Safridu? Safridou? Safidu?
Fra : Martin Kruse

Dato : 21-12-00 21:34

Jeg har hørt det fedeste Dance/Techno nummer nogensinde!
Men jeg kan ikke huske hvad det hedder!
Det er noget i nærheden af safridu, safridou, safidu, safidou...
Er der ikke nogen der ved hvad det hedder?
Hjæææælp!

På forhånd tak!

Martin

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-12-00 08:30

Hej "Martin Kruse" <martin.kruse@get2net.dk>

>Jeg har hørt det fedeste Dance/Techno nummer nogensinde!
>Men jeg kan ikke huske hvad det hedder!
>Det er noget i nærheden af safridu, safridou, safidu, safidou...

Gruppen hedder Safri Duo, det er to fyre der spiller Marimba, Xylofon
og percussion. Rigtig fedt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 22-12-00 19:09

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote:

>Gruppen hedder Safri Duo, det er to fyre der spiller Marimba,
>Xylofon og percussion. Rigtig fedt.

Noget nær det fedeste techno der findes

--
Christian Jørgensen
- http://razor.dk -

http://phpwizard.dk/ aka. mini

Fra : CybaMerc

Dato : 23-12-00 02:05

A long time ago in a galaxy far, far away....
Christian Jørgensen wrote:

>Noget nær det fedeste techno der findes

Det er aldeles ikke techno.

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 23-12-00 14:06

CybaMerc <CybaMerc@image.dk> wrote:

>Det er aldeles ikke techno.

eh?

--
Christian Jørgensen
- http://razor.dk -

http://phpwizard.dk/ aka. mini

Fra : N/A

Dato : 23-12-00 18:38

Fra : CybaMerc

Dato : 23-12-00 18:38

Sydfyns FM wrote:

>Nå, hvad er det så, hvis ikke det er ovre i techno-genren?

Trance.

Fra : Michael Vittrup

Dato : 23-12-00 19:39

On Sat, 23 Dec 2000, CybaMerc wrote:

> A long time ago in a galaxy far, far away....

> Trance.

Helt så enkelt er det ikke - Trance er, på samme måde som
gabba/goa/industrial/eurodance, en undergenre under den vidtfavnende (og
misbrugte) "Techno"-beskrivelse.

Teknisk set kan det vel godt betragtes som en omgang "blød techno" (der
eksisterer så vidt jeg ved ikke nogle deciderede krav der skal opfyldes;
hvilket kun efterlader subjektive bedømmelser).

// Michael

Fra : CybaMerc

Dato : 23-12-00 22:58

Michael Vittrup wrote:

>Helt så enkelt er det ikke - Trance er, på samme måde som
>gabba/goa/industrial/eurodance, en undergenre under den vidtfavnende (og
>misbrugte) "Techno"-beskrivelse.

At andre folk kalder elektronisk musik for "techno" eller "dance", kan
jeg egentlig være ligeglad med.

>Teknisk set kan det vel godt betragtes som en omgang "blød techno"

Nej... uden at gå i detaljer, så er nummeret simpelthen for melodisk
til at være techno.

>(der eksisterer så vidt jeg ved ikke nogle deciderede krav der skal opfyldes;
>hvilket kun efterlader subjektive bedømmelser).

Formelt set er der vel ingen krav; men man har vel en eller anden
fornemmelse for, hvad der skal til for at en nummer falder ind under
en eller anden genre (eller flere).

At kalde Played-A-Live for techno er ligeså forkert som at kalde
f.eks. Madonnas Music for rock.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-12-00 00:07

Hej CybaMerc <CybaMerc@image.dk>

>Nej... uden at gå i detaljer, så er nummeret simpelthen for melodisk
>til at være techno.

Techno er en bred betegnelse af en vifte af stilarter, lige som
klassisk, funk, rock og pop er brede betegnelser.

Den melodiske techno er hvad jeg kalder technopop, altså populær
techno - techno der er letfordøjelig og rettet til et bredere
publikum.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : CybaMerc

Dato : 24-12-00 01:40

Lars Kim Lund wrote:

>Techno er en bred betegnelse af en vifte af stilarter, lige som
>klassisk, funk, rock og pop er brede betegnelser.

Det var det måske engang; men idag finder du ikke mange mennesker, der
kalder elektronisk musik for techno.

>Den melodiske techno er hvad jeg kalder technopop, altså populær
>techno - techno der er letfordøjelig og rettet til et bredere
>publikum.

Udtrykket "technopop" anvendes heller ikke længere.

