Min Hjemmeside??? Hjælp...
Fra : Ann K

Dato : 29-12-01 00:52

Hejsa.
Tja - overvejer at kaste mig ud i "projekt hjemmeside"... Scanneren
bliver sat til én af dagene, så billeder af Banden kan komme med...
Men hvordan får man fat i nogle flotte baggrunde, knapper, billeder,
bannere, animationer osv osv. naturligvis UDEN at det koster mig en
krone mht copyrigth e-lign.... Og hvordan bruger jeg det så???
Har været inde og kigge på flere af denne ng's skribenters sider... og
ambitionerne er STORE... især fordi Saga jo skal have en side, som er
hende værdig!

Ellers tager jeg mod ALLE gode råd.... jeg er faktisk på dybt vand her
*sss*

På forhånd tak, Ann

Fra : Alice Nielsen

Dato : 29-12-01 00:59

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev

> [...]
billeder,
> bannere, animationer osv osv. naturligvis UDEN at det koster

Hej Ann.

Jeg hjælper dig gerne med at lave baggrunde, bannere, knapper og
animationer ..........Hvis bare der gives mig lidt tid.

Hvis vi skal undgå copyright, så må vi jo bruge billeder af vores
egne uldtotter

KH
Alice
---
Lær Paint shop pro, eller meld dig til
vores mailingliste med indbyggede temaer.
www.pspskole.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-12-01 01:48

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:a0j0ib$ns$1@sunsite.dk...
> Men hvordan får man fat i nogle flotte baggrunde, knapper, billeder,
> bannere, animationer osv osv. naturligvis UDEN at det koster mig en
> krone mht copyrigth e-lign.... Og hvordan bruger jeg det så???

Jeg vil råde dig til at bruge et program som f.eks.
Frontpage til at starte med, hvis du ikke har prøvet
det før. Jeg bruger det fortsat til at lave "skelettet"
på en side og bruger herefter html-kodning og lign.

Her er nogle links:
http://www.geocities.com/Heartland/Meadows/6485/index.html
http://www.xmission.com/~emailbox/graphics.htm
http://www.geocities.com/Heartland/Meadows/6485/index.html
http://www.flamingtext.com/ - Bl.a. til bannere
http://www.allclipartsite.com/
http://www.coolarchive.com/

Næsten alle steder skal du blot linke til siden for at
bruge grafikken.

> Ellers tager jeg mod ALLE gode råd.... jeg er faktisk på dybt vand her
> *sss*

Et godt råd: KISS = Keep It Simple, Stupid
Lad være med at bruge en masse
ressourcekrævende animationer o. lign. Det er blot
med til at forvirre og fjerne fokus fra det der er
vigtigt: indholdet.

Der er enormt mange søde og sjove ting om katte
man kan sætte på sin hjemmeside, men det er
klog at begrænse sig - man kan jo altid skifte det
ud.

En anden ting er, at mange sider er totalt
uoverskuelige og det bliver de da også nemt, når
man sidder og bikser rundt med det. Derfor vil jeg
råde dig til simpelthen at tegne strukturen på din
hjemmeside på et stykke papir, så er det også
meget nemmere fordig selv at overskue.

Beslut dig for hvilken navigationsmenu du vil
bruge. Den skal være overskuelig og passe til den
måde, du vil bygge dine sider op.

Når du har en idé om, hvordan du vil have din side
til at se ud, må du gerne kontakte mig. Så skal jeg
se om jeg kan hjælpe med de konkrete ting

--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Grit Wessel

Dato : 29-12-01 22:33

> Et godt råd: KISS = Keep It Simple, Stupid

Plejer det ikke at stå for "Keep It Short and Simple"? Men meningen er
selvfølgelig næsten den samme

Enig!!!

Hold og lykke med siden

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-12-01 01:55

> Men hvordan får man fat i nogle flotte baggrunde, knapper, billeder,
> bannere, animationer osv osv. naturligvis UDEN at det koster mig en
> krone mht copyrigth e-lign...

Hej Ann

Prøv hos I-Love-Cats eller Catstuff (du kan finde links til begge på min
linksside - jeg er for søvnig nu til at huske alle detaljerne i
adresserne
Hvis du bare linker tilbage til dem, må du bruge deres ting. Og der er
_meget_.
Jeg har meldt mig ind i "Art Today" - også en enorm samling af fotos,
clipart osv - men det koster et beløb pr. år. Der var dog en uges gratis
prøvemedlemsskab i starten, husker jeg.
Der er også denneher: http://www.barrysclipart.com/. alt mulig clipart
mellem himmel og jord.
Eller bed en af de store søgemaskiner om at søge på "+clipart +cat"
Der er masser af muligheder
Jeg glæder mig til at se hvad du finder på...

Mange hilsner fra Ann R

Fra : John Sahl

Dato : 29-12-01 02:11

"Ann K" <tsars@os.dk> wrote in message news:a0j0ib$ns$1@sunsite.dk...
> [...]
> bannere, animationer osv osv. naturligvis UDEN at det koster mig en
> krone mht copyrigth e-lign.... Og hvordan bruger jeg det så???

