valign i CSS
Fra : Jesper Schlæger

Dato : 28-12-01 22:22

Hvorledes benyttes valign til en TD i CSS?

Jeg vil have al tekst til at stå øverst i samtilige celler, men har nu
prøvet mig frem med alle (læs: næsten) muligheder....????

--
Med venlig hilsen/best regards

Jesper Schlæger
schlager@tdcadsl.dk

http://home20.inet.tele.dk/schlager

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-12-01 22:40

Fri, 28 Dec 2001 22:22:04 +0100, skrev "Jesper Schlæger"
<schlager@tdcadsl.dk>:

>Jeg vil have al tekst til at stå øverst i samtilige celler, men har nu
>prøvet mig frem med alle (læs: næsten) muligheder....?

td {vertical-align : top}
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 28-12-01 23:13

Hej igen

"Knud Gert Ellentoft skrev

> td {vertical-align : top}

Glimrende.

Har du også en stående til "target"????

venlig hilsen

Jesper Schlæger

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-12-01 23:19

Fri, 28 Dec 2001 23:12:53 +0100, skrev "Jesper Schlæger"
<schlager@tdcadsl.dk>:

>Har du også en stående til "target"?

Nej, det er ikke med i css.

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 28-12-01 23:42

"Knud Gert Ellentoft" skrev

> Nej, det er ikke med i css.

Trist

Jesper Schlæger

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 28-12-01 23:49

"Knud Gert Ellentoft" skrev

> Nej, det er ikke med i css.

Hvis "target" ikke kan laves med css og det ikke kan validere i XHTML,
hvordan kan man så løse problemet?

[w3c validation]
Line 32, column 35:
... ref="http://www.webcafe.dk" target="_blank">Webcafe.dk</a> s ...
^
Error: there is no attribute "target" for this element (in this HTML
version)
[/w3c validation]

Jesper Schlæger

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-12-01 23:52

"Jesper Schlæger" <schlager@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hvis "target" ikke kan laves med css og det ikke kan validere i XHTML,
> hvordan kan man så løse problemet?

Target er væk fra standarden. Du må bruge noget javascript som f.eks. dette:

onclick="window.open('http://www.webcafe.dk','webcafe');return
false;">Webcafe.dk</a>

På ovenstående måde vil folk med javascript enabled få åbnet webcafe i et
nyt vindue mens folk uden javascript vil få åbnet webcafe i samme vindue.

--
Jakob Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-12-01 06:10

On Fri, 28 Dec 2001 23:48:37 +0100, "Jesper Schlæger"
<schlager@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvis "target" ikke kan laves med css og det ikke kan validere i XHTML,
>hvordan kan man så løse problemet?

Den praktiske løsning er at lade være med at have et sådan target.

Med target="_blank":
1. Et klik åbner i et nyt vindue
2. Højreklik på link (eller shift-klik i MSIE, eller ctrl-klik i
Mozilla) giver mulighed for at åbne i et nyt vindue
Resultat: Linket kan kun åbnes i et nyt vindue

Med et normalt link
1. Et klik åbner i samme vindue
2. Højreklik på link (eller shift-klik i MSIE, eller ctrl-klik i
Mozilla) giver mulighed for at åbne i et nyt vindue
Resultat: Brugeren kan vælge om linket skal åbnes i samme eller i et
nyt vindue.

Bemærk, at i førstnævnte tilfælde giver du således ikke brugeren en
eneste valgmulighed; han er tvunget til at åbne et link i et nyt
vindue. Det gør fx også, at han ikke kan trykke på "Tilbage"-knappen
for at komme tilbage til din side, som man ellers skulle forvente som
noget af det ultimativt fundamentale. Vi taler her om en funktion, der
har været med i browserne siden de første dage, og som har lagt grund
for almindelig bruger-navigation. Her handicapper du så ganske enkelt
brugeren for den fundamentale brug af en browser.

I sidstnævnte tilfælde har brugeren valgmuligheden - plus styr over
situationen (= er opmærksom på at et link åbnes i et nyt vindue, da
det er på baggrund af brugerens egen handling)

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender:

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 29-12-01 11:59

"Peter Brodersen" skrev

> Den praktiske løsning er at lade være med at have et sådan target.

Hvorledes vil du så løse situationen med et frameset, hvor linket skal åbne
siden i en specifik ramme _eller_ et nyt vindue? Min side er bygget op af to
rammer (menu+indhold), og rammerne _er_ den løsning, som jeg har i sinde at
satse på. Hvis jeg ikke kan angive, hvorhenne linket skal åbne risikerer jeg
jo, at diverse eksterne sider åbner i en af mine to rammer, og brugeren
dermed ikke kan se den nye side i fuld version.

> [...]
> vindue. Det gør fx også, at han ikke kan trykke på "Tilbage"-knappen
> for at komme tilbage til din side, som man ellers skulle forvente som
[klip]

også fint nok at brugerne benytter tilbage-knappen så ofte, hvilket jeg også
selv gør, men her snakker vi om et site, hvor brugeren måske ikke altid er
interesseret i, at siden forsvinder bare fordi de følger et eksternt link.
Brugerne vil hurtigt kunne hoppe tilbage samtidig med at de har det eksterne
site åben, hvilket er meningen, så de kan sammenligne informationer eller
læse dokumentationer for mine "påstande" uden at skulle forlade den tekst,
som de er i gang med.

Der _er_ en mening med galskaben