Hvad fanger vi?
Fra : Anders og Berit

Dato : 27-12-01 23:15

De sidste 14 dage fra kysten har været meget magre for mig.

Jeg har prøvet blink fra havne og moler (Korsør, Halsskov og Knudshoved)
samt åben kyst.

Idag prøvede vi med surfgrej på dybt vand Sortsø Gab og Grønsund. La' os
bare kalde det friskt vejr, det var vist kun tungt surf, der overhovedet
kunne lade sig gøre. 4 mand og heller ingen fisk. Vi så også en turbåd karte
rundt. Er det umuligt, at nå en torsk nogen steder? Flade og ørreder heller
intet.

Anders

Fra : Jens K. Knudsen

Dato : 28-12-01 09:51

Jeg kan kun fortælle dig en ting, som jeg ved med sikkerhed og det er, at
går du efter ørreder i saltvand nu, så er det spild af tid. Havvvandet er nu
så afkølet ( mellem 2 og 3 grader), at ørrederne ikke længere er at finde i
saltvand, de dør nemlig ved 1 grads varme, fordi de ikke kan udskille saltet
fra kroppen, hvad fladfisk og torsk angår ved jeg intet om.

hilsen Jens Knudsen.

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 28-12-01 11:25

"Jens K. Knudsen" <jenskrk@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
saltet
> fra kroppen, hvad fladfisk og torsk angår ved jeg intet om.

Hej Jens

Det tror jeg, du skal fortælle ørrederne, for det er der en del af dem, der
ikke ved. Jeg har selv haft en udbytterig dag på kysten, hvor vi måtte give
op, fordi vandet langsomt frøs til is. Da var fiskene der endnu. Ørreder kan
som regel finde varmere vand i omgivelserne - om ikke andre steder så på
dybere vand. Og så kan de sagtens tage på ædetogt i det kolde vand nær
kysten, eller hvad de nu vil derind efter. At de af og til æder i det kolde
vand, er hævet over enhver tvivl. Også selvom temperaturen kommer under 3-4
grader, hvor deres evne til at omsætte føde skulle gå i stå. Det viser
maveindholdet, og de kan jo også bare opsøge varmere vand for at fordøje.

Den velkendte tommelfingerregel om at opsøge vinterfiskene, hvor vandet er
varmest og mest ferskt, er ikke så dum. Man skal bare have i baghovedet, at
havørreden altid er god for en overraskelse, uanset hvor godt man mener at
kende den.

Johan Gadegaard

Fra : Lars Overgaard

Dato : 28-12-01 19:28

Jens K. Knudsen wrote:

> [...]
> finde i saltvand, de dør nemlig ved 1 grads varme, fordi de ikke kan
> udskille saltet fra kroppen, hvad fladfisk og torsk angår ved jeg intet

Øøh...du ved simpelthen med sikkerhed, at ørreder dør allerede ved 1 grads
varme?

Det kunne jeg egentlig godt tænke mig at se noget dokumenation på.

/Lars

Fra : Finn Nielsen

Dato : 31-12-01 12:02

Det er faktisk rigtig nok, at havørrederne er i overhængende livsfare, når
temperaturen falder og de opholder sig i saltvand.
Derfor er de også at finde i vandløbene som de såkaldte grønlændere - jo
koldere, jo flere af dem i de ferske vandløb.

Det skyldes - som Johan - rigtig skriver det, havørredernes manglende evne
til at udskille salt. Saltholdigheden forøges i takt med kulden. I hårde
isvintre, hvor eksempelvis fjorde fryder til, kan havørreder, der er blevet
"fanget" af isen og "spærret" inde i mindre områder (hvorfor de ikke kan
komme væk) ofte dø i større tal.

Dokumentation kan du få via biologerne, som har en del undersøgelser på
dette område. Prøv blandt andet Kaare Manniche Ebert fra Danmarks
Sportsfiskerforbund - du og andre kan skrive til ham på
kme@sportsfiskerforbundet.dk

Du og andre interesserede kan ligeledes på NJHF (Nordjydsk Havørredfiskeri -
www.seatroutfishing.dk) læse lidt omkring grønlænderne, hvor dette emne
bliver behandlet grundigt - du finder artiklen En ny sæson - lige om hjørnet
under rubrikken Klummen

Godt (fiske)nytår til jer alle (kom nu godt og fornuftigt ind i det)

Med venlig hilsen
Finn Nielsen, Sportsfiskeren

Fra : Lars Overgaard

Dato : 01-01-02 13:11

Finn Nielsen wrote:

> [...]
> blevet "fanget" af isen og "spærret" inde i mindre områder (hvorfor de
> ikke kan komme væk) ofte dø i større tal.

Der kan man bare se. Så blev jeg også lidt klogere.

Tak for svaret.

/Lars