Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rav i denne gammelmandsgruppe
Fra : Clark Kent

Dato : 27-12-01 17:01

Hvad skal vi dog finde på for at få lidt fut i det her mere og mere
hjernedøde forum?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-12-01 17:24

Clark Kent wrote:

> Hvad skal vi dog finde på for at få lidt fut i det her mere og mere
> hjernedøde forum?

Prøv et FUT over i news:dk.snak.mudderkastning - den gruppe passer lige
til din stil, så der vil du med garanti føle dig godt tilpas...!

Fra : Fie & Erik

Dato : 27-12-01 17:28

Tja... du har jo åbenbart ikke fundet på noget.

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 27-12-01 17:31

Hej Clark

(ADVARSEL: DETTE INDLÆG KAN OG VIL INDEHOLDE UDSAGN, DER ER AT BETRAGTE SOM
IRONI, HVORFOR PERSONER, DER IKKE FORSTÅR DENNE RELATIV MODERNE
KOMMUNIKATIONSFORM, PÅ DET KRAFTIGSTE ANMODES OM AT UNDLADE AT LÆSE DET)

Ja - i gamle dage skulle der bare være en der skrev, at Nikon er bedre end
Canon - og straks for alle i flint. I dag er det et anerkendt faktum,
hvorfor ingen gider diskutere det mere

Digital contra analog er der heller ikke så mange der bider på mere - på
samme måde som det dårligere VHS vandt over det bedre Betamax, ser vi nu
flere hundrede tusinde danskere rende rundt og forevige deres liv digitalt
med flere milliarder billeder - og "livet" kan de så let og enekelt dele med
andre på "nettet" via hjemmesider og diverse gallerier - "Se min kornfede
unge spise Cornflakes - Er han ikke bare fed ?" Og imens løber livet forbi
og foreviges kun ordentligt af nogle få gamlinger, der har gemt deres
oldnordiske SLR og købt en nedfrosset S/H film på e-bay for 1500 kr. som de
omhyggeligt fylder med flotte gennemtænkte og gemværdige optagelser af
mennesker og miljø i det 21. århundrede.

Mvh Kim

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 27-12-01 18:41

"Kim Jeppesen" <f100@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omhyggeligt fylder med flotte gennemtænkte og gemværdige optagelser af
> mennesker og miljø i det 21. århundrede.

))))))))))))))))

Min dag er reddet!

Fra : Kristian Stange

Dato : 27-12-01 21:26

in article a0fmef$8g3$1@egon.worldonline.dk, Jacob W. Jensen at
jensen@SLETjacobwaage.dk wrote on 27/12/01 18:40:

> "Kim Jeppesen" <f100@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> med
> de
>
> ))))))))))))))))
>
> Min dag er reddet!

Kun din dag; jeg vil glæde mig i ugevisŠ
Kristian Stange

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-12-01 23:15

Kim Jeppesen wrote:

> [...]
> 1500 kr. som de omhyggeligt fylder med flotte gennemtænkte og
> gemværdige optagelser af mennesker og miljø i det 21. århundrede.

Gu' ved hvad de gamle fotografer tænkte, dengang de besværlige
glasplader, som skulle gydes med en våd emulision umiddelbart før
eksponering, og fremkaldes straks bagefter, blev afløst af den smarte
celloidfilm med en tør, stabil og ensartet emulision.

Og det er da i grunden pussigt, at det netop er billeder som dem
fotografen Jacob Riis optog af alm. menneskers liv og dagligdag i det
19. århundrede, som vi skattede så højt i det 20. århundrede.

Dem der har fri mellem jul og nytår sku' iøvrigt se at få gjort deres
fotoudstyr klart, for med lidt held så kommer der et par gode dage, hvor
det mylder med spændende hi-key snemotiver.

Fra : Clark Kent

Dato : 27-12-01 17:27

Tsk, tsk......................Ebbesen er på banen igen.....................

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 04-01-02 12:51

> Tsk, tsk......................Ebbesen er på banen
igen.....................

Nu må du ikke gøre Niels Ebbesen sur, så kan det være han straffer os, ved
IKKE at offentliggøre 283 billeder på hans hjemmeside, pr. uge.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-02 17:31

Jan Lauenborg wrote:

> Nu må du ikke gøre Niels Ebbesen sur, så kan det være han straffer
> os, ved IKKE at offentliggøre 283 billeder på hans hjemmeside,
> pr. uge.

Ja du og "tegneseriefiguren" publiserer jo aldrig nogen billeder, så vi
andre må jo sørge for at der kommer nye billeder på nettet....

Fra : Emil

Dato : 28-12-01 01:37

On Thu, 27 Dec 2001, Clark Kent wrote:

>Hvad skal vi dog finde på for at få lidt fut i det her mere og mere
>hjernedøde forum?

Thjaaa... Vende tilbage til rødderne? Men pas på, for vi har alle
to, og så er det jo digitalt (binært).

Mine unger har bedt mig finde det gamle udstyr frem, så vi kan
lave nogle potrætter ++ i s/h af deres afkom.

Afkommet er foreviget i fine farver, men det er vidst nok også
det mest positive man kan sige om *de* billeder (altså at de er i
farver). Det skulle da lige være, at der er mange billeder, de
fylder mindst to hele album pr. barn pr. år.

Der ønskes simpelthen nogle få kvallitetsbilleder i s/h som det
er en glæde at gensé med jævne mellemrum. Og ikke alt det
spraglede bras, som kun er en belastning for afkommet, miljøet og
for de som - mere eller mindre frivilligt - bliver nødt til at
juble over gensynet med glansbillerne.

