Vold mod dyr!!
Fra : Janni

Dato : 27-12-01 20:05

Hej!

Efter en hæftig diskussion til en familiejulefrokost er jeg på udkig efter
et sted i lovgivningen, hvor der står, at man ikke må slå sin hund (dyr).
Grunden til at jeg gerne vil have det på skrift er, at der var en med til
frokosten, som mente at det var ok at slå (Og ikke bare et lille slag!) både
børn og hunde, hvis de ikke hørte efter! (Hun har heldigvis ingen af delene)
Personligt mener jeg at det er et tegn på afmagt!

Jeg håber at der er en af jer, der kan henvise mig til en lov hvori det står
at det er forbudt!

Fra : Kosmonauten

Dato : 27-12-01 20:36

Hej Janni,
øhh, hvilken planet og tidsalder kom pågælde person fra?? Middelalderen ;c)
Revselsesretten blev afskaffet for nogle år siden.
Dette er taget fra retsinfo.dk:
lov nr. 387 af 14. juni 1995 om forældremyndighed og samvær foretages
følgende ændring:
1. § 2, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Barnet har ret til omsorg og tryghed. Det skal behandles med
respekt for sin person og må ikke udsættes for legemlig afstraffelse eller
anden krænkende behandling.«

Ang, det at slå hunde, da må det vist være dyreværnsloven du skal henvise
vedkomne til.

Uanset hvad, så har du så absolut ret, at slå er tegn på afmagt og en
direkte falliterklæring.

Prøv at klikke ind på:

http://www.retsinfo.dk

Tryk på den bevingende hest(Pegasus) og vælg søgning.

Et godt sted, hvis man "liiige" mangler en lov ;c)

Mvh

Martin & Laika

Fra : Netking

Dato : 27-12-01 21:25

> [...]
> Personligt mener jeg at det er et tegn på afmagt!
>
> Jeg håber at der er en af jer, der kan henvise mig til en lov hvori det står

Hej Janni.

At slå en hund er også at påfører dyret
en regulær smerte eller væsentlig ulempe, og dette er
iflg. dyreværnsloven §1 forbudt.

Kan man ikke magte en hund eller andet dyr uden at ty til
knytnæveslag, eller "svip over snuden" for at få den til at
opfører sig som det passer ejeren, vil jeg med rette
påstå at de skulle få sig en anden "hobby".

Afmagt er sådan set ganske rigtigt fremsagt....

Nethilsen
John & doggy.

Uddrag Dyreværnsloven:

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod
smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles
omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes
under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og
sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske
og videnskabelige erfaringer.

Kapitel 8;
Straf m.v.

§ 28. Den, som ved overanstrengelse, vanrøgt eller på anden måde
behandler dyr uforsvarligt, straffes med bøde, hæfte eller fængsel
indtil 1 år. Har forholdet haft karakter af mishandling, er straffen
fængsel indtil 1 år, i gentagelsestilfælde indtil 2 år.

§ 29. Den, der ved dom findes skyldig i mishandling eller
grovere uforsvarlig behandling af dyr, kan ved dommen for bestandig
eller for et nærmere fastsat tidsrum frakendes retten til at eje,
bruge, passe eller slagte eller i det hele beskæftige sig personligt
med dyr. Det samme gælder den, der efter tidligere at have gjort sig
skyldig i uforsvarlig behandling af dyr på ny findes skyldig i sådan
overtrædelse. Forbudet kan begrænses til at angå bestemte arter af dyr.
Overtrædelse af forbudet straffes med bøde, hæfte eller fængsel
indtil 6 måneder.

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 28-12-01 10:08

> [...]
> opfører sig som det passer ejeren, vil jeg med rette
> påstå at de skulle få sig en anden "hobby".
>
> Afmagt er sådan set ganske rigtigt fremsagt....

