ISDN box med 2 brugere samtidig
Fra : Ninzen

Dato : 28-12-01 16:23

Hej

Spørgsmål 1:
Vi har privat ISDN (et Eicon Diva modom) med en ISDN box med 2 udgange.
Nu er jeg blevet udstyret med en "Mac-hjemmearbejdsplads" der omfatter
ISDN LAN modem (router). De 2 ISDN forbindelser har hver sit nummer.
Jeg troede, at det ville være muligt, at jeg gik på nettet samtidig med
at familien havde adgang til nettet fra vores private ISDN. Men det kan
jeg ikke få til at virke. Jeg skal ned og kravle og hive stik ud og
sætte stik i for at give adgang for privat-pc'en.

Kan det virkelig være rigtigt?

Spørgsmål 2:
Hvis det faktisk er rigtigt at de 2 udgange ikke kan bruges af 2
forskellige ISDN forbindelser samtidig, er jeg så nødt til at have 2
ISDN boxe? - Og kan 2 boxe dele samme "kabel?"?, eller skal der noget
specielt til her?
Målet er altså, at vi vil kunne gå på uafhængig af hinanden.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-12-01 16:47

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Målet er altså, at vi vil kunne gå på uafhængig af hinanden.

Det I, men det er ikke helt praktisk, for så vil I ikke kunne modtage
kald samtidig.
Der er flere ting der kan drille, fx kan routeren fra din arbejdsplads
gå ind og blokere.
Derudover er jeg lidt forvirret over din beretning.

En ISDN-linje har 2 kanaler, dvs man kan være på med 2 ting ad gangen,
medmindre den ene ting har begge kanaler.
En ISDN-box (NT) har 2 stik, men man kan godt have flere stik og
stikkene er ikke "låst" til enkelte kanaler
En ISDN-linje kan have flere numre (op til 8) men disse numre er ikke
"låst" til kanaler eller stik.

Kan du ikke prøve at beskrive dit setup igen

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Ninzen

Dato : 28-12-01 17:50

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
> "låst" til kanaler eller stik.
>
> Kan du ikke prøve at beskrive dit setup igen

Vores setup er som følger:

1 stk ISDN2 boks
1 stk Eicon Diva Modem
1 stk ISDN LAN Modem (3com Router)

Vi har hidtil benyttet ISDN boksen til vores egen opkobling med brug af
Eicon Diva modemet. Der er to kanaler i ISDN boksen og her har Eicon
Diva modemet været koblet på den ene kanal. Nu vil vi gerne have koblet
Routeren på den anden kanal, så vi kunne være på nettet samtidig fra de
to computere. Det troede vi ihvertfald var måden man kunne gøre det på.

Er vi nødt til at bestille en ISDN boks mere for at få det til at virke?

PS. Routeren er sat op til at kalde arbejdspladsen op og derefter sørger
en dial back for at verificere brugeren.
--
Venlig hilsen Nina

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-12-01 18:01

> Der er to kanaler i ISDN boksen og her har Eicon
> Diva modemet været koblet på den ene kanal.

Nej, modemet har været koblet til S-bussen hvorfra modemet har adgang
til begge kanaler. Om den nøjes med denne afhænger af opsætning

> [...]
de
> to computere. Det troede vi ihvertfald var måden man kunne gøre det

Og det hele holder op med at virke når du kobler routeren på?
Hvilket kabel kobler du routeren på med?
Er routeren sat op til at bruge begge kanaler?

> Er vi nødt til at bestille en ISDN boks mere for at få det til at
virke?

Ikke umiddelbart, men I kan jo ikke snakke i telefon og være på
internettet begge to

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 28-12-01 18:15

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> PS. Routeren er sat op til at kalde arbejdspladsen op og derefter sørger
> en dial back for at verificere brugeren.

Hvis I sætter routeren med forbindelse til samtlige maskiner, kan I
sagtens koble op med op til 10 forskellige computere tilsluttet
samtidig. Men de skal i så tilfælde begge gå på arbejdspladsen, hvis
routeren går på arbejdspladsen.

Men I kan gå ind i routeren og eksempelvis definere den til kun at bruge
kanal A. I kan derefter tilslutte en tilsvarende router til den anden
udgang på NT-boksen. Indstil så denne router til kun at bruge kanal B.
Analoge telefoner kan så tilsluttes den router, der bruges mindst; evt.
kan man tilslutte en telefon til begge routere. De vil begge ringe op,
hvis ingen af forbindelserne bruges. Bruges én af forbindelserne, vil
kun telefoner tilsluttet den anden kanal ringe op; bruges begge
samtidig, vil ingen telefoner kunne bruges samtidig.

Jeg tror at jeg har en isdn-router af nøjagtig samme type som angivne.
En 3com router med indbygget isdn-adaptor, dhcp-server og 4-ports hub.
Til salg, da jeg er gået over til adsl.

Den kostede for et år siden 1995 kroner, og min daværende isdn-telefon
med headset det samme. Sidstnævnte solgte jeg for et par uger siden for
700 kroner til en herningenser - incl. porto og udgifter til pakke.

Jeg kender ikke det nævnte Eicon Diva "modem", altså isdn-adaptor, og
ved altså heller ikke om man kan indstille det til kun at bruge én
[forudbestemt] kanal. Men det kan man altså med 3com-routeren. Gennem IE
eller Netscape.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-12-01 18:27

"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kender ikke det nævnte Eicon Diva "modem", altså isdn-adaptor, og
> ved altså heller ikke om man kan indstille det til kun at bruge én
> [forudbestemt] kanal.

