Socket Client/Server: Hvordan detekterer s~
Fra : Dahl

Dato : 29-12-01 01:57

Hejsa,

Jeg sidder og roder med lidt socket programmering. Jeg har lavet en client
og en server der kan accepterer at flere clienter connecter til den.

Det funker sådan set fint, men hvordan kan serveren se om en client
connection stadig er aktiv. Man kan jo ikke altid sikre at clienten siger
pænt farvel (o:

vh
Dahl

Fra : Brian Matzon

Dato : 29-12-01 02:20

"Dahl" <[NOSPAM]jimmichr@hotmail.com[NOSPAM]> wrote in message
> [...]
>
> Det funker sådan set fint, men hvordan kan serveren se om en client
> connection stadig er aktiv. Man kan jo ikke altid sikre at clienten siger

Det kan den faktisk heller ikke!
En connection dør først i det du skriver til den/læser fra den og den
failer.
Derfor kan du typisk risikere at du har nogle "zombie" connections som er
i live, indtil du skriver til dem.
Spørgsmålet er så hvordan man vil takle disse zombie connections - typisk
vil man lave client/server pinge hinanden efter et givet interval.
*Jeg* kan ikke umiddelbart komme i tanke om en bedre måde...

Hvordan vil folk takle dette problem ud over at pinge?

/Brian Matzon

Fra : Dahl

Dato : 29-12-01 03:30

Skod skod skod, det var ikke lige det jeg ville høre (o: Jeg håber andre kan
komme med en smartere løsning.

Sagen er nemlig den at protokollen mellem client og server er en simple
client-spørger server-svarer kommunikation. Dvs at serveren aldrig sender
noget til clienten af fri vilje, og det vil derfor være at komplicere både
server og specielt clienten at implementere ping-pong kommandoer i
protokollen.

Min bedste løsning nu er at serveren altid betragter en client connection
som død hvis den ikke har modtaget en kommando indenfor et bestemt
tidsinterval (f.eks. 10 minutter). Det vil funke men det er jo bestemt ikke
på den "fede" måde

Håber på andre ideer...

vh
Dahl

Fra : Soeren Dalby

Dato : 29-12-01 15:12

Din løsning er klassisk. Det kaldes en keep-alive message, og tjener kun det
formål, at lade serveren vide, at klienten stadig lever.

Internet servere med session-data såsom ASP og JSP/Servlet har samme
problematik. For sidstnævnte sætter man et max-interval og hvis serveren
ikke hører fra klienten inden for dette tidsrum, dør sessionen - jeg antager
at ASP har noget tilsvarende.

Med venlig hilsen / best regards

Soeren Dalby

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-12-01 19:44

Dahl wrote:

> [...]
> som død hvis den ikke har modtaget en kommando indenfor et bestemt
> tidsinterval (f.eks. 10 minutter). Det vil funke men det er jo bestemt ikke

Sådan virker HTTP også. Som udgangspunkt lukkes forbindelsen lige efter
serveren er færdig med at svare.

Hvis klienten veder om det kan forbindelsen holdes åben i en nærmere
angivet periode, som serveren selvfølgelig selv kan vælge om den vil
leve op til. Klienten skal så, hvis den vil holde forbindelsen åben,
sørge for at forny tidsfristen inden den løber ud.

-dennis

Fra : Dahl

Dato : 29-12-01 20:15

Ok tak for svarene,

Af anden årsag besluttede jeg at bruge kommunikere med objects mellem client
og server ved brug af ObjectOutputStream og ObjectInputStream og her bliver
der faktisk kastet af exception af ObjectInputStream.readObject() hvis
socket forbindelsen er død.

Dahl

Fra : Soeren Dalby

Dato : 29-12-01 21:19

Interessant - jeg mente ellers bestemt at HTTP var session-løs. Hvad betyder
det at have en HTTP session ??

For serverside programmer er det jo rart at kunne have tilstande og andre
data gemt for en brugersession, men hvad kan HTTP gemme på tværs af kald for
samme session ??

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-12-01 15:31

Soeren Dalby wrote:

> [...]
> data gemt for en brugersession, men hvad kan HTTP gemme på tværs af kald for

Når man snakker om HTTP sessions er det ikke på connection niveau. HTTP
er ganske rigtigt stateless, men mange servere simulerer sessions ved at
give en cookie til browseren, som den sender med til alle fremtidige
requests.