(nu tidl. venner) var udsat for, at manden i familinen, der er 2m, vejre
130 kg og bruger størrelse 49 i sko sparkede min hund fordi min hund lige
kom i vejen ! Min hund vejer 12 kg og blev sparket så hårdt at han fløj op
i luften og blev meget meget forskrækket og vred og ked af det - Jeg blev
fuldstændig hysterisk og det tog mig ikke ret lang tid at få pakket mine
ting og køre hjem med min hund ........... Desværre får man aldrig sådan
en mand til at forstå han har gjort noget forkert - for hunden kunne jo
"bare flytte sig" .......... suk .........

Hilsen Pia

Fra : Marlene

Dato : 28-12-01 10:50

Pia Palmblad Wright <fallohide@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a0hcs4$ai0$1@sunsite.dk...
> [...]
> en mand til at forstå han har gjort noget forkert - for hunden kunne jo
> "bare flytte sig" .......... suk .........

Sindssyge stodder!!!

Mvh. Marlene.

Fra : Kosmonauten

Dato : 28-12-01 11:42

Hej Pia,
jeg kan godt huske den "sag".
Var der ikke noget med at Oliver var "nervøs" for hankønsvæsener i et stykke
tid efter??
Den slags "personager" for en til at undre sig over hvad der foregår på den
indvendige side af deres hoved.

Godt Nytår
Martin & Kanonslaget Laika ;c)

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-12-01 11:53

"Kosmonauten" <kosmonauten@olsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Den slags "personager" for en til at undre sig over hvad der foregår
på den
> indvendige side af deres hoved.

Jeg har altid anset personer der yder vold mod sagesløse børn/dyr for
værende syge i hovedet ... intet normalt følende menneske ville jo
kunne se på et værgeløst dyr/menneske og så mishandle

MVH Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 28-12-01 13:15

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> værende syge i hovedet ... intet normalt følende menneske ville jo
> kunne se på et værgeløst dyr/menneske og så mishandle

Hej Ami,
det har du så sandelig ret i.
Godt Nytår herfra til dig og dine du ved nok.
Mvh
Martin & (hvad er det nu hun hedder, hmm )

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-12-01 15:58

Hej Martin

Den slags personager bryger slet ikke det hoved, der sidder på halsen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 28-12-01 16:04

> [...]
> Hej Pia,
> jeg kan godt huske den "sag".
> Var der ikke noget med at Oliver var "nervøs" for hankønsvæsener i et
hvorledes han mødte andre mennersker og i dag går det meget meget bedre -
Sålænge han ikke bliver stirret på - så bliver Oliver nervøs (det ville jeg
nu også blive) - Jeg lader Oliver bestemme hvem han vil tale med - og Oliver
er ny begyndt at løbe væddeløb, første gang på Kallerupbanen og til næste år
bliver det på Bjerringbro, hvor vi håber han får en løbslicens som det vist
hedder ........... I forbindelse med løb på Kallerupbanen var vi også et
smut i Tivoli og se Julemarked og i år måtte man have hund med, så vi var
afsted en formiddag og mange vil gerne hilse på Oliver, der synes det var
dejligt, så han er ved at blive sig selv igen - så meget han nu kan blive
efter så voldsom en medfart - Jeg får helt ondt i hjertet blot ved tanken om
den hændelse ......

> Den slags "personager" for en til at undre sig over hvad der foregår på
den
> indvendige side af deres hoved.

Hilsen Pia

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 28-12-01 16:22

> [...]
> afsted en formiddag og mange vil gerne hilse på Oliver, der synes det var
> dejligt, så han er ved at blive sig selv igen -
Sjælland ........

Hilsen Pia

Fra : Netking

Dato : 28-12-01 18:42

"Kosmonauten" <kosmonauten@olsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Martin

> Den slags "personager" for en til at undre sig over hvad der foregår på den
> indvendige side af deres hoved.

........der foregår absolut intet overhovedet! 8o/.

