Usynlig PC på netværket
Fra : Fenris

Dato : 26-12-01 22:07

Vi har fået netværk på kollegiet.
Ca. 30 maskiner fordelt på 9 blokke.
Alle har købt LocalOne 10/100 netkort.
Alle maskiner er sat ca.* ens op under netværk (kontrolpanel).
Hvorfor har vi et problem med to af maskinerne?:
De kan ikke se alle de andre, kun nogle af dem.
Det er ikke alle der kan se dem, kun nogle kan.

Nogle ideer?
Nogle andre oplysninger der er nødvendige for at se på problemet?

*) W95, W98 og WME systemer med deraf følgende varians.

--
Thomas Hejl Pilgaard | <mailto:Fenris@DeathsDoor.com>=-=<ICQ#: 23729247>
Kollegievej 7 - 35 | -------------------------------------------------

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 28-12-01 23:57

Fenris wrote:

> [...]
> Alle maskiner er sat ca.* ens op under netværk (kontrolpanel).
> Hvorfor har vi et problem med to af maskinerne?:

fordi det er windows

> De kan ikke se alle de andre, kun nogle af dem.
> Det er ikke alle der kan se dem, kun nogle kan.
>
> Nogle ideer?

Ja. Har i en server? Hvis ikke, så anskaf en. blot en lille spand med
noget linux og samba kørenende. På den sætter i den til at køre browser
master og wins server. På jeres DHCP server indstiller i den til at den
også fortæller at der findes en wins server.

Så skulle alle jeres problemer helst være overstået.

Jeg tror problemet ligger i at der er forskellige maskiner på nettet som
alle tror at de er browser master. Når de andre broadcaster ud og
spørger får de så en maskine som browsemaster, men ikke alle af jeres
maskiner får den samme browse master.

Wins løser dette problem, fordi computerne fortæller wins serveren at de
er her, og læser fra wins serveren hvem der er her.

Hilsen Mikkel Bundgaard

Fra : Fenris

Dato : 30-12-01 00:25

From Mikkel Bundgaard <spam@rypevej.dk> came:

> [...]
>også fortæller at der findes en wins server.
>
>Så skulle alle jeres problemer helst være overstået.

Tak skal du have! Det prøver vi.

Fra : Mark Petersen

Dato : 10-01-02 14:51

"Fenris" <fenris@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> 4760 Vordingborg | "There is nobody who shouldn't have to learn, and
> Denmark | there isn't anybody not to learn from." - Kölcsey

et andet årsag kan være at ikke all kører med NetBIOS (både som standalone
og over tcp/ip)

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 11-01-02 22:13

Mark Petersen wrote:

> et andet årsag kan være at ikke all kører med NetBIOS (både som standalone
> og over tcp/ip)

- og måske er det ikke alle, som har den samme protokol valgt som
standard-protokollen.

Endelig kan problemet være "spøgelses-drivere" som generer netkortet.
Prøv at genstarte de pågældende maskiner i fejlsikret tilstand og gå ind
i enhedshåndteringen - check at der kun er én driver indlæst til
netkortet og kun én driver til grafikkortet.

Det lyder måske tosset, men den uofficielle rekord fra min tid i Data
Centrum er 16 (!) grafikkort-drivere, som gjorde maskinen hamrende
ustabil og helt forhindrede Windows i at se netkortet.

Hvis der er mere end én driver til netkort, hhv. grafikkort, slettes
ALLE netkort, hhv. ALLE grafikkort og maskinen genstartes - herefter
installerer Windows selv kortet korrekt.

Bemærk, at det SKAL være fejlsikret tilstand - spøgelsesdriveren kan
IKKE ses i normal tilstand.

--
Mvh,
Anders

-----
Golden Planet - Webhotel på Windows 2000 og Linux
ASP / PHP / Perl / JSP / Servlets / MySQL / PostgreSQL
http://www.goldenplanet.dk
-----

Fra : Christian Andersen

Dato : 10-01-02 15:03

Fenris wrote:

> [...]
>Hvorfor har vi et problem med to af maskinerne?:
>De kan ikke se alle de andre, kun nogle af dem.
>Det er ikke alle der kan se dem, kun nogle kan.

To muligheder:

1) Opret lmhosts-filer på alle 30 maskiner, med IP-adresse og
NetBIOS-navn på alle andre maskiner.

Der burde gerne ligge en lmhosts-eksempel-fil på Windows9x/ME-allerede.
Bare ret den til.

2) Opsæt en WINS-server.

--
<vittig bemærkning>