LAN uden at trække netværkskabel
Fra : Niels Andersen

Dato : 27-12-01 00:47

Jeg bor på 3. sal, og vil gerne lave LAN med en fyr der bor på stuen. En
mulighed er at kaste et kabel ud af mit vindue, men det vil jeg da gerne
undgå. :)

Nu er der kommet så meget "sjov" på det sidste med LAN via eksisterende
kabler osv., og jeg tænkte på om der måske er noget for mig der.

Det er ikke det helt vilde vi har gang i, så en løsning må ikke være alt for
dyr. Men jeg aner ikke hvad den slags LAN-udstyr koster.

Jeg ved at man kan lave LAN over fx. de eksisterende telefonkabler. Vi har
begge telefon via almindeligt dødeligt kobberkabel, som ikke bliver brugt
til DSL. Men det er selvfølgelig ikke den samme linje. Og så kan det vel
ikke bruges til noget.

Måske man kunne lave radiolink, med en antenne i tagrenden, og en ved hans
vindue? Men det er vel dyrt...

Nogen ideer? Jeg er simpelt hen nødt til at spørge, da et kabel fra
tag-etagen til stuen ikke er særlig praktisk. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mathias Vestergaard ~

Dato : 27-12-01 11:39

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen ideer? Jeg er simpelt hen nødt til at spørge, da et kabel fra
> tag-etagen til stuen ikke er særlig praktisk. :)

Du kan købe trådløst netværksudtyr.
Et trådløst kort koster mellem 1000-2000kr. og en base-station koster ca.
7000kr. men så har du også 10Mbs trådløst netværk, så hvis du en dag får en
bærbar computer der skal på, kan du blot købe et kort, så er den også på. På
den måde slipper du næsten for kabler, men det er selvfølgelig en meget dyr
løsning!

Check lige priserne på www.edbpriser.dk

--
Mathias Vestergaard
www.mtproductions.dk/mathias

Fra : alwresuihalert

Dato : 27-12-01 14:25

snip
> [...]
> bærbar computer der skal på, kan du blot købe et kort, så er den også på.

> den måde slipper du næsten for kabler, men det er selvfølgelig en meget

Ja, gør det. En base station behøver ikke at koste 7000 kr., men kan fås til
ca. 3000 kr.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-12-01 18:30

"alwresuihalert" <lkjhlkjhliu@trdtdtrcv.com> wrote in message
> [...]
> På
> dyr

> Ja, gør det. En base station behøver ikke at koste 7000 kr., men kan fås

Klap nu hesten ;)
Du kan få et kit til den pris (Acesspoint & Netkort)
SMC2620W WIRELESS STARTER PACK 2.789,- (itbutikken.dk->netkort->smc)

/Dennis

Fra : Mads Bahrt

Dato : 02-01-02 00:26

Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> Du kan få et kit til den pris (Acesspoint & Netkort)
> SMC2620W WIRELESS STARTER PACK 2.789,- (itbutikken.dk->netkort->smc)

Hvad skal det access-point overhovedet bruges til. Hvis der kun er tale
om 2 computere er det vel nok at knalde et netkort ind i begge to
hvorved de kan tale sammen. Accespoint bliver vel først relevant når du
vil kunne koble det sammen med et eksisterende netværk. Hvis jeg har ret
i dette burde det kunne klares med:
2 stk MR011 NexAir 802.11b LAN PC Card Wireless LAN/11Mbit/USB 1.099 kr.

eller lignende. Nogen kommentarer?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-01-02 18:12

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> i dette burde det kunne klares med:
> 2 stk MR011 NexAir 802.11b LAN PC Card Wireless LAN/11Mbit/USB 1.099 kr.

Det tror jeg faktisk ikke du kan.
Jeg har forsøgt det med nr med 2 3com wireless kort , de kunne IKKE snakke
sammen uden accesspoint(og et er i arrest ordre <suk>)
Om det er muligt med andre mærker skal være usagt men tvivler egentlig
lidt..

/Dennis

Fra : Arne Keller

Dato : 02-01-02 19:47

On Wed, 2 Jan 2002 18:12:20 +0100, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

snip

> [...]
>sammen uden accesspoint(og et er i arrest ordre <suk>)
>Om det er muligt med andre mærker skal være usagt men tvivler egentlig

Det virker fint med Avaya Wireless kortene.
De kan fungere både sammen med et accespunkt og "peer to peer"

I client softwaren kan der opsættes 4 forskellige net eler
konfigurationer som man kan vælge i mellem.
Det kan f.eks være: kontoret, hjemme, peer, public.

http://wwwdb.avaya.com/pls/bcs/syst.main?p_id=149&p_keyword=
http://www.wavelan.com/template.html?section=m57&page=126&envelope=93

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 27-12-01 16:25

On Thu, 27 Dec 2001 00:47:05 +0100, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> [...]

>Nogen ideer? Jeg er simpelt hen nødt til at spørge, da et kabel fra
>tag-etagen til stuen ikke er særlig praktisk. :)

Kan I ikke trække det i en ventilationskanal?

/Dan MOrtensen.

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-12-01 08:02

"Dan MOrtensen" <bakken@pc.dk> wrote in message

> Kan I ikke trække det i en ventilationskanal?

Hmm... Jeg tror vist, at alle ventilationskanaler bare går direkte gennem
væggen, og ud. :)
Det gør alle mine i hver fald. Men det var da en ide. :)

Og opgangen er af den "gamle" type, hvor gulvet går helt ud til væggen.

--
Mvh.
Niels Andersen