CSS positionering
Fra : Claus Jensen

Dato : 27-12-01 18:01

Hej NG

Jeg forsøger mig med en hjemmeside med et 100% CSS-styret layout.

Jeg opererer med et baggrundsbillede på ca. 745x450px og en masse CSS-bokse,
som passer ind i baggrundsbilledet.
Hvis man ser stedet i 800x600 ser det godt ud, men ændres vinduet til
1024x768 vil jeg gerne have baggrundsbilledet til at stå centreret.
Hvordan får jeg mine bokse til at stå rigtigt i forhold til baggrunden nu?
Kan CSS klare resize af vindue?

På forhånd tak!

Claus Jensen

Fra : Claus Pryds

Dato : 28-12-01 10:30

Claus Jensen <cludi@mail.tele.dk> skrev i
> [...]
> 1024x768 vil jeg gerne have baggrundsbilledet til at stå centreret.
> Hvordan får jeg mine bokse til at stå rigtigt i forhold til baggrunden nu?

Det er en ting som jeg selv har brugt meget tid på at løse.
Jeg kom kun frem til en løsning som jeg så også har brugt, men den kræver
frames og det er jo ikke alle der er glade for frames.

Min løsning:

Lav et frameset med følgende kode

<frameset rows="*,754,*" frameborder="0" framespacing="0" border="0">
<frame src="afstand.htm" marginwidth="0" marginheight="0" frameborder="0"
framespacing="0" scrolling="no">
<frame src="din_html_fil.htm" marginwidth="0" marginheight="0"
frameborder="0" framespacing="0" scrolling="auto">
<frame src="afstand.htm" marginwidth="0" marginheight="0" frameborder="0"
framespacing="0" scrolling="no">
</frameset>

Hvis du bruger denne løsning vil alle dine positioner blive udregnet i den
midderteste frame og når en bruger resizer sit vindue vil de to afstands
frames "sluge" de ekstra pixel også vil du altid kende størelsen på vinduet
(rammen)

Håber du kan bruge ideen.
--
MVH
Claus Pryds

Fra : Claus Jensen

Dato : 28-12-01 21:10

"Claus Pryds" <clarke@events.dk> skrev i en meddelelse
> Det er en ting som jeg selv har brugt meget tid på at løse.
> Jeg kom kun frem til en løsning som jeg så også har brugt, men den kræver
> frames og det er jo ikke alle der er glade for frames.

Det er jeg heller ikke

> [...]
> midderteste frame og når en bruger resizer sit vindue vil de to afstands
> frames "sluge" de ekstra pixel også vil du altid kende størelsen på

Tak for forslaget. Jeg kan godt se ideen, men jeg ønsker ikke frames på
siden.

Med venlig hilsen
Claus Jensen

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 28-12-01 10:47

> Jeg forsøger mig med en hjemmeside med et 100% CSS-styret layout.

Det er også fremtiden - tror jeg.

> [...]
> 1024x768 vil jeg gerne have baggrundsbilledet til at stå centreret.
> Hvordan får jeg mine bokse til at stå rigtigt i forhold til baggrunden

Hvis du nu startede med at lave det hele i en div-container med fast
bredde og centrede den (www.bluerose.com) og positionerede alt i forhold
til den, så tror jeg det ville lykkedes.

> Kan CSS klare resize af vindue?

Hvis du bruger absolutte placeringer gør det nok ikke, men hvis du
bruger relative positioneringer kan det nok laves så det kan klare det.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Claus Jensen

Dato : 28-12-01 21:12

"Steffen V Petersen" <svp#@bonbon.net> skrev i en meddelelse
> Hvis du nu startede med at lave det hele i en div-container med fast
> bredde og centrede den (www.bluerose.com) og positionerede alt i forhold
> til den, så tror jeg det ville lykkedes.

Ja, selvfølgelig!
Det behøver ikke altid være så kompliceret
Tak for forslaget, det burde jeg måske selv have tænkt på, hmm...

> Hvis du bruger absolutte placeringer gør det nok ikke, men hvis du
> bruger relative positioneringer kan det nok laves så det kan klare det.

Det har jeg ikke hidtil kunnet finde ud af....

Med venlig hilsen
Claus Jensen