Cover, hvad er det?
Fra : Philip

Dato : 20-12-00 22:16

Hvad er et covor album?

http://rock.jubii.dk/visanmeldelse.asp?id=31928

se f.eks. addressen ovenover, for at se hvad jeg mener?

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 20-12-00 22:44

"Philip" <milenko@ofir.dk> wrote in message
> Hvad er et covor album?
>
> http://rock.jubii.dk/visanmeldelse.asp?id=31928
>
> se f.eks. addressen ovenover, for at se hvad jeg mener?

Et cover-nummer er et nummer man har indspillet, men som man ikke selv har
skrevet. Det gøres primært for at hylde den originale kunstner, men kan også
gøres for at få skub i en karriere (A-Teens anyone?)... man tjener ikke selv
en øre hvis ens cover-nummer bliver spillet i radioen eller andetsteds. Det
er den eneste grund til at jeg ikke har fået Rod Stewart myrdet endnu.

Jacob

Fra : Uffe Christensen

Dato : 21-12-00 00:03

Du glemte lige en detalje: Et cover-nummer en en indspilning af et nummer,
som tidligere har været UDGIVET af andre. At andre har skrevet en sang, som
så indspilles af en eller anden, er ikke alene et cover-nummer. Der findes
iøvrigt meget fine eksempler på cover-numre, som opleves som en værdig
tolkning af originalen.

UffeC

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 21-12-00 00:33

"Uffe Christensen" <uffec@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> så indspilles af en eller anden, er ikke alene et cover-nummer. Der findes
> iøvrigt meget fine eksempler på cover-numre, som opleves som en værdig

Ah. Selvfølgelig. Det glemte jeg.
Og ja, der er masser af meget flotte og helt sikkert værdige cover-numre.
Bare for at nævne nogle af mine favoritter (i dag):

Nick Cave - Kicking Against The Pricks (hele cd'en)
Tom Waits - Somewhere (fra West Side Story)
Ramones - I Don't Wanna Grow Up (Tom Waits cover)
Johnny Cash - I See A Darkness + Mercy Seat (begge fra hans nye cd, covers
af hhv. Will Oldham & Nick Cave)
Reel Big Fish - Take On Me (ska-core version af A-Ha's klassiker)

I er velkomne til at komme med flere bud!

Jacob

Fra : Uffe Christensen

Dato : 21-12-00 09:31

Min klassiker er Jimi Hendrix's "Little Wing" i hænderne på Stevie Ray
Vaughan. Vaughans udgave er faktisk bedre end originalen.

UffeC

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 21-12-00 23:17

> [...]
> så indspilles af en eller anden, er ikke alene et cover-nummer. Der findes
> iøvrigt meget fine eksempler på cover-numre, som opleves som en værdig

Det meste klassiske musik er vel "cover-numre" (noget der altid har undret
mig - hvorfor bruger så dygtige musikere al deres tid på at spille andres
musik?)

Mikkel Rasmussen
http://apis.iuma.com

Fra : Esben I.

Dato : 20-12-00 23:41

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-12-00 09:16

d. 20/12/00 22:44 skrev Jacob Skaaning på jskaaning@email.dk i artiklen
91r93d$22bq$1@news.cybercity.dk:

> Et cover-nummer er et nummer man har indspillet, men som man ikke selv har
> skrevet.
Ikke helt, men næsten:

For at man taler om et cover-nummer, skal nummeret også i forvejen være
indspillet af en anden kunstner i en version, der har en vis status.

Man ville vel ikke sige, at Britney Spears lavede en cover af Baby One More
Time, selv om hun ikke selv havde skrevet det.

Nå, men jeg forstår dig.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : N/A

Dato : 21-12-00 22:08

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 21-12-00 22:08

"Sydfyns FM" <sydfynsfm@hotmail.com> wrote in message

> Nå, hvor tjener A-Teens, Creamy m. fl. så deres penge?

Pladesalg.
Læg mærke til at begge bands 2. plade udelukkende (eller hvad?) er med deres
egne numre. Cover-starten var for ligesom at få sat dem i fokus, og få
centreret opmærksomheden på dem, i denne tid fyldt med bands lige som dem.

Jacob

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 21-12-00 15:39

"Philip" <milenko@ofir.dk> skrev:
> Hvad er et covor album?
>
> http://rock.jubii.dk/visanmeldelse.asp?id=31928

Nu kan jeg ikke se siden, men et cover album plejer at
være når en kunstner synger andres sange eller kendte
evergreens på en hel plade.

Eksempler:
Bryan Ferry "As time goes by"
Sanne Salomonsen "A New York minute"