Men det er da ikke fordi, jeg vil udløse et større skænderi. Jeg har
blot informeret jer, at Played-A-Live er det, de fleste vil kalde
trance. Hvad I så vælger at kalde det må stå for egen regning.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 24-12-00 14:10

CybaMerc skrev:

>Hvad I så vælger at kalde det må stå for egen regning.

Og hvad du så vælger at kalde det må det stå for egen regning.

Er vi ikke enige om, at der ikke findes nogle rigtige definitioner for
hvornår musik er pop, hvornår det er techno, hvornår det er...

Det ville jo være umuligt at sætte sådan nogle definitioner. Det lyder
som om du har ret, og andre er galt på den. Måske synes de andre de
har ret, og du er galt på den.

Det må være op til den enkeltes bedømmelse hvilken genre musikken er.
Folk kan så være enige eller uenige i den bedømmelse, men hvem skal
afgøre hvad der er rigtigt?
--
God jul!
/Lasse

Min julegave - fra mig til dig.
http://fergusons.dk/ebeer/

Fra : CybaMerc

Dato : 25-12-00 01:47

Lasse Hedegaard wrote:

>Og hvad du så vælger at kalde det må det stå for egen regning.

Selvfølgelig.

>Er vi ikke enige om, at der ikke findes nogle rigtige definitioner for
>hvornår musik er pop, hvornår det er techno, hvornår det er...

Men der findes nogle uofficielle normer.

[snip]

Fra : Michael Vittrup

Dato : 26-12-00 11:27

> Nej... uden at gå i detaljer, så er nummeret simpelthen for melodisk
> til at være techno.

Du må gerne gå i detaljer for min skyld ;) ... og, ok, efter at ha' hørt
den igen er jeg fuldstændig enig med dig.

Men hvad er så techno, hvis ikke det er et begreb der dækker forskellige
stilarter som acid, goa, trance, ambient, industrial, ... ?

// Michael

Fra : CybaMerc

Dato : 26-12-00 19:35

Michael Vittrup wrote:

>Du må gerne gå i detaljer for min skyld ;) ...

Tjah... trance er nok en af de genrer, hvor navnet med størst held
beskriver stilen. Trance er musik, der ikke blot skal høres; men også
føles.

Jeg har tidligere set trance sammenlignet med klassisk musik, og en
sådan sammenligning er slet ikke uforsvarlig. Særligt ikke, når
snakken går på de hollandske produktioner; men det vender jeg tilbage
til.

Sammenfaldende mellem typisk klassisk musik og trance ses bl.a. i
opbygningen (brug af lead melodier, sekundære melodier og omkvæd,
placering af build-ups og breakdowns osv.) samt valg af instrumenter.
I trance-genren benyttes episke strenge og pads ofte til at at skabe
storslåede lydlandskaber.

Men trance er ikke bare trance, for som med så mange andre genrer,
varierer lyden ofte efter, hvor i verden den bliver produceret.

De hollandske produktioner må p.t. betegnes som værende de ubetinget
mest populære. De hollandske produktioner kendetegnes ofte ved at være
særdeles melodiske og rimeligt komplekse i deres opbygning.

Safri Duos - Played-A-Live har iøvrigt mange ligheder med de
hollandske produktioner, og man har da også set at *mange* af de store
hollandske producere/DJs har taget nummeret til sig.

Den hollandske trance er let at finde. Man behøver blot at lede efter
navne som: Ferry Corsten, DJ Tiësto, Armin van Buuren, Johan Gielen og
Sven Maes, Vincent de Moor, Bervoets og de Goeij, Signum osv. osv.

Det næste store land inden for trance-genren er Tyskland. Tysk trance
er mere varieret og strækker sig fra det meget elektroniske (kaldes
nogle gange cyber trance) til noget der i høj grad minder om det
hollandske.

Hvis man skal finde én fællesnævner for den tyske lyd, må det næsten
være den progressive bassline, for hvad enten basslinen optræder som
det bærende element eller som en del af et større lydbillede, så
findes den i en lang række tyske produktioner.

Desværre kan man ikke sådan finde en enkelt kunstner, der med sin
musik illustrerer den samlede tyske trance-scene; men kæmpenavnet Paul
van Dyk er nok den, der kommer tættest på. Andre tyske kunstnere er:
Piet Blank & Jaspa Jones, Talla 2XLC, DJ Tandu (Ayla), DJ Taucher,
DuMonde, DJ Crack, DJ Sakin osv.

