Probs med netværk via hub
Fra : Zwam

Dato : 27-12-01 12:06

Hello!

Jeg har i lang tid haft et netværk som har kørt via en hub, men for et par
dage siden kunne den ene computer ikke længere komunikere med de andre!?!?
Så jeg tænkte det nok var netkortet det var galt med så jeg prøvede at
geninstallere men stadigvæk unden held. Som et nyt forsøg koblede jeg 2 af
computerene sammen med et direct kabel (crossover cabel), og det virker!?!?!
Så jeg tænkte at det nok bare var det gamle kabel jeg brugte (fra starten)
og byttede det derfor, men igen uden held.

Min konklution ind til vidre: Netkortet virker, bare det ikke skal kører
igennem en hub!?!?

Det virker lidt underligt... nogen der har nogen bud til hvad problemet kan
værer???

Håber i kan hjælpe.

David

Fra : Ultra

Dato : 27-12-01 13:39

Du skal sikre dig at du ikke tvinger netkortet til at køre f.eks. 100 Mbps
full duplex. Hvis du benytter en 10 Mbps hub, og forsøger at tvinge den til
at køre 100 Mbps, vil dette resultere i at computeren ikke kan komunikere
med resten af netværket. Du kan tjekke dine instillinger i Win9x ved at
dobbeltklikke på netkortet under Netværksinstillinger.

Mvh. Lasse

Fra : Zwam

Dato : 27-12-01 23:16

Computeren som det er galt med er en Win 98 m. et ISA 10 mbps netkort.

Jeg har prøvet at skifte til en 100 mbps switch, og der virker alle
computerne!?!?

Jeg kan ikke vælge mellem half- og full duplex. Er den nogen mulighed for at
gøre det mannuelt?

Håber du har andre ideer

David

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 27-12-01 15:04

"Zwam" <dm@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> igennem en hub!?!?
>
> Det virker lidt underligt... nogen der har nogen bud til hvad problemet

Hvis det virker uden om hub'en vil det være nærliggende at antage at hub'en
er defekt, evt. blot den ene port.

/Brian

Fra : Zwam

Dato : 27-12-01 23:18

Ja, det var også det jeg troede først, men jeg har en server sående som
deler min internet connection og den virker fint til de andre computere. Har
iøvrigt prøvet at skifte mellem flere forskellige porte.

David

Fra : Ultra

Dato : 28-12-01 22:25

Som jeg skriver, så tror jeg fejlen ligger i at du prøver at tvinge din
computer til at køre 100Mbps over en 10Mbps hub. Dette kan ændres under
egenskaber for netværkskortet.

/Lasse