Måske er børnenes ønsker udsprunget af minderne om de hyggelige
timer i mørkekammeret i kælderen, måske fasinationen af selv at
have kontrollen over billedet, skaberglæden, eksperimenterne -
ja, selv fiaskoerne er/var en del af opleverne.

Men nu har jeg købt 15 meter ægte s/h film, og fundet det gamle
Minolta SRT-101 med fire objektiver og div. filtre frem igen. Og
vi hygger os voldsomt med det.
Jeg havde egentligt aldrig troet at mit gamle Opemus 6x6
forstørrelsesapparat nogensinde kom i brug igen.

Det eneste jeg savner er mit gamle RollieFlex 6x6, for det har
leveret nogle af de bedste dias jeg ejer. Det er ikke blot
billeder, men oplevelser - hver gang jeg gensér billederne.

Men ellers véd jeg ikke hvad der kan sætte fut i dette mere og
mere hjernedøde forum, og det var jo dit spørgsmål.

m.v.h. Emil

Fra : EGON STICH

Dato : 28-12-01 19:46

Emil <emilsen@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:hhbn2u8ofjrebu888l6en0u4b0a76im6av@4ax.com...
> [...]
> vi hygger os voldsomt med det.
> Jeg havde egentligt aldrig troet at mit gamle Opemus 6x6
> forstørrelsesapparat nogensinde kom i brug igen.

Der er efterhånden flere og flere, der ønsker sort-hvid portrætter. I hvert
fald i min ende af landet.
Selv foretrækker jeg langt de "to-farvede".
Jeg har indtryk af, at når man ser på et kulørt skilderi, fanges man først
af farverne, dernæst af motivet, altså af hvad det egentlig forestiller.
Anderledes med sort-hvid. Der får man motivet ret i synet. (når det er lavet
ordentligt)
Så: Velkommen tilbage i den velduftende mørkekammerverden.

MVH
Egon.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-01 20:31

EGON STICH wrote:

> Så: Velkommen tilbage i den velduftende mørkekammerverden.

Du har vist aldrig oplevet et mørkekammer med fixerpest...:)

Fra : Emil

Dato : 28-12-01 23:42

On Fri, 28 Dec 2001, Niels Ebbesen wrote:

>Du har vist aldrig oplevet et mørkekammer med fixerpest...:)

Hvad er fixerpest? Er det noget stiknarkomaner får, en alergi,
kemiske forbindelser, bakterieangreb fra/i fikservædsken eller
driller :) du bare os uvidende udi mørkets misgerninger?

Kan det ikke kureres med et stoppebad og/eller et par ekstra
kolde afskyldninger, eller måske lidt ekstra sprit (ikke øl)
før/under tørringen?

Godt nytår - m.v.h. Emil

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-01 23:59

Emil wrote:

> Hvad er fixerpest?

Det er en ret grim lugt, der kommeer i små og dårligt ventilerede
mørkekamre, hvor man fremkalder og fixerer i skåle.

Løsningen er et kraftigt udsugningsanlæg eller en god fremkaldermaskine,
der har flydelåg på badene.

Fra : Emil

Dato : 29-12-01 05:17

>Det er en ret grim lugt, der kommeer i små og dårligt ventilerede
>mørkekamre, hvor man fremkalder og fixerer i skåle.

Åhh jo, så kender jeg den godt. Jeg har i mange år undervist unge
mennesker, hvor vi må nøjes med et (alt for) lille mørkekammer.

Lugten kommer dog tydeligvis ikke fra kemikalierne, selv om
stoppebadet også godt kan dufte lidt surt
Det hjælper meget med et godt humør og nogle barske vittigheder.

Godt nytår, m.v.h. Emil

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-12-01 10:17

Emil wrote:

> Lugten kommer dog tydeligvis ikke fra kemikalierne, selv om
> stoppebadet også godt kan dufte lidt surt

Fixerpest er en speciel og meget kareteristisk stank der dannes i
mørkekammeret, og den kommer hovedsagligt fra fixerbadet.

I et mørkekammer der bruges hver dag, er man ofte for doven til at hælde
fixeren tilbage på dunken, det er også pi... besværligt at hælde med en
50 x 60 skål, så den får blot en omvendt skål som låg.

Proff. mørkekamre har mange produktivitets forøgende raffinimenter, det
er bl.a. almindligt med lyssluser, så man kan gå ud og ind af
mørkekammeret uden at åbne en dør, og det fremmer jo ikke udluftningen.

Og den store produktivitet i et proff. mørkekammer er også en faktor,
som er med til at påvirke miljøet i rummet, for at gi' et indtryk af
mængderne, så kan jeg fortælle, at dengang jeg kørte analog grafisk og
fotografisk produktion, da udvandt jeg ca. 2 kilo ren sølv årligt af den
brugte fixer. Mit mørkekammer var på 50 kvadratmeter, jeg havde
fremkaldermaskiner og god ventilation, så jeg havde ikke fixerpest.

Fra : Morten og Lisa

Dato : 28-12-01 12:43

man må da konstatere at clark kents indlæg virkede efter hensigten
GODT NYTÅR
Morten V
Clark Kent <henri@orangenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a0fh31$8v4$1@sunsite.dk...

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-12-01 13:06

Fra : Christian Andersen

Dato : 28-12-01 13:09

Clark Kent wrote:

>Hvad skal vi dog finde på for at få lidt fut i det her mere og mere
>hjernedøde forum?

Jeg kom desværre lidt for sent ind. Juleferie og alt det der. Men jeg
vil da gerne bidrage med mit indlæg:

Don't feed the trolls.

Så deeet...

--