Sørgeligt at vi gang på gang skal være vidne til de her episoder
med folk der ikke kan omgås dyr/hunde på en forsvarlig, fornuftig og
respektabel måde.

Nethilsen
- John und Basse.

*** SpørgeJørgen?: "Hvorfor findes der ikke kattemad, der smager af mus?"

Fra : x Vuf x

Dato : 28-12-01 20:50

Fri, 28 Dec 2001 18:42:12 +0100, Netking wrote:

>*** SpørgeJørgen?: "Hvorfor findes der ikke kattemad, der smager af mus?"

Garfield: "Vis mig en kat, der spiser mus, og
jeg viser dig en kat med dårlig ånde!"

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalpe: 17/10 tricolour 2 piger

Updatet 25.12.2001
-

Fra : x Vuf x

Dato : 28-12-01 13:42

Fri, 28 Dec 2001 10:07:51 +0100, Pia Palmblad Wright wrote:

> [...]
>en mand til at forstå han har gjort noget forkert - for hunden kunne jo
>"bare flytte sig" .......... suk .........

SÅDAN ET SVIN!!!
....Undskyld...

Fra : Netking

Dato : 28-12-01 15:10

"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev i en meddelelse >

> SÅDAN ET SVIN!!!
> ...Undskyld...

Det skal du sgutte undskylde... for du har fuldstændigt ret!!!.

Nethilsen og Godt Nytår.
- John

*** SpørgeJørgen?: "Da man første gang opfandt uret,
hvordan vidste man så hvad det skulle stilles til?"

Fra : x Vuf x

Dato : 28-12-01 15:46

Fri, 28 Dec 2001 15:10:28 +0100, Netking wrote:

>*** SpørgeJørgen?: "Da man første gang opfandt uret,
>hvordan vidste man så hvad det skulle stilles til?"

Hmmmm...Dåseåbneren blev opfundet 100 år efter dåsen.

Fra : Kosmonauten

Dato : 28-12-01 18:33

"Netking" <fox_one@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> *** SpørgeJørgen?: "Da man første gang opfandt uret,
> hvordan vidste man så hvad det skulle stilles til?"

Hmm, mener at have læst om det i en doktordisputats.
Det første ur blev stillet efter Fru Hansens Æggekoger!
Det står der i den meget ukendte forfatter Anders Christianhans's store
epos:"Den lille pige med Zippo lighteren", som han skrev under et ophold i
Silkeborgs Tugthus ;c)
Godt Nythår og tak for sidst.
Martin & Raketstyret Laika v.2

Fra : Netking

Dato : 28-12-01 19:02

> [...]
> epos:"Den lille pige med Zippo lighteren", som han skrev under et ophold i

MLOL! - så meget at mine bouser er ved at revne ! .

> Godt Nythår og tak for sidst.
> Martin & Raketstyret Laika v.2

Ditto herfra.
John & Doggy.

*** SpørgeJørgen?: "Hvor kører bussen "ikke i rute" hen?"

Fra : Moses

Dato : 28-12-01 13:11

Hej
Prøv denne adresse:

http://www.dyreklinik.net/Love/Dyrev%E6rn.html

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-12-01 20:18

woopie@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:

>Jeg har altid anset personer der yder vold mod sagesløse børn/dyr for
>værende syge i hovedet ... intet normalt følende menneske ville jo
>kunne se på et værgeløst dyr/menneske og så mishandle

Det er nu ikke alle hunde, der er sages- eller værgeløse. Der anmeldes ca.
15.000 hundeskader - fortrinsvis bid - til forsikringsselskaberne om året.
Og ca. 1 % af skaderne på skadestuer er bid - fortrinsvis hundebid.

Hilsen Sverre.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-12-01 01:31

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
året.
> Og ca. 1 % af skaderne på skadestuer er bid - fortrinsvis hundebid.

