Kender du ASUS A7A133
Fra : Kim

Dato : 27-12-01 19:23

Har du erfaringer med ASUS A7A133, så kan det være du kan hjælpe mig, med at
besvare et par spørgsmål.
Jeg har købt dette motherboard, i den tro at A7A133 understøtter
UDMA 133, det har jeg læst på det sight der hedder www.edbpriser.dk det står
også på min regning, men der står intet i manualen, der står om DMA 33,66 og
100 men intet om 133.
På side 2 i manualen står der FSB 266, men ikke andre steder der står omtalt
en FSB på 133.
Problemet for mig er, at jeg har købt CPU og HD, efter en specifikation der
siger FSB 266 og UDMA 133.
Her melder der sig 2 spørgsmal til.
1. kan en AMD T-BIRD 1,0 FSB 266 fungere sammen med et MB
der kun understøtter FSB 133
2. Kan en HD med UDMA 133 fungere sammen med MB der max. understøtter UDMA
100.

vh Kim

Fra : Santa Xcaze

Dato : 27-12-01 20:01

SNIP

Meget hård cut!!!

Dit bundkort bruger det chipsæt om via 133a, det bruger sdram ... Og ja du
kan godt bruge din CPU ... Din CPU kører 266, men det er 133 hver vej og du
kan kun 266 hvis du bruger ddr ram ;)

Dine ata133 er bagud kompatible, så der er intet problem der ;)

Ang. Dit andet indlæg om hvorfor der ik sker ngt ...
Har du sat de små kabler rigtigt, dem der styrer reset knap, powerswitch
osv? Kan godt være du har gjort det på hovedet eller lign. dobble check med
din manual ... Har du husket at tænde på den On/off knap som sidder bag på
din atx psu?

Fra : Santa Xcaze

Dato : 27-12-01 20:16

SNIP

Ups det bruger ali chipsæt, men nej det er ikke ata133 !!!

Fra : Thomas Bowers

Dato : 27-12-01 20:36

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote in message
> SNIP
>
> Ups det bruger ali chipsæt, men nej det er ikke ata133 !!!

Ali chipsættet er rigtig nok, men der er IDE133/ATA133 på det !
Du har nok kigget på A7V266 istedet.

Btw. hvorfor er der alle disse forskellige betegnelser på -> ATA133, IDE133
og UDMA133. Det betyder jo det samme eller ? ....nu er jeg nemlig blevet
lidt forvirret

Hilsen Thomas

Fra : Santa Xcaze

Dato : 27-12-01 20:42

SNIP
> Btw. hvorfor er der alle disse forskellige betegnelser på -> ATA133,
IDE133
> og UDMA133. Det betyder jo det samme eller ? ....nu er jeg nemlig blevet
> lidt forvirret
Det er det samme UDMA er vel bare et reklame trick ;)

Jep det har ata133, men det er ikke raid ;) det var der jeg blev forviret

Til ham som startede tråden:
Grrunden til at det ik står i din manual er at asus genbruger sin manualer
.... Rimelig klamt .::!:!!

Fra : Thomas Bowers

Dato : 27-12-01 20:07

"Kim" <Kim_s_post@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> der kun understøtter FSB 133
> 2. Kan en HD med UDMA 133 fungere sammen med MB der max. understøtter UDMA

Jeg har ikke tjeck på om mb understøtter UDMA133 eller det burde vel hedde
ATA133.....

Svar på ? :

1. Du har misforstået noget ! På AMD-systemerne er FSB på 133 = 266 -> der
ganges bare med 2 fordi det er 133 hver vej (ja, man bliver hurtigt
forvirret
Husk at din T-bird FSB266 er låst til ( f.eks multiplier 10*FSB = 1333 mhz)
Så du vil altså ikke få det der minder om problemer her !

2. En HD er altid bagudkompatibel. Så hvis en HD der understøtter ATA100 el.
UDMA100 om du vil, kan sagtens kører ATA66 uden problemer.

Hilsen Thomas

Fra : Jan Jensen

Dato : 27-12-01 20:59

Hej

>Jeg har købt dette motherboard, i den tro at A7A133 understøtter

Øhhhhh..., mener du ikke A7V133. De enste SocA MB Asus laver med
ALI chipset er vel A7A266 samt mit gamle P5A.
A7V133 er med VIA chips...

Ang. ATA/UDMA 100/133 kan det være ligegyldigt. En god disk flytter max.
46MB/sec, så her rækker ATA66 fint (Gråspurve med kanoner!)
Blander man tingene, ex. ATA100 disk på ATA33 IDE er det den svageste
der sætter hastigheden.
Men standarderne er inbyrdes kompatible.

FSB (Front side bus) her 266Mhz er den frekvens som MB og CPU kan tale
sammen med. Køber du ex. en DURON 900 processor kan der snakkes med
200Mhz da CPU`en så begrænser.
At du har en A7V133 betyder at MB kan snakke med RAM`ene med en hastighed
på 133Mhz, dvs. at det godt kan betale sig at købe PC133 RAM
Køber du A7V266 kan du både køre 266Mhz på FSB samt på RAM`ene dvs.
anvende DDR RAM.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Thomas Bowers

Dato : 27-12-01 21:01

"Jan Jensen" <jan@blaaber.dk> wrote in message
> Hej

> Øhhhhh..., mener du ikke A7V133. De enste SocA MB Asus laver med
> ALI chipset er vel A7A266 samt mit gamle P5A.
> A7V133 er med VIA chips...

snip>

Der findes ret faktisk et A7A133 ->
A7A133 ATX Socket A / Ali M1647 / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE133

Det er bare ikke så kendt

Hilsen Thomas

Fra : Jan Jensen

Dato : 27-12-01 21:30

> Der findes ret faktisk et A7A133 ->
> A7A133 ATX Socket A / Ali M1647 / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE133
>
> Det er bare ikke så kendt

Nej det tør antydes....
Den fremgår ikke umidelbart af Asus`s hjemmeside, men det lykkedes
mig at søge/finde den på den tyske side.

ALI laver fine chipset efter min mening. Jeg har lavet flere maskiner med
A7A266, som til prisen leverer meget for pengene. De er stabile, og booter
hurtigt (noget kunder kan li`!!!)
Mit gamle P5A (AT) har først været Pc board i 3 år, fungerer nu som server
board og har pt. kørt uafbrudt i 1 1/2 år uden nogen problemer, det er rart

Venlig hilsen Jan Jensen