Denne cookie kan så bruges til at genkende 'sessionen'. Serveren har så
mulighed for at time en session ud, når den er træt af at vente på en
klients næste request.

Hvis ikke klienten understøtter cookies, kan man også bruge argumenter i
URL'en kombineret med 'URL rewriting'. Det vil sige at sørge for, at
ALLE links rundt omkring (hvis vi snakker HTML) skal indeholde f.eks.
?JSESSIONID=76fds76dsf76fd76dsf76fds.

-dennis

Fra : Benny Andersen

Dato : 29-12-01 20:50

On Sat, 29 Dec 2001 01:56:32 +0100, "Dahl" <[NOSPAM]jimmichr@hotmail.com[NOSPAM]> wrote:

> [...]
>
>Det funker sådan set fint, men hvordan kan serveren se om en client
>connection stadig er aktiv. Man kan jo ikke altid sikre at clienten siger

Baseres kommunikationen på TCP (og ikke UDP), ligger det underliggende ping-pong i netværksprotokollen, og serverens registering af
clienten nedlukning af forbindelse, er i Java f.eks implementeret sådan at der kastes en IOException fra ObjectInputStream.readObject();

Følgende lille server, venter på en string fra en connectende client, og giver en (fjollet) string tilbage. Når clienten lukker
forbindelsen, afslutter serverthread's run() metode.

import java.io.*;
import java.net.*;

public class Server {

   public Server()
   {

      System.out.println("Starting server");
      int threadNum = 1;
      try {
         ServerSocket server = new ServerSocket( 5000, 100 );

         while ( true ) {
            // hænger indtil en klient connecter på port 5000, og starter derefter en thread
            new TCPSessionThread(server.accept(), threadNum++).start();
         }
      }
      catch ( IOException io ) {
         // accept throws
         io.printStackTrace();
         System.exit(0);
      }
   }

   public static void main( String args[] )
   {
      System.out.println("Starting server");
      Server app = new Server();
   }
}

class TCPSessionThread extends Thread
{
   ObjectOutputStream output;
   ObjectInputStream input;
   Socket connection;
   private int tn;

   TCPSessionThread(Socket argConnection, int threadNum) {
      connection = argConnection;
      tn = threadNum;

   }

   public void run() {
      try {
         output = new ObjectOutputStream(connection.getOutputStream() );
         output.flush();
         input = new ObjectInputStream(connection.getInputStream() );
         System.out.println( "connection established in thread "+tn);
         String message;

         while (true) {
            try {
               message = (String) input.readObject();
               if (message.toLowerCase().equals("andrei"))
                  sendString("Jeg snakker med en brevdue");
               else if (message.toLowerCase().equals("susanne"))
                  sendString("Jeg snakker med rigtig høne");
               else
                  sendString("Jeg snakker med en anonymous rex");
            }
            catch(ClassNotFoundException ccnfex) {
                System.out.println("class not fond exception" );
             }
            catch(IOException ioex) {
               System.out.println("Connection lost in thread "+tn);
               break;
            }
         }
         output.close();
         input.close();
         connection.close();
      }
      catch(IOException ex) {
         ex.printStackTrace();
         System.exit(1);
      }

   }
   private void sendString( String s )
   {
      try {
         output.writeObject(s);
         output.flush();
      }
      catch ( IOException cnfex ) {
         System.out.println("Error writing object" );
      }
   }

}

MVH
Benny Andersen

Fra : Soeren Dalby

Dato : 30-12-01 19:02

Men hvad nu, hvis maskinen crasher eller programmet tvinges til at stoppe
via en kill ea. Kan man da også være sikker på, at streamen reagerer på
samme måde ??

Fra : Benny Andersen

Dato : 31-12-01 03:12

On Sun, 30 Dec 2001 19:02:25 +0100, "Soeren Dalby" <nospam@nospam.com> wrote:

>Men hvad nu, hvis maskinen crasher eller programmet tvinges til at stoppe
>via en kill ea. Kan man da også være sikker på, at streamen reagerer på
>samme måde ??
<CUT>
Tænker du på hvis clienten cracher? IOException giver ingen diffentiering mellem 'pænt farvel' og nedlukning af andre årsager. Hvis der er
behov for det, kan man vel lave en protocol, hvor klienten f.eks sender en 'bye' string før afslutning.
Hvis Serveren cracher, kastes der en IOException hos clienten, når socket forbindelsen søges anvendt til kommunikation.