Ja alle siger Jeppe drikker .. ingen hvorfor Jeppe drikker .. det
samme kan siges om hunde .. aller siger hunden bider, ingen siger
hvorfor hunden bider ... men jeg tror de fleste vil give mig ret i at
akkurat som Nille havde var en væsentlig årsag til Jeppes drikkeriet
.... på samme måde en ejeren den væsentlige årsag til at hunden bider

MVH Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 29-12-01 02:29

Fri, 28 Dec 2001 20:17:32 +0100, Sverre Stokke wrote:

>Det er nu ikke alle hunde, der er sages- eller værgeløse. Der anmeldes ca.
>15.000 hundeskader - fortrinsvis bid - til forsikringsselskaberne om året.
>Og ca. 1 % af skaderne på skadestuer er bid - fortrinsvis hundebid.

Som sker fordi folk sparker, slår eller på anden måde truer hunden!

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 29-12-01 09:10

> Som sker fordi folk sparker, slår eller på anden måde truer hunden!

For nogle år siden, kon en familiefar til dyrlægen med sin hund. Den skulle
aflives...den havde bidt et af børnene.
Dyrlægen aflivede hunden men kunne ikke rigtig forstå hvorfor den havde
bidt.

Der blev taget et røngenfoto af hunden, der viste at der sad 3-4
tegnestifter på hovedet af den.

Så måske det ikke er alle hunde der bider uprovokeret......her er tilfældet
vel nærmest forældrene der burde gå til lægen med deres
børn................resten af sætningen må være op til den enkelte.

Mvh Jaime

Fra : Kosmonauten

Dato : 30-12-01 11:47

Hej Jaime,
det er jo den gamle historie om igen.
En avisforside prydes af et skamferet barneansigt, men hvordan ligger det
med den historie som gik forud for biddet?? Husker den svenske historie
fornylig:
"Hund bider øret af mand!", en skrækkelig historie, men men men, hvis man så
gider at læse hele historien, så havde manden drillet hunden igennem længere
tid!

Selvom jeg personligt laver en del "fis" med min hund og dens evt. pudsige
navne, så har jeg sku respekt for det tandsæt hun har, det er ikke kun til
at tygge Kærgården med, hun er en pragtfuld hund, men hun er også et dyr,
med en vis genetisk arv af instinkter, hvor af mange heldigvis er "tøjlet".
Der er mange forældre som godt kunne trænge til at få "loadet" ind i deres
poder, at hunde ikke er legetøj og skal omgåes med respekt.
Hunde er dyr og skal behandles anstændigt.
Jeg er ex.vis vokset op med at en hund skal have lov til at spise i fred, og
det får den lov til, ikke fordi min hund knurrer el. noget, det ligger bare
i min "hundeopdragelse".
Men det er nok i visse folks øjne en falliterklæring, men hvordan er vi selv
hvis vi bliver forstyrret midt i maden?

Uha, nu kommer der nok et sagsanlæg for at sammenligne mennesker og hunde,
men pyt, mig bekendt er mennesket jo også et dyr, bare mere avanceret ;c)

Ikke fordi jeg vil forsvare at hunde bider, men når vi ser bort fra
sindssyge, sygdom og dårlig opdragelse, så er der altså nogen gange en
rimelig årsag til at hunde bider.

Nethygge og Godt Nytår
Martin & Laika

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-12-01 12:18

> Men det er nok i visse folks øjne en falliterklæring, men hvordan er vi
selv
> hvis vi bliver forstyrret midt i maden?

jeg er helt enig med dig her !

> Uha, nu kommer der nok et sagsanlæg for at sammenligne mennesker og hunde,
> men pyt, mig bekendt er mennesket jo også et dyr, bare mere avanceret ;c)

Ja jeg ved nu ikke om mere avanceret også er mere positivt !? for tænk på
hvor mange mennesker der hver dag slår hinanden ihjel voldtager tæver røver
o.s.v. Og når man så tænker over hvor sjældent det er at en hund slår et
menneske eller en anden hund ihjel eller lemlæster et menneske eller en hund
så er det MEGET sjældent ,og når det så sker flipper mennesker helt ud og
vil have hunderacen forbudt o.s.v. Istedet for at tænke lidt over at hundene
faktisk generelt opfører sig langt mere anstændigt end mennesket nogensinde
har gjort !!så hvorfor kræve at hundene skal opføre sig bedre end vi selv
gør ??