Man kan stille den til at bruge en enkelt kanal, men ikke en bestemt.
Det er desuden imod ISDN-kutymen at gøre den slags på p2mp (normale)
installationer

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 28-12-01 18:48

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> "Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan stille den til at bruge en enkelt kanal, men ikke en bestemt.

Jamen, så /skal/ du altså have en ekstra router af samme type.

> Det er desuden imod ISDN-kutymen at gøre den slags på p2mp (normale)
> installationer

En sådan "kutume" har jeg aldrig hørt om. Kan du ikke være ligeglad med
den?

Men du kan kontakte mig, hvis du er interesseret i at få en billig,
brugt router af samme type, som virker.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-12-01 18:53

> Jamen, så /skal/ du altså have en ekstra router af samme type.

Nej, hvis begge terminaler lader centralen tildele kanaler, som normen
er på p2mp så er der intet problem
Der vil heller ikke være et problem hvis 3com'en har taget "sin" kanal
og Eicon'en beder centralen om en kanal.
Problemet er der kun hvis Eicon'en har et kald i gang og 3com'en _vil_
har Eicon'ens kanal istedet for at tage den som centralen foreslår

> En sådan "kutume" har jeg aldrig hørt om. Kan du ikke være ligeglad
med
> den?

Nej, ikke hvis den får tingene til at fejle

> Men du kan kontakte mig, hvis du er interesseret i at få en billig,
> brugt router af samme type, som virker.

Det er jeg ikke

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Ninzen

Dato : 30-12-01 15:03

> [...]

> Problemet er der kun hvis Eicon'en har et kald i gang og 3com'en _vil_
> har Eicon'ens kanal istedet for at tage den som centralen foreslår

Jeg siger tak for råd og tip.
Jeg må indrømme - jeg har ikke kørekort til at finde ud af det. Straks
jeg tror jeg har forstået noget, viser det sig at det har jeg nok slet
ikke. Så med jeres indlæg i baglommen vil jeg skaffe en hjælper.
Og før jeg har forstået, at det grej jeg har, ikke vil køre som jeg har
tænkt mig, skal jeg ikke købe noget nyt.

--
Rigtig godt nytår - Nina

Fra : frank damgaard

Dato : 29-12-01 02:20

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Vores setup er som følger:

> 1 stk ISDN2 boks
> 1 stk Eicon Diva Modem
> 1 stk ISDN LAN Modem (3com Router)

Sæt Eicon til at svare på telefonnummer A (egen telefonnummer/privat)
og kun dette, samt også at anvende dette nummer ved opkald.

Sæt ISDN LAN modem til at have telefonnummer B og kun dette.
Hvis i ikke har et ekstra nummer B, så er det ikke særlig
dyrt per kvartal af anskaffe. (10-30kr, check med www.tele.dk
Der kan jo vist være op til 8 telefonnumre på en ISDN forbindelse.)

Måske det også kan gøres med kun et tlf. nr A, men det kræver
en noget avanceret opsætning af ISDN modemerne, og med dial-back
oveni vil det nok kun drille, men i teorien burde det kunne virke
hvis ellers ISDN udstyret kan konfigureres forskelligt
på de enkelte ISDN dataprotokoller og analoge telefonudgange.

> [...]
> to computere. Det troede vi ihvertfald var måden man kunne gøre det på.

> Er vi nødt til at bestille en ISDN boks mere for at få det til at virke?

Nej.
Men check også at afstande og terminering af S-bus er korrekt.
Se evt. http://home3.inet.tele.dk/frda/isdn.html

> PS. Routeren er sat op til at kalde arbejdspladsen op og derefter sørger
> en dial back for at verificere brugeren.

--
Frank Damgaard |

Fra : Erik G Christensen

Dato : 28-12-01 18:37

Ninzen wrote:
> [...]
> jeg ikke få til at virke. Jeg skal ned og kravle og hive stik ud og
> sætte stik i for at give adgang for privat-pc'en.

Nej, det er ikke rigtig.

Jeg har det samme modem, og et Asus ISDN kort i en anden PC, som jeg
bruger til fax m.v.
Begge er fast koblet på S-bussen med en tredeler.
Men da der er to kanaler, kan begge køre med en kanal, - og ind til mig
går det fint, efter at have fået "banke på" aktiveret,
om jeg også kan gå ud fra kortet ved jeg ikke, hvis jeg kører på modem
med begge kanaler i brug, - har ikke prøvet.
Men jeg kan fint ringe ud på de analoge, så mon ikke det virker.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-12-01 01:27

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Adviser for danish farmers, economy
> ICQ # 59294864
> Prepare for the worse - always hope for the best

Tja, sådan kørte det også for mig, da jeg boede på Sjælland, og det var da
revnende ligegyldigt, hvordan modemet (EICON Diwa) var konfigureret..

Ved flytning til Jylland gik den ikke længere, og der var en del tampen frem
og tilbage, hvor den med "banke på" funktionen ikke ville virke (fik jeg at
vide) sikkert og ikke i Jylland, og det nærmst virkede som en
"overspringshandling", men jeg var da parat til hvad-som-helst for at slippe
for at skulle til at konfigurere et modem med nye telefonnumre, når det
tidligere har kunne lade sig gøre uden.

Men nuvel, omtalte modem var nu også en "ældre" model, der ikke havde være
opdateret i flere år, så efter et besøg hos Opasia, der supporterer EICON
Diwa bl.a., downloadede jeg både ny firmware og opdateret diver etc. - og en
hel ny verden åbnede sig. Den nye konfigurationssoftware under Windows
virkerede perfekt, og efter korrekt insætning af a og b numre, og hvornår
hvilken skulle være primær eller skundær, ja så virker det hele, som det
skal.

Så efter "en del blæst" til at sprede skyerne, skinnede solen.

Mvh
Karsten Jensen