Jeg synes du skal tage et grundigt kig på http://www.html.dk
før du går i gang. Og som en anden sagde:. KISS
(Keep It Simple, Sucker)

De blinkede banner og animerede giffer er kun til irritation, det
er tekster og billeder folk kommer ind på siden for.

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Jette

Dato : 29-12-01 03:14

"Ann K" skrev:
> [...]
> hende værdig!
>
> Ellers tager jeg mod ALLE gode råd.... jeg er faktisk på dybt vand her

Hej Ann

Som du kan se af de andres svar, er der masser af steder på Internet hvor
man ganske gratis kan snuppe de rare sager. Hvis bare det er angivet at
billeder, animationer m.m. må kopieres, kan du ikke få problemer med
copyright.

Jeg vil helt klart anbefale at du ikke bruger FrontPage. Den laver en masse
overflødig kode der forvirrer mere end det gavner. Iøvrigt vil den dag komme
hvor du skal rette manuelt i koden, og så er det miskmask som FrontPage
laver kun kilde til frustration.

Jeg vedligeholder www.webtip.dk, som indeholder masser af eksempelkode og
pædagogisk korrekte forklaringer (jeg har nemlig ikke glemt hvordan det var
at være begynder ) .... hvis du er helt på bar bund kan du starte med at
læse "HTML på 10 min." som du finder her:
http://www.webtip.dk/html/html10.php .

..... og så kan jeg kun tilslutte mig Johns KISS-teori. Man skal lade være
med at bruge "larmende" baggrunde og alt for mange ting der hopper og danser
(animationer). Læs evt. mine 10 gode råd:
http://www.webtip.dk/artikler/gode_raad.php.

Go' fornøjelse og arbejdslyst

Mvh. Jette

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-12-01 03:35

"Jette" <jni@omnix.dk> skrev i en meddelelse news:a0j92b$2o79$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> hvor du skal rette manuelt i koden, og så er det miskmask som FrontPage

Det er jeg ikke enig med dig i. Jeg synes at
Frontpage er nem at rette i og har ikke haft nogen
problemer med "misk-mask".

Når man ikke har så meget erfaring, tror jeg at det kan skræmme en masse væk, hvis man fra starten skal kaste sig ud i html-kodning.
Det er jo ikke
sikkert, at man går vildt op i det, men bare vil have
en pæn hjemmeside.

--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Jette

Dato : 29-12-01 04:13

"Helle Andersen" skrev:
[klip]
> [...]
> Det er jo ikke
> sikkert, at man går vildt op i det, men bare vil have

Min erfaring er bare at de fleste alligevel ender med at droppe FrontPage
..... og kender man ikke FrontPage, er det faktisk lisså nemt at lære HTML
fra bunden som at lære at bruge FrontPage. Og man er jo bedre hjulpet hvis
man kender sproget.... også selv om man ikke går vildt op i det.

..... men sådan er vi jo (heldigvis) så forskellige, og jeg ville såmænd også
bare øse lidt af min erfaring så Ann fik den anden side af sagen også

Mvh. Jette

Fra : John Sahl

Dato : 29-12-01 11:07

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message news:3c2d2bef$0$5499$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det er jeg ikke enig med dig i. Jeg synes at
> Frontpage er nem at rette i og har ikke haft nogen
> problemer med "misk-mask".

Det er ikke sikkert at du har haft problemer med Frontpage, men det
er jeg 99% sikker på at dem som eventuelt bruger en anden browser
end Internet Explorer har. Frontpage ER nemt at bruge, men det har
sine ulemper. Skal der bruges et WYSIWYG program, så brug
Macromedia Dreamweaver.

WYSIWYG = What You See Is What You Get

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-12-01 12:16

"John Sahl" <johnsahl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:%AgX7.4448$aS.772393@news010.worldonline.dk...
> Det er ikke sikkert at du har haft problemer med Frontpage, men det
> er jeg 99% sikker på at dem som eventuelt bruger en anden browser
> end Internet Explorer har.

Du har helt ret, men det er overhovedet ikke en
prioritet hos mig, at min hjemmeside er 100 %
browserkompatibel.

>Frontpage ER nemt at bruge, men det har
> sine ulemper. Skal der bruges et WYSIWYG program, så brug
> Macromedia Dreamweaver.

Jeg har da heller ingen specielt præference for
Frontpage. Min pointe var såmænd kun, at det er
nemmere med en html-editor end at kaste sig ud i
html fra bunden, når man ikke har prøvet det før.
Om den så hedder HomeSite, Frontpage eller
noget helt 3. er ret sekundært.

