Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon
Fra : Briis

Dato : 27-12-01 08:37

Pænt goddag og glædelig bagjul !

Som lidt nybegynder kunne det være rart med et par gode råd på vejen !

Valget står mellem følgende fire kameraer:
Nikon F-65
Nikon F-70
Minolta Dynax 505 SI
Canon EOS 300

Så vidt jeg ved skulle der være en større fleksibilitet i udstyr ved Nikon,
men jeg syntes at det har været svært at sammenligne de 4 kameraer i
særdeleshed Nikon F-70 som de ikke engang viser på deres hjemmeside !

Håber at jeg kan få et par gode råd med på vejen.

B.

Fra : Henrik Ehlert

Dato : 27-12-01 10:12

> Valget står mellem følgende fire kameraer:
> Nikon F-65
> Nikon F-70
> Minolta Dynax 505 SI
> Canon EOS 300

Jeg ville i hvertfald kigge på Dynax 5 istedet for 505.

Henrik

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 27-12-01 11:17

"Briis" <Briis@jubiimail.dk> wrote in

> Håber at jeg kan få et par gode råd med på vejen.

Jeg stod i samme situation for et år siden og besluttede mig for at bruge
nettet til at lære så meget som muligt før jeg traf min beslutning.

Jeg læste utrolig meget på http://www.photo.net især
http://www.photo.net/learn var lærerigt.

Et par af de råd som jeg stødte på igen og igen var:

* Det er optikken (objektivet / "linsen"), ikke kameraet, som afgører hvor
gode billeder du tager. Kameraet er blot en lystæt boks med nogle
forskellige indstillingsmuligheder. Derfor er det en god ide at bruge
pengene på et godt objektiv i stedet for på et kamerahus der kan meget mere
end du har brug for i starten.

* Køb et kamera som du kan lide at betjene

* Overvej om du vil købe brugt eller nyt.

Du kan med fordel også læse med i General Photography forum på photo.net -
der dukker diskussioner op hver uge.

Se også på http://www.homeusers.prestel.co.uk/magor/tony/learning.htm under
Buying your first SLR.

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Henrik

Dato : 27-12-01 15:34

"Briis" <Briis@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> særdeleshed Nikon F-70 som de ikke engang viser på deres hjemmeside !
>
> Håber at jeg kan få et par gode råd med på vejen.

Hej

Der er et meget stort tilbehørsprogram til alle 3 mærker.
At Nikon skulle være "mere fleksibelt" har jeg svært ved at se, meen måske i
forhold til Minolta som jeg ikke altid er enig med i deres modelopbygning.
Selv ville jeg vælge Canon udfra at de er lettere, lydløs AF m/USM, og en
logisk opbygning.

Mvh.
Henrik

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 27-12-01 15:59

Hej

Som Nikon ejer vil jeg da gerne tilråde Nikon - ejede jeg Canon ville jeg
nok tilråde Canon Mærkeligt, at mange forbrugere er så tro mod
producenterne, når det nu er så ensidigt

Jeg kunne sagtens remse en hel række tests op som har den ene eller anden
som vinder, men som en allerede har pointeret, er det vigtigste objektivet
og dernæst betjeningen af kameraet.

F70 er udgået - derfor ingen info på websiden. Du skal være opmærksom på, at
netop betjeningen bliver skældt ud på F70 - alt er knapper og der skal ofte
trykkes 2 ned på en gang - men den minder nu om F90´eren som kom frem i ´95
og som stadig er på markedet (F90x). Har lige set F70 på udsalg med
standardoptik til 3300 ! Det er sgu´ billigt, og kan du vænne dig til
betjeningen er det et suverænt kamera med en perlerække af gode funktioner.

F65 roses, men føles ikke af ligeså meget kvalitet som F70. Som nybegynder
får man et godt kamera med 5 AF-felter og med flere funktioner som du hen ad
vejen vil sætte stor pris på - f.eks. bracketing, DOF, sync på 2.
lukkergardin og multieksponering. I modsætning til F70 mangler den dog
spot-måling af lys - det ville jeg savne.

Hvis du vil vide mere om Nikon kan du med fordel tage udgangspunkt på denne
side:

http://www.nikonlinks.com/

og hvis du har spørgsmål:

http://www.nikonians.com/index.html

Og hvis du vil se tests/point:

http://www.photographyreview.com/

Py-ha...

Min viden om specifikke Minolta og Canon modeller er begrænset, men de er jo
begge gode producenter - men skal jeg være helt ærlig ser jeg nok primært
Canon som alternativ til Nikon, selvom Minolta er blevet meget rost for den
nye Dynax 7´er.

Lad mig slutte med en test (selvom jeg sagde jeg ikke ville I det tyske
FotoMagazin fik F65 187 point, Eos 300 fik 181 point og 505SI 158 point ud
af 300 mulige point. F70 deltog ikke da den var udgået.

Mvh Kim

Fra : Claudes

Dato : 03-01-02 12:14

> [...]
> standardoptik til 3300 ! Det er sgu´ billigt, og kan du vænne dig til
> betjeningen er det et suverænt kamera med en perlerække af gode

Som F70 ejer må jeg sige, at man MEGET hurtigt vender sig til menusystemet
og knapperne!

VH

Claus