MVH Benny Andersen

Fra : Brian Matzon

Dato : 30-12-01 22:26

> [...]
> clienten nedlukning af forbindelse, er i Java f.eks implementeret sådan at
der kastes en IOException fra ObjectInputStream.readObject();
<SNIP>
Men så antager du også at det er tovejs kommunikation. Hvad nu når det er en
monolog, hvor serveren
sender beskeder til klienten hvert 15 time, hvordan kan den så vide om en
connection er i live, andet end
hvert 15 time?

/Brian Matzon

Fra : Benny Andersen

Dato : 31-12-01 03:12

On Sun, 30 Dec 2001 22:25:31 +0100, "Brian Matzon" <brian@matzon.dk> wrote:

> [...]
>monolog, hvor serveren
>sender beskeder til klienten hvert 15 time, hvordan kan den så vide om en
Der er den kommunikation som man har fastlagt i protokollen, og den kan være tovejs. Men man kan kun vide om begge parter er der ved at
bruge den, så ja, prøver man hvert 15. minut får man på det tidspunkt vished.

>/Brian Matzon

En TCP forbindelse (ikke at forveksel med HTTP protokolen) er en pålidelig forbindelse, hvor begge parter kan sende (og modtage).
Klient/Server rollerne eksisterer TCP forbindelsesmæssigt kun i forbindelsesfasen, hvor serveren lytter på en bestemt port(her port 5000):
   ServerSocket server = new ServerSocket( 5000, 100 )
   server.accept(); // hænger intil en klient kalder

Og klienten kalder på denne port (her localhost, port 5000)
   Socket client = new Socket(InetAddress.getByName( "127.0.0.1" ), 5000 );
   // Sender hermed også source port, så serveren kan kende forskel på klienter.

Forbindelsen er oprettet intil enten klienten eller serveren kalder close() metoden på Socket objektet. Sålænge forbindelsen er oprettet kan
det registreres hvis modparten forsvinder. (Ved forsøg på at kommunikere over Socket)

Som også Jacob Bunk Nielsen er inde på, er en HTTP session, en forbindelse som disconnectes efter hvert 'response'. Der er ingen klient at
kalde når først forbindelse er lukket, for klienten lytter ikke til nogen port.
Hvis man f.eks ønsker at anvende en browser som frontend til noget serverside administration, og serveren skal kunne connecte, stikker man
browseren en applet med nogen server funktionalitet i.

MVH
Benny Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-12-01 01:03

"Soeren Dalby" <nospam@nospam.com> writes:

> Interessant - jeg mente ellers bestemt at HTTP var session-løs.

HTTP er ganske rigtig stateless.

Men nyere servere og browsere kan finde ud af at kaste flere
forskellige HTTP-requests igennem en enkelt TCP-forbindelse ved at
sende en:

Connection: Keep-Alive

HTTP-header.

> Hvad betyder det at have en HTTP session ??

At man opretter en TCP-forbindelse, sender en HTTP-kommando (GET,
POST, PUT, whatever), får svar og at serveren derefter lukker
forbindelsen.

--
Jacob - www.bunk.cc
It'll be a nice world if they ever get it finished.

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 03-01-02 21:09

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> [...]
>
> Men nyere servere og browsere kan finde ud af at kaste flere
> forskellige HTTP-requests igennem en enkelt TCP-forbindelse ved at

Normalt er det nok at bare at lave et gyldigt HTTP/1.1 request.
F.eks.:
GET / HTTP/1.1\r\n
Host:\r\n
\r\n
Så bliver man ved med at sende requests indtil serveren sender en
Connection: close
header eller man selv gør. Derefter kan man ikke regne med at
forbindelsen er åben længere. Serveren kan dog også vælge at time
forbindelse ud hvis man har været inaktiv for længe, typisk ca 20
sekunder. HTTP/1.1 giver enddog mulighed for at pipeline sine request,
sådan at man ikke behøver at vente på svar på hvert eneste request man
sender, før man sender det næste, dette kan øge datagennemstrømningen
dramatisk og belaster webserveren mindre.
Alt om HTTP-protokollen kan iøvrigt læses i RFC2616.

--
Christian Hemmingsen