Den engelske trance-scene er ikke, hvad den har været. Et navn som
Matt Darey har man ikke hørt fra i ca. et halvt år (hans hjemmeside er
heller ikke blevet opdateret i en lign. periode). The Space Brothers
dukker op med et nyt nummer nu og da (ofte under nye aliaser); men det
hører til sjældenhederne. Lange hører heller ikke til de mest
produktive kunstnere. Så har vi en gruppe som Tin Tin Out; men de
laver åbenbart pop nu. Jeg kunne sagtens fortsætte med at remse navne
op; men faktum er, at den engelske trance-scene er næsten død.

Måske er det hard house'ns indtog i landet, der har dræbt
trance-producenternes mulighed for at tjene penge på det, de laver;
men jeg skal ikke kunne sige det.

Englænderne laver iøvrigt fremragende vocal trance.

Den mere bløde, radiovenlige trancestil kaldes ofte eurotrance. Her er
det navne som ATB, Watergate og Alice Deejay, der især markerer sig.
Eurotrance er ikke en genre som sådan; men mere et udtryk for en type
musik som er for hårdt til at være dance; men for kommercielt til at
nyde fuldbyrdet respekt fra den hårde kerne af publikummet.

På samme måde findes der også eurohouse, eurotechno, eurodance osv.
Eurodance benyttes dog gerne om ældre produktioner med en særlig lyd:
Captain Jack, Magic Affair, Cappella, E-Type osv.

Udover trance findes der også betegnelser for særlige stilarter inden
for genren: club/hardtrance er trance med ekstrem hårde beats og ofte
end lidt mere minimalistisk opbygning.

Dreamhouse minder meget om trance; men bliver altså af ukendte årsager
kaldt for dream*house*. Robert Miles er det bedste eksempel på denne
type musik, som ofte anvender mange genk

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 30-12-00 20:03

CybaMerc <CybaMerc@image.dk> wrote:

[snip]

Mange tak for den gode forklaring!

--
Christian Jørgensen
- http://razor.dk -

http://phpwizard.dk/ aka. mini

Fra : N/A

Dato : 24-12-00 00:11

Fra : N/A

Dato : 24-12-00 00:11

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 24-12-00 00:11

CybaMerc skrev:

>Nå okay, så fordi de kalder deres musik et eller andet, så har de
>automatisk ret?

Næh, men hvem bestemmer hvornår man har ret?
--
venligst,
Lasse

Min julegave - fra mig til dig.
http://fergusons.dk/ebeer/

Fra : N/A

Dato : 25-12-00 01:47

Fra : CybaMerc

Dato : 25-12-00 01:47

Sydfyns FM wrote:

>CybaMerc selvfølgelig - men jeg holder på at det er et definitionsspørgsmål.

Og hvad er din definition for techno så?

>Jeg mener vi er ovre i techno-genren (techno-pop da det er meget
>kommercielt)

Hvad mener du med "kommercielt"?

Fra : N/A

Dato : 26-12-00 19:36

Fra : CybaMerc

Dato : 26-12-00 19:36

Lars Jakobsen wrote:

>Nej, det lugter. Men det gør det meste Dance Techno, sq da også, med
>mindre man er på Extacy.

Den sidste bemærkning siger vist mere om dig end musikken.

Fra : Bo Pedersen

Dato : 22-12-00 22:08

Det må være Safri Duo - Played Alive du tænker på.....og ja det er fedt
nummer..og dem er der heldigvis mange af....

Mvh.
Bo

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-12-00 22:24

Hej "Bo Pedersen" <bopedersen@hotmail.com>

>Det må være Safri Duo - Played Alive du tænker på.....og ja det er fedt
>nummer..og dem er der heldigvis mange af....

Den er desværre ikke udgivet endnu. Jeg fandt dog deres første album
på cdon (som jeg har ledt efter et stykke tid i normale pladebikse).

Hvor køber man bedst musik på nettet, har tidligere været meget
tilfreds med boxman men de døde jo?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Zeus

Dato : 23-12-00 01:31

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor køber man bedst musik på nettet, har tidligere været meget
> tilfreds med boxman men de døde jo?

Jeg kan anbefale http://www.rillen.dk/

/Zeus

Fra : N/A

Dato : 26-12-00 01:02

Fra : CybaMerc

Dato : 26-12-00 01:02

dr. retro wrote:

>Så vidt jeg er informeret er den udgivet, men noget nær umulig at opdrive,
>da den kun er udkommet i begrænset oplag.

Den bli'r genudgivet med en række nye remixes.

[snip]

Fra : CybaMerc

Dato : 23-12-00 02:05

Martin Kruse wrote:

>Jeg har hørt det fedeste Dance/Techno nummer nogensinde!
>Men jeg kan ikke huske hvad det hedder!
>Det er noget i nærheden af safridu, safridou, safidu, safidou...

www.safriduo.dk

[snip]