde på at sige sådan

Det er dog ikke ensbetydende med at jeg ikke checker mine
sider i NN4 - jeg gør da alt for at få det til at se nogenlunde ud,
selv om vi alle ved at den ikke er vild med css.

Med hensyn til farver har jeg dog ikke haft problemer - kun med
png-filer, som min version ikke vil vise.

Det var sætningen:

> I andre tilfælde vises de og det hele hopper
> og springer når der scrolles.

der triggede mig - det var det jeg gerne ville se et eksempel på -
og måske finde en løsning på.

--
Allan



Thomas H. (01-01-2002)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 01-01-02 20:00


"Claus O" <clausolsen@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:a0nn0a$n23$1@sunsite.dk...


Dog ville du, så vidt jeg husker, skide
> på nn4 brugere sidste gang dette emne var oppe....


Det er vel også ret nærliggende er det ikke?
Hvorfor holde fast i et 2-3 år gammelt program,
der ikke understøtter CSS rigtigt, når der kan hentes
en ny version helt gratis?
Det virker da dybt godnat på mig, må jeg nok indrømme.

Thomas



Leo Vaeversted (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Leo Vaeversted


Dato : 29-12-01 14:58

Hvis du laver en side for danskere, behøver du sikkert ikke holde din til de
256 farver.

Laver du derimod noget som bliver besøgt af personer fra steder i verden,
hvor 256 farver er max, så bliver du jo nød til at holde dig inden for det.

Min tidligere nabo, skrev sammen med en i Afrika, han sendte en lille lydfil
der ned, personen måtte tage lydfilen med på arbejde, og bede om lov til at
høre den på chefens computer, da det var den eneste hun kendte til, som
havde et lydkort.

Hygsom
Leo



Jesper Schlæger (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Schlæger


Dato : 29-12-01 15:16

"Leo Vaeversted skrev

> Min tidligere nabo, skrev sammen med en i Afrika, han sendte en lille
lydfil
> der ned, personen måtte tage lydfilen med på arbejde, og bede om lov til
at
> høre den på chefens computer, da det var den eneste hun kendte til, som
> havde et lydkort.

Hmmm... det giver grund til eftertænksomhed. Glimrende og interessant
indlæg....

Jesper Schlæger



Dennis Enøe (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Dennis Enøe


Dato : 29-12-01 19:01


"Jesper Schlæger" <schlager@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3c2dd06f$0$89120$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hmmm... det giver grund til eftertænksomhed. Glimrende og interessant
> indlæg....
og langt fra enestående, jeg kender flere som ikke har lydkort eller
ordentligt grafik
kort i deres puttere da de kommer fra fattige lande eler famillier, der er
mere
af mit ældre grej røget hen.

Dennis E



Peter Brodersen (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 29-12-01 20:29

On Sat, 29 Dec 2001 15:16:09 +0100, "Jesper Schlæger"
<schlager@tdcadsl.dk> wrote:

>Hmmm... det giver grund til eftertænksomhed. Glimrende og interessant
>indlæg....

Det relevante er, at efterhånden giver det ingen mening at som en
anden fulderik at brøle "OOOOPGRADÉR!", da de fleste, der sidder på en
maskine, enten bevidst har valgt den konfiguration, eller ikke har
mulighed for at ændre den (fx sidder på et bibliotek, og så lige
bliver bedt om at opgradere browseren, installere mærkelige plugins,
og så lige skifte operativsystem - klart, klart...).

I enkelte tilfælde kan kritikken dog også gå på browserne. På et
tidspunkt havde jeg en arbejdscomputer uden lydkort. Intet problem for
mig, da jeg ikke skulle bruge lyd fra den computer alligevel. Desværre
mente min browser (en tidligere udgave af MSIE; det er blevet bedre i
IE med tiden), at hver gang, en side havde noget, der mindede om lyd,
skulle den absolut komme med en advarsel om at den altså ikke fandt
noget lydkort i min computer... jeg ville nu snarere være interesseret
i at den advarede mig, hvis den mod forventning rent faktisk fandt et
lydkort!

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender:
http://jul.bums.dk/

Thomas H. (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 29-12-01 19:25


"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3c2d9db8$0$89112$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Mange steder ser man skemaet over de websikre farver, altså de farver som
> man skal anvende i webdesign, hvis de skal kunne læses af skærme, der kun
> viser 256 farver, altså 8 bit opløsning.
>
> På zipstats statistik over skærmopløsninger kan jeg imidlertid læse, at
ialt
> 99,9 % af alle skærme i Danmark anvender 16 eller 32 bit opløsning, så det
> må vel betyde at det ikke længere er relevant at begrænse sit webdesign
til
> at holde sig inden for de 256 "websikre" farver.
>
> Har jeg ret, eller er der noget jeg har misforstået/overset?


Jeg giver dig ret....
Men det chokerer mig, at 48% i flg. statistikken på min hjemmeside, kører i
16 bit farver !
Det er da en elendig farvedybde, for selvom det skulle give lige over 65000
farver i alt,
vises f.eks en farveskala med kun 256 farver ret dårligt, fordi man med 16
bits dybde
ikke har 256 i hver kanal, men kun noget der minder om 40 !
Så det er ret misforstået, at folk siger: Nåååår 65000 farve skulle da være
nok.

--
Thomas H. - www.thhe.dk







Wired Earp (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Wired Earp


Dato : 30-12-01 08:07

Jakob Munck wrote:

> det må vel betyde at det ikke længere er
> relevant at begrænse sit webdesign til at holde sig inden for de
> 256 "websikre" farver.

Den første mobiltelefon med farvedisplay udkommer snart [eller er den
lige kommet fra Ericson?]. Jeg skulle undres om den viser flere end
256 farver. Jeg skulle også undres om den kunne vise en opløsning som
er højere end 800x600. Det er ikke de fattige som er problemet, det er
alle de rige svine med deres PalmPilots! Endnu er det selvfølgelig en
fortænkt problemstilling; men en skønne dag får paletten måske en
renæssance.


--
Wired Earp
Wunderbyte

Henrik Hejbøl Jensen (30-12-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Hejbøl Jensen


Dato : 30-12-01 20:08

> Jeg skulle undres om den viser flere end
> 256 farver. Jeg skulle også undres om den kunne vise en opløsning som
> er højere end 800x600. Det er ikke de fattige som er problemet, det er
> alle de rige svine med deres PalmPilots!

hehe, kunne da godt tænke mig en opløsning på 800x600, meeeen min Palm pilot
ville nok se mere eller mindre sjov ud efter en sådan mod-løsning..

\Henrik



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408590
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste