Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ingen D-chip i Nikon AF50mm f/1,8
Fra : Tom K.

Dato : 27-12-01 23:00

Jeg går og overvejer om jeg skal købe Nikon's 50mm f/1.8 optik, til min
F80'er.
Men er det en go' idé, når det ikke er en "D" optik?
Bruges D-chippen kun til flash optagelser?
Er der evt. andre ulemper?

Jeg har set den til 1195,- hos kamerahuset.dk, er der andre steder som evt.
kan være billigere i DK.

-Tom-

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 27-12-01 23:44

Hej Tom

Køb køb køb - det vil du aldrig fortryde. Blandt mange nikonianere
diskuteres det, hvorvidt 60mm/2,8 macro eller denne 50/1,8 er Nikon
skarpeste (som er i produktion) !

D-feauturen giver afstandsinformation både til brug for udfyldningsflash (3D
multi-sensor) og til 3D matrix lysmåling - den mest avanceret lysmåling i
Nikons system.

Afstandsinformationen bruges af lysmåleren til at vurdere hvilket område af
billedet, der er hovedmotivet. Det kan f.eks. være et ansigt yderst i højre
side - lysmåleren finder ud af, at det er det område der er fokuseret på,
hvorfor lysmålingen i det område tillægges højere værdi ved
multizone-målingen, end det ellers ville have fået. Ret akademisk, og i de
fleste situationer vil en lysmåling uden D føre til samme resultat, som en
foretaget med en D-version (imo).

Jeg tror bestemt ikke du vil fortryde købet af en lysstærk, skarp
normaloptik - og da slet ikke til den lave pris. Kamerahuset plejer at være
en af de billigste i DK.

Mvh

Kim

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 28-12-01 13:18

Hej igen Tom

Hvis du vil spare lidt ved at købe brugt, så har

http://www.photografica.com

et Nikon 50/1,8 til 795,-