R1 og R2, hvad er forskellen?
Fra : Søren Svenningsen

Dato : 28-12-01 21:02

Hej.
Jeg har lige investeret i en DVD afspiller. Det er en Sony NS-300. Den er
ikke kodefri! (Hvilken betydning har det egentlig?)
Er der nogen der kan forklare mig forskellen på Region 1 og Region 2 film?
Håber der er nogen af jer gider at ofre et par minutter på at svare. På
forhånd tak.
Søren

Fra : Christian Andersen

Dato : 28-12-01 21:23

Søren Svenningsen wrote:

>Er der nogen der kan forklare mig forskellen på Region 1 og Region 2 film?

Region 1-film kan ikke afspilles på en DVD-afspiller sat til Region 2.

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med nedbrud!

Fra : Claus Nielsen

Dato : 28-12-01 21:26

> [...]
>Håber der er nogen af jer gider at ofre et par minutter på at svare. På

Ganske kort: R1 DVD er dem der udkommer i USA. R2 DVD er dem der
udkommer i Europa (og Japan mener jeg). Der findes yderligere 4
regioner, f.eks. er R4 DVD dem der udkommer i Australien. Hmm, og så
er der forresten også lige R0 DVD, som udkommer... øh, alle steder?
Disse skiver kan i hvert fald afspilles af alle afspillere. Det er som
regel kun, hmm, "voksenundeholdning" der udkommer i region 0.

Så at din afspiller ikke er kodefri betyder, at du kun kan afspille R2
og R0 DVD'er. Du kan med andre ord ikke kan købe film fra USA og
smække dem i din maskine. (Jo, det kan du faktisk godt, men du får
ikke noget ud af det). Du bør altså kun købe film i Europa. Og vær
opmærksom på, at de forskellige lande/regioner, eller rettere
dsitributører, i Europa har forskellige versioner af filmene/DVD'erne.
Så en R2 DVD fra f.eks. Frankring har fransk lydspor og ingen danske
tekster, en R2 DVD fra England har engelsk lydspor og ingen danske
tekster, en DVD fra Tyskland... okay, du har forstået det. Det er i
hvert fald reglen. Der findes dog DVD'er der er ens på de forskellige
markeder - som regel deler vi skæbne med vore nordiske brødre... og
søstre.

Mvh, Claus
--
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : T.Liljeberg

Dato : 29-12-01 17:19

On Fri, 28 Dec 2001 21:25:58 +0100, Claus Nielsen <cnn@post6.tele.dk>
wrote:

>Ganske kort: R1 DVD er dem der udkommer i USA. R2 DVD er dem der
>udkommer i Europa (og Japan mener jeg).

Er Japan ikke R3?

Tom

--
No one ever won a war by dying for his country.
He won it by making the other poor dumb bastard

Fra : Claus Nielsen

Dato : 29-12-01 19:16

>Er Japan ikke R3?

Mnja, for at være helt sikker i min sag, så har jeg lige konsulteret
DVD FAQ'en omkring regionskoder

What are "regional codes," "country codes," or "zone locks"?
http://www.thedigitalbits.com/officialfaq.html#1.10

Og herfra er der et link til en side med et verdenskort opdelt i de
forskellige regioner. R3 er godt nok ude i det fjerne østen, men Japan
er ikke inkluderet. De er blevet tildelt R2 ligesom os... sammen med
Sydafrika. Og den arabiske verden.

Regional Management Information Code
http://www.unik.no/~robert/hifi/dvd/world.html

Mvh, Claus
---
"I never apologize! I'm sorry, but that's the way I am."
[Homer Simpson]

Fra : Brian Nielsen

Dato : 30-12-01 14:01

"Claus Nielsen" <cnn@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellige regioner. R3 er godt nok ude i det fjerne østen, men Japan
> er ikke inkluderet. De er blevet tildelt R2 ligesom os... sammen med

Men i modsætning til størstedelen af Europa inklusive Danmark, bruger de
NTSC istedet for PAL.

/Brian

Fra : HKJ

Dato : 28-12-01 21:32

"Søren Svenningsen" <hobbitten@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Håber der er nogen af jer gider at ofre et par minutter på at svare. På

Du er begrænset til film som er udgivet på DVD i Europa og kan ikke købe
film ved steder som http://www.futureent.com

Hvis du er god til Engelsk og gerne vil have hurtig adgang til Amerikanske
film (dvs. når de udgives på DVD i USA) bør du få den lavet kodefri, men
hvis du foretrækker film med danske undertekster er der ingen grund til
kodefri afspiller.

Fra : Søren Svenningsen

Dato : 29-12-01 23:15

Tusind tak for alle svar.