Bundkort problem?
Fra : JackD

Dato : 28-12-01 05:33

Hejsa.

For en måneds tid siden købte jeg en T-Bird 1200 Mhz hos mm-vision. Først
blev den for varm, og jeg fik sat en ny køler i. Fint nok. Skidtet kørte i
et par uger.
Men her i går blev den ved med at låse sig i ME. Prøvede at installere SE,
men samme problem. Win2000dk, som jeg kører nu gjorde det samme.
Nu prøved jeg ligesom sidste gang at gå ind i bios'en, og sætte bus ned på
100/100, hvor den før var sat til 133/133. Nu kører den så kun 900 Mhz. Nu
ligger den på 46-47 grade, hvor den før lå på 54 grader. Men det burde en
AMD vel kunne klare.

Når man nu køber en 1200 Mhz så skal det jo også være det. Det her er jo vel
bare en 900 Mhz clocket til en 1200 Mhz. Eller hvordan fungerer det?
Nogen ideer?

Fra : F.Larsen

Dato : 29-12-01 12:23

Hej

Hvilket bundkort har du ?

Jeg har selv en XP 1600+ / A7V266-E + Silverado - og har lavet en del målinger af
CPU temperatur.

I idle er temperatur 57 grader ved 100% belastning af CPU i 4 timer stiger den op
til 68 grader. Jeg har sat en ekstern temperatur probe på og den viser 14-17
grader lavere end bundkortets. proben er skudt ind i hulrummet mellem køleplade og
CPU så det er naturligt nok at den måler mindre. 57 grader er dog en del i
overkanten...

Jeg har svært ved at se at jeg kan montere køleren anderledes men det kan
selvfølgelig være at kernen har taget skade da netop silverado er svært at få på
plads uden brug af vold !

En anden mulighed er at bundkortet måler forkert.

Jeg har prøvet at flytte bundkortets temp sensor til "reserved" så falder temp 5
grader.

Jeg også har lavet nogle forsøg med Silverado og målt virkningen.

Ved 8 Volt: Normalt: 59, max 70 grader
Ved 12 Volt: Normalt: 57, max 68 grader

Mit system kører stabilt, men på den anden side har jeg kun brugt computeren et
par dage ialt ;=)

Det kunne være interresant og høre om der er nogen her i gruppen som har målt
temperaturen med et eksternt måleinstrument på deres AMD CPU - så kunne man jo
sammenligne med bundkortets måling.

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/index.htm