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know
each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Kosmonauten

Dato : 30-12-01 12:33

Hej
"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:XJCX7.5043$aS.862066@news010.worldonline.dk...

> Ja jeg ved nu ikke om mere avanceret også er mere positivt !?
Hehe, det var skam også ment meget ironisk........

> [...]
> each
> other.
> If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not
Ja det er jo vise ord.

Godt Nytår
Martin & Laika

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 01-01-02 16:14

> [...]

> Ikke fordi jeg vil forsvare at hunde bider, men når vi ser bort fra
> sindssyge, sygdom og dårlig opdragelse, så er der altså nogen gange en

Hej Martin

Du har helt ret...det er jo et spørgsmål om hvordan man er blevet opdraget
med dyr. Hunde bider sjældent uden grund. Det er jo deres instinkter der
fortæller dem, at nu er der ingen anden udvej end at bide.

Men når/hvis man så forsøger at sætte sig ind i deres tankegang, kan mange
bid "sikkert" undgået.

Godt nytår mvh Jaime

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-12-01 12:06

"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev i en meddelelse

> Som sker fordi folk sparker, slår eller på anden måde truer hunden!

Hov hov Sonja, det var en _meget_ grov generalisering.

De hundebidsskader jeg kender til er fortrinsvis skader som er sket i
forbindelse med leg, hvor vapper fik lidt for godt fat i kådhed.

Jeg har desværre selv været ude for en af de grove. Min dejlige ruhår blev
"offer" for et sammenfald af alle de uheldige omstændigheder der overhovedet
kunne indtræffe.
Vi var på besøg hos bedsterfar, som hunden elskede over alt på jorden. Den
havde lige fået mad i køkkenet, og i et øjeblike uopmærksomhed kom min
dengang etårige søn for tæt på efter hundens mening (1½ meter, uden at røre
hunden). Hunden vender sig direkte omkring for at markere at det her er min
mad, hvorved dens tænder klapper sammen på hver side af min søns øje.
Resultatet var blod og skrig, og 1 cm. fra at knægten havde mistet sit øje.
Hunden var jordens roligste og dejligste hund, og havde aldrig i sit liv
fået hverken slag eller spark, så jeg synes lige du skal nedjustere dine
virkemidler, og dine fordomme over for hvorfor hunde bider. Det er absolut
ikke så sort/hvidt som du giver udtryk for.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : x Vuf x

Dato : 29-12-01 14:16

--------------------------------
> [...]

>virkemidler, og dine fordomme over for hvorfor hunde bider. Det er absolut
>ikke så sort/hvidt som du giver udtryk for.

Fortæl mig så lige, hvad du eller andre har gjort, siden hunden
markerer så voldsomt, fordi barnet nærmer sig dens mad?!

Fra : Netking

Dato : 29-12-01 15:10

"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev i en meddelelse news:99gr2ug8n7jo9bdvq5lphsqn5ah5gg76es@4ax.com...

> --------------------------------

> Fortæl mig så lige, hvad du eller andre har gjort, siden hunden
> markerer så voldsomt, fordi barnet nærmer sig dens mad?!

Højst tænkeligt er hunden blevet drillet, bevidst eller ubevidst!.

- John.

*** SpørgeJørgen?: "Hvorfor havde kamikaze-piloter hjelm på?"

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-12-01 15:42

Netking <fox_one@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a0kirc$1bhm$1@news.cybercity.dk...

> Højst tænkeligt er hunden blevet drillet, bevidst eller ubevidst!.

Det kan du jo af gode grunde kun gisne om, og jeg må informere dig om at
dine gisninger er forkerte.

Gider du ikke holde dig til fakta? - Så bliver diskussionen en del mere
sober end ved dine skjulte anklager om ??????, ja hvad insinuerer du
egentligt?

Alex

Fra : Netking

Dato : 30-12-01 23:39

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse news:3c2dd758$0$5453$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Netking <fox_one@get2net.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:a0kirc$1bhm$1@news.cybercity.dk...

> Det kan du jo af gode grunde kun gisne om, og jeg må informere dig om at
> dine gisninger er forkerte.

Hej Alex.

For det første, så var det netop en gisning da jeg undrede mig
over at hunden´s adfærd / reaktion var rimelig voldsom, set ud fra
fra kun at skulle være en "dyrisk" tilfældighed. Du kalder selv episoden
for en af de grove, og når en hund lige frem skambider med blod til
følge, kunne tanken om at der på et eller andet tidspunkt er sket
nogle episoder omkring dens madskål eller i nærheden af
den, godt være realistisk.

Det kunne være ubevidst drilleri i leg fra f.eks børn som hunden har
fanget negativ i forbindelse med sit mad og set sig truet på.

Dementeringen fra dig er så at dette ikke er hændt, og det maner
så min gisning i jorden.

Jeg kan så forstå fra et andet indlæg fra dig at hunden nu er aflivet.
Men blev den så "ødelagt" af denne ene episode, at dette virkelig
var nødvendigt ?. Hvor gammel var han ?.

For det andet, så skal du vide at intet ud over ovenstående var
med i min overvejelse, og da slet ikke en hentydning
i retning af at overfalde dig med beskyldninger om at du
er en grum dugnakket dyremishandler der bor på en øde falmet
gård nordvest for lemvig . Det ville jo være absurd og noget
jeg undskylder hvis opfattelsen har været her af :o/. Mere usobert
er jeg skam hellere ikke, at jeg godt kan række hånden frem
i forsoning efterfølgende!

Citat slut.

Med ønske om et godt Nytår.
Jhn og lab-x.
www.nethundeguiden.dk
post@nethundeguiden.dk

*** SpørgeJørgen?: "Hvordan kan det være, at når
Supermand bliver beskudt så stikker han brystet frem og
kuglerne preller af, men hvis forbryderen kaster den
tomme pistol efter ham, så dukker han sig!!!"

Fra : Alex Linaa

Dato : 31-12-01 10:40

> [...]

> Men blev den så "ødelagt" af denne ene episode, at dette virkelig
> var nødvendigt ?. Hvor gammel var han ?.

Se andet steds i tråden

> [...]
> jeg undskylder hvis opfattelsen har været her af :o/. Mere usobert
> er jeg skam hellere ikke, at jeg godt kan række hånden frem

Modtaget

OK, jeg overreagerede nok _lidt_, men jeg følte mig en smule hængt ud som
ham der på gården ved Lemvig. Det blev jo klart dementeret fra dig, så i
samme forsonings ånd får du min hånd tilbage med alle ønsker om et godt
nytår.

Alex Linaa

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-12-01 15:39

x Vuf x <webmaster@***sonpet.com> skrev

> Fortæl mig så lige, hvad du eller andre har gjort, siden hunden
> markerer så voldsomt, fordi barnet nærmer sig dens mad?!

Hvad mener du????

Ingen havde gjort noget som helst isoleret set, men et sammenfalt af
omstændigheder satte noget igang i hunden.

Hunden var 1½ år gammel og havde indtil da _ALDRIG_ markeret noget eller
nogen i familien.
Omstændighederne med at få mad i bedstefars køkken, og at få lidt ekstra
lækkerier oven i skålen, mange mennesker omkring sig, og en knægt der stod
forkert på det forkerte tidspunkt, udløste en forsvarsmekanisme i hunden.
Forstå det dog, hunde er dyr, jeg gentager dyr, med instinkter. Disse kan
udløses af mange ting som absolut ikke er mulige at forudse for vi
mennesker.

vh
Alex

Fra : Claus

Dato : 29-12-01 16:01

> Forstå det dog, hunde er dyr, jeg gentager dyr, med instinkter. Disse kan
> udløses af mange ting som absolut ikke er mulige at forudse for vi
> [...]

Hej.

Det er der nogen her i ng der har meget svært ved at forstå..

Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-12-01 19:19

Overhovedet ikke, uheldige omstændigheder kan da føre tilat hunden bider,
men de fleste tilfælde er nu menneskenes skyld, og det kan være svært ikke
at generalisere når man diskuterer i en ng.

Jeg håber ikke Alex aflivede hunden

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Alex Linaa

Dato : 30-12-01 19:54

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Overhovedet ikke, uheldige omstændigheder kan da føre tilat hunden bider,
> men de fleste tilfælde er nu menneskenes skyld, og det kan være svært ikke
> at generalisere når man diskuterer i en ng.

Du har helt ret i begge tilfælde.
Men jeg reagerer blot når jeg bliver "overfaldet" for lige at slå lidt hul i
generaliseringerne. Jeg vil i hvert tilfælde ikke slås i hartkorn med noget
der blot minder om det oprindelige emne, for er der een ting jeg _aldrig_
har brugt mod mine dyr, så er det vold og straf (det var faktisk to ting
Men er der en ting jeg hader, så er det generaliseringer. Det er alt for let
at affeje argumenter og feje resten ind under generaliseringens gulvtæppe.
Verden er ikke sort/hvid, men alle nuancer der imellem - Det er disse
nuancer jeg gerne ville se lidt flere af her i NG'en.

> Jeg håber ikke Alex aflivede hunden

Beklageligvis endte det sådan.
Hunden var så flov efter episoden, at den ikke anede hvad den skulle gøre
ved sig selv, så den var helt og aldeles klar over at det ikke var OK at
bide. Jeg tror heller ikke den havde haft til hensigt at bide så hårdt, men
en etårigs ansigt på vej frem sidder i en dårlig højde for en ruhår.
Problemet var at min dreng efter denne episode blev bange for hunden,
hvilket hunden nemt kunne aflæse. Den vidste at den var over knægten i
hierarkiet, og kunne få ham til at løbe skrigende væk blot ved at vende sig
hurtigt om.
Det turde jeg ikke risikere at lade fortsætte, for der er i hvert tilfælde i
mit hus _markant_ forskel på børn og hunde, og hvem der har fortrinsret til
enhver tid.
Jeg forsøgte alt hvad der stod i min magt at finde et andet hjem til hunden,
hvor der ikke var børn. For hunden var en utrolig dejlig hund, der var god
og rar som dagen var lang. Jeg valgte at være ærlig og fortælle hvorfor jeg
ikke kunne beholde hunden, hviklet resulterede i at alle, incl.
dyreinternatet i Tranbjerg, på det nærmeste løb skrigende bort. Et par
potentielle nye ejere sagde endog "Fy for fanden" da de fik hele historien,
så der var ikke nogen muligheder for at give hunden et andet hjem.
Det var derfor med tungt hjerte jeg måtte tage min dejlige ruhår til
dyrlægen for sidste gang.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-12-01 21:12

Hvor var det synd! Men du aflivede ham i hvert fald ikke bare, som mange
havde gjort.

Jeg havde godt turdet binde an med ham, selv om jeg har børnebørn, hvor er
det synd, at folk ikke kan skelne mellem farlige hunde og uheld.

Jeg håber ikke din søn er blevet bange for alle hunde.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Alex Linaa

Dato : 31-12-01 10:35

> Hvor var det synd! Men du aflivede ham i hvert fald ikke bare, som mange
> havde gjort.