--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Ann K

Dato : 29-12-01 12:42

Hejsa.
Rooolig nu, John og Helle... I er begyndt at tale i et sprog, der så
afgjort ikke ligner det danske jeg har lært )) Husk at I taler om/til
en komplet pc-idiot!
Nå men, jeg har jo heldigvis Jan, som selvfølgelig hjælper mig... Men
han synes at mene at konstruktionen af en hjemmeside vil være det helt
rigtige projekt til at få mig lært noget om at programmere... Samtidig
er det jo exellent praktisk erfaring for ham - Han læser pt til
voksenunderviser... og hvis det lykkes ham at få _mig_ lært noget, så
vil han betragte det som sin allerstørste undervisningssucces *grin*
Og jo - jeg holder det på et simpelt plan... Ikke for meget "hurlumhej"
til at forstyrre, når man skal læse (det synes jeg selv er
dødirriterende!)... men jeg er dybt fascineret af baggrunde og fonte -
og vil derfor gerne have så meget som muligt at vælge imellem

Indholdet af siden vil ikke kun være om katte... Vi har jo to hunde, og
de skal selvfølgelig også præsenteres godt! Saga's Saga skal
selvfølgelig med - i udvidet version + en beretning om Jan og Sifs
uddannelse til hhv redningsmand og -hund... og jeg vil også skrive et
afsnit om klikkertræning (af hund)... på sigt skal jeg også have en
"resultat-tavle", der viser hvilke agility-konkurrencer Dise og jeg har
deltaget i og selvfølgelig også resultaterne... jeg vil også gerne lave
en oversigt over stamtavlerne på hhv. Dise og Aske... links til de som
ønsker det på min side - og en god gæstebog vil da heller ikke være af
vejen

Nå - vil nu bruge noget af dagen på at kigge diverse igennem... Men skal
allerførst ud at gå en laaaang tur med vufferne i sneen Kattene er
begyndt at blive indendøre... det er åbenbart ikke sjovt at skulle synke
ned i sne over ryggen, hver gang man skal tage et skridt (læs; hop)
fremad....

Takker foreløbig for hjælpen
Mvh Ann

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 29-12-01 20:20

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev...

<KLIP>

> [...]
> dødirriterende!)... men jeg er dybt fascineret af baggrunde og fonte -
> og vil derfor gerne have så meget som muligt at vælge imellem

Hejsa Ann.

Jeg er selv "fontaholiker" men altså...på hjemmesider er sjove fonte som
regel ikke meget bevendt, fordi de kræver at "modtageren" har samme font
installeret på sin computer (med mindre man laver noget hurlumhej i Flash
eller laver skriften om til gif - begge dele er mulige men bør undgås af
forskellige grunde)

Derudover vil jeg klart anbefale Macromedia Dreamweaver til at lave siden i,
blandt andet fordi man kan se htmlkoden samtidig med at man skriver den
"almindeligt" - så kan man bruge det til anskuelsesundervisning og ad den
vej lære html

Dreamweaver kan desuden downloades i en gratis 30-dages version på
Macromedias side så kan man jo se om man synes det er noget.

Med hensyn til billeder der "blipper og blinker" - tjaeh, lidt er godt, men
det er jo samtidig en HJEMMEside og ikke et strømlignet firmas portal, så
efter min mening skal der da osse være plads til lidt "spræl". Så længe det
ikke bliver dét der tager overhånd.

Hilsen

Lisbeth
--
~No outfit is complete without a few cat hairs~
********** http://cutiecats.tripod.com ************

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-12-01 19:44

Her: http://www.artistic-designers.com/bkgds/mixnmatch.html Så kan du
bagefter lære mig hvordan man gør hihi.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 29-12-01 20:13

Jeg var selv komplet nybegynder da jeg lavede min hjemmeside, jeg forsøgte
med Frontpage men kunne simpelthen ikke finde ud af det. Jeg bruger et
program der hedder Hotdog fra Sausage Software, og er så heldig at have en
kæreste der kan hjælpe lidt.

Camilla Christiansen
www.snabe.dk/camilla

Fra : Jette

Dato : 29-12-01 20:29

"Camilla Christiansen" skrev:
> [...]
> med Frontpage men kunne simpelthen ikke finde ud af det. Jeg bruger et
> program der hedder Hotdog fra Sausage Software, og er så heldig at have en

Min far startede også med FrontPage, men gav hurtigt op og downloadede
Stones WebWriter, som jeg iøvrigt også altid selv har brugt. Da jeg startede
var jeg nemlig så meget begynder at jeg ikke anede der var noget der hed
FrontPage.

Jeg har dog også prøvet Hotdog og kan kun give dig ret i, at det også er et
kanon program.

Mvh. Jette

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 29-12-01 20:31

Hej Ann

Jeg har lavet Neo & Dixie's side med Frontpage. Det er nemt, men som andre
har skrevet så laver frontpage en masse roderi. Det er dog nemt nok at rydde
op i, synz jeg.
Hvis du søger efter grafik på nettet, så finder du hurtigt en masse links.
Men hvis du er interesseret så har jeg en del links, som jeg kan sende til
dig Bare sig til *S*

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : x

Dato : 30-12-01 17:18

> [...]
> hende værdig!
>
> Ellers tager jeg mod ALLE gode råd.... jeg er faktisk på dybt vand her

Prøv dette link der er en masse hjælp at hente,
men man kan hurtigt fare vild hvis man ikke passer på.
http://www.desktoppublishing.com
http://www.desktoppublishing.com/cliplist.html

Som editor kan anbefales
homesite fra      http://www.macromedia.com