Hjælp søges: Aggresiv Golden King han
Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 27-12-01 21:41

Hej NG,

Jeg har et problem med et Golden King par.

Hunnen er ret villig til at lægge æg, men hannen er enormt aggresiv og jager
hende væk fra ynglepladsen. Når det endelig lykkes hende at lægge æg på
keglen, jager han hende væk når han kan komme til det og æder æggene.

Jeg har prøvet med vandskift med koldere vand for at stimulere samt prøvet
med en gennemsigtig skilleplade i akvariet i 5-6 dage, men intet held.

PH=5,8
uS=180
Nitrit=0

Det skal siges at de har lykkedes før at lave unger hos den tidligere ejer
af parret og det er én gang lykkedes mig at få små fritsvømmende unger ud af
det. De døde dog, da hunne ikke producerede slim nok, samt at hannen åd
ungerne.

Er der nogle gode forslag til hvad jeg kan gøre??

Mvh
Nikolaj

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 27-12-01 22:03

Iøvrigt spiser hannen kun rød myg og noget tørfoder. Han er ikke
interesseret i oksehjerte eller artemia. Hunnen er interesseret i artemia,
rød myg samt tørfoder. Altså heller ikke oksehjerte.

Kan det være årsagen til problemerne?

Mvh
Nikolaj

Fra : Morten

Dato : 27-12-01 22:45

Jeg tror nærmere du skal kigge på de forhold du giver dem end det du fodre
med. Hvis du laver klassikeren med et bart akvarie, så kan det være lyset,
størrelsen, for meget støj, trafik foran det, store næser mod ruden, for
lidt beskæftigelse for fiskene (hvis hunnen er det eneste han kan blive sur
på når han bliver stresset ja så får hun sku hammeren), ingen gemmesteder.
Jeg vil vove pelsen og tro der er tale om stress forårsaget af måske en af
de faktorer jeg nævner. Alle diskusynglepar er ikke lige gode, men hvis du
siger at ham du har købt dem af har kunne lave unger kan du vel også. Hvis
du prøver at beskrive selve akvarieopsætningen lidt samt hvor lang tid de
har gået hos dig, så tror jeg at nogle kan give dig et kvalificeret svar. Og
til sidst jeg mener nemlig også at stress kan påvirke dem til at miste
yngleplejen og derved secretafgivelse. De skal dog have nyklækket artmia ret
hurtigt efter klækningen da secretafgivelsen aftager samt fiskeynglen vokser
og bliver mere sultne.

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 27-12-01 23:13

Jeg skal prøve:

Mit akvarie er et 200L med Eheim 2224 med UV filter på. Temp er 28C.
Akvariet er PT helt bart med kun en kegle i. Der har været en plante i et
krus, men den fjernede jeg igen. Der har også været to kegler i, men den røg
ud igen, da det ikke hjalp noget. Jeg har også sat et spejl op på et
tidspunkt for at kan kunne tro der var en fremmed, men han var kold. De har
været i akvariet i ca. 3 måneder nu. Jeg har beklædt siderne med et lyseblåt
stofstykke. Bunden er bar. Førhen havde jeg noget meget mørkt bagrund sat på
både siderne samt bunden, men jeg fandt ud af at det var for mørkt så jeg
ska det af igen. Det var for mørkt da hvis de skulle få unger en dag, ville
de blive tiltrukket det mørke og væk fra forældrene. De er ret gule. De går
i kælderen,
hvor der ikke er særlig meget forstyrrelse. Belysningen er ca 12 timer om
dagen.

Håber du kan hælpe, jeg er ved at løbe tør for ideer.

Mvh
Nikolaj

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 27-12-01 23:27

Prøver lige igen. Jeg tror der gik lidt kludder i den før

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 29-12-01 00:33

Morten, Har du nogle forslag?

Jeg har sendt dig på mail de aftalte billeder.

På forhånd tak.

Fra : thomas schreiber

Dato : 27-12-01 22:17

Golden king? Malawi, Tanganyika, Sydamerikaner, Cichilde eller Malle eller?
Har du et latinnavn?

/Thomas

Fra : Morten

Dato : 27-12-01 22:26

Jeg tror der er tale om en avlsvariant af den populære Diskus. Det med
secret er vidst nok ret enestående, dog mener jeg der er nogle andre fisk
der også benytter sig af denne form for modermælk, men jeg er dog ikke helt
sikker.

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-12-01 10:54

> [...]
> secret er vidst nok ret enestående, dog mener jeg der er nogle andre fisk
> der også benytter sig af denne form for modermælk, men jeg er dog ikke

Undskyld - det er jo normalt ikke velset at man retter stavefejl
i en NG - og i dette tilfælde tror jeg heller ikke der er tale
om en sådan, men på dansk hedder det altså 'sekret'.
Det er ubehageligt at engelske stavemåder stille og roligt er
ved at fortrænge danske - måske desværre konsekvensen af at
skolen har forsømt at lære yngre danskere at beherske modersmålet.

FUT dk.kultur.sprog

mvh
Jan

Fra : Morten

Dato : 29-12-01 01:09

Det var min fejl Jan.
Lige et spørgsmål .....stemte du på Pia til valget?

MvH
Morten

Fra : Steen Suder

Dato : 29-12-01 11:11

Morten wrote:

> Det var min fejl Jan.
> Lige et spørgsmål .....stemte du på Pia til valget?

Nu kan man godt have den holdning at mange danskere sjusker med
modersmålet og samtidig være totalt uforstående overfor det faktum at
førnævnte person rent faktisk blev stemt ind i Folketinget.

<KLIP>

FUT: dk.kultur.sprog

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-12-01 14:41

> Det var min fejl Jan.
> Lige et spørgsmål .....stemte du på Pia til valget?

Ploink!

Fra : Morten

Dato : 29-12-01 16:44

Av Jan!....

Fra : ole larsen

Dato : 29-12-01 20:38

Morten skrev i meddelelsen <3c2de4f3$0$55648$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Av Jan!....
>
>Jan Boegh <jan@boegh._X_net> wrote in message

For flad -
tager du rene underbukser på hver dag ? - dette er en akvariegruppe
Ole

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 27-12-01 22:24

Ja, det må I undskylde. Det er diskus fisk der er tale om.

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 29-12-01 19:59

Hej,

Det lykkedes endelig for hunnen at lægge en masse æg, MEN DET SK*** HAN ÅD
DEM UDEN AT BEFRUGTE DEM.

Ja jeg skulle lige have det ud.

Jeg tror at han har gjort det de sidste 7 gange.

Hvordan får man ham til at køle ned?

Hver gang hunne lagde en stribe æg prøvede han at stoppe hende i det, men
hun jagede ham væk. Men han befrugtede dem ikke, og kom tilbage tol keglen
og åd dem.

Morten fik henledt min opmærksomhed til at jeg manglede bunddække, så det
jeg gjorde var at købe noget meget lyseblåt karton og klistrede det i
bunden. Jeg slukkede lyset og tændte en pære i rummet. Det fik ham til at
slappe lidt mere af kunne jeg se.

Men hvad kan man gøre for at få ham til at befrugte æggene og ikke æde dem?