Nej, jeg brugte det meste af en måned på at finde et nyt hjem til hunden.

> Jeg havde godt turdet binde an med ham, selv om jeg har børnebørn, hvor er
> det synd, at folk ikke kan skelne mellem farlige hunde og uheld.

Jeg kan også godt selv skelne, men det kunne min søn ikke på det tidspunkt
hvor han var så bange at han rystede. Så må drengen altså komme i første
række.
Havde jeg ikke haft den lille, havde jeg ikke på noget tidspunkt været i
tvivl om at beholde hunden.

> Jeg håber ikke din søn er blevet bange for alle hunde.

Jeg skal ved lejlighed lægge et billede på nettet, hvor han nu som niårig
ligger og sover på bernhardens mave
Han er heldigvis ikke det mindste bange for hunde generelt, snarere tvært
imod og omvendt. Alle hunde elsker ham.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Netking

Dato : 29-12-01 02:59

> [...]
> 15.000 hundeskader - fortrinsvis bid - til forsikringsselskaberne om året.
> Og ca. 1 % af skaderne på skadestuer er bid - fortrinsvis hundebid.

Hej Sverre.

Nu ved jeg ikke hvor du har hevet disse tal frem fra, men det er
jo tankevækkende at tænke på "hvorfor" der netop optræder så mange
tilfælde af hundeskader, her af fortrinsvis hundbid!.

Er det netop konsekvensen fordi hunden/-e bliver behandlet
dårligt af os mennesker med agression til følge, eller er hovedparten af disse
bid/skader blot en følge af rene tilfældigheder med snapperi i f.eks leg eller
under træning ?.

Nethilsen
- John.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-12-01 19:31

> [...]
> jo tankevækkende at tænke på "hvorfor" der netop optræder så mange
> tilfælde af hundeskader, her af fortrinsvis hundbid!.

Det er ikke spor mærkeligt, når man ser hvor få hundeejere der forstår deres
hunds sprog.

> [...]
disse
> bid/skader blot en følge af rene tilfældigheder med snapperi i f.eks leg

Jeg tror hovedparten er tilfælde og mangel på forståelse af hundens sprog

Fra en norsk jagthundebog er dette taget: I boken "Ryper", som har solgt i
relativt stort opplag, viser vedkommende en billedserie der en setter løftes
opp etter nakkeskinnet for så å slenges i bakken. I teksten hevdes det at
det er slik ulver behandler hverandre, og at hunder som blir oppdratt slik
er lykkelige
fordi de får lov til å leve som ulver.

For å underbygge denne påstanden viser det siste bildet i serien at hunden
som nettopp hadde fått "rundjuling" slikker eieren (forfatteren) rundt
munnen.
Forfatteren er både professor i zoologi, oppdretter og nestor i
fuglehundmiljøet.

Så selv zoologer og opdrættere kender ikke altid hundens sprog, sørgeligt

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-01-02 17:23

fox_one@get2net.dk,Ny-Internet writes:

> [...]
>disse
>bid/skader blot en følge af rene tilfældigheder med snapperi i f.eks leg

Hej Jon.

Tallene er fra forsikringsoplysningen og dadlnet.dk, og der er ikke oplyst
noget om under hvilke omstændigheder, skaderne er forekommet.

Hilsen Sverre.

Fra : Yvonne Nielsen

Dato : 06-01-02 15:22

Hej Janni!

Mht. børn så er der lov for at man ikke må slå sine børn! Men hvor det står?
Ja der må du omkring John Halse fra Børns Vilkår.

Mht. vovser og andre dyr, ja så må Dyrenes Beskyttelse kunne svare på det.

Godt nytår fra
Yvonne

PS Jeg håber at din julefrokost-diskussions-partner må holde sig til
porcelænshunde og slaskedukker......tænk at have sådanne meninger i år
2002......man tager sig sgu til hovedet!!!