Sortering af tal
Fra : Ole J. Hansen

Dato : 26-12-01 17:57

Hej NG og Glædelig jul og godt Nytår.

Jeg har et problem, jeg har lavet et program der finder 7 Lottotal og sætter
dem ind
i 7 tekstboxe, men nu har jeg brugt det meste af julen til at finde ud af,
hvordan jeg
kunne sortere tallene i tekstboxene, således at det mindste tal kom i nr. 1
o.s.v.,
men det kan jeg ikke finde ud af.
Er der en der kan hjælpe en begynder med dette, det må ikke være for
vanskeligt
ellers skal det være så letforståeligt forklaret, at selv jeg kan finde ud
af det.
Min kode er som her:

Private Sub Find_Click()
Dim antaltal As Integer
Dim Talnr As Integer
Dim tilfældigttal As Integer
Dim Ikkebrugt As Boolean
Dim Tabel(0 To 6) As Integer
Dim Tal As Integer

Do Until antaltal > 6
Tal = Tal + 1
Randomize
tilfældigttal = Int(1 + Rnd * 36)

Ikkebrugt = True
For Talnr = 0 To antaltal

If tilfældigttal = Tabel(Talnr) Then
Ikkebrugt = False
End If

Next Talnr
If Ikkebrugt = True Then
Tabel(antaltal) = tilfældigttal
lblTal(antaltal) = tilfældigttal
antaltal = antaltal + 1
End If

Loop

End Sub

Med venlig hilsen
Ole J. Hansen

Fra : Harald Staff

Dato : 26-12-01 20:03

Hei OIe

Du skal bare sortere dem. Jeg hart lagt til en enkel rutine i bunden, den
forstår du nemt:

[...]

Dim Ytre As Integer
Dim Indre As Integer
Dim Temp As Integer

[...]

'HERFRA:
For Ytre = 0 To 5
For Indre = 0 To 5
If Tabel(Indre) > Tabel(Indre + 1) Then
Temp = Tabel(Indre)
Tabel(Indre) = Tabel(Indre + 1)
Tabel(Indre + 1) = Temp
End If
Next
Next
'TEST:
For Ytre = 0 To 6
MsgBox "Tal nr " & Ytre + 1 & " er " & Tabel(Ytre)
Next
End Sub

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 26-12-01 21:02

Hej Harald!
Mange tak, tro det eller ikke, men jeg har fået det til at virke, det var
nok mere
fordi, at du skrev det så det var til at forstå.
Det er dejligt, at der er nogen der kan.
Endnu en gang mange tak, nu er nytåret for familien redet.
Ole J. Hansen

Fra : Harald Staff

Dato : 27-12-01 10:47

Bare hyggelig.
> Endnu en gang mange tak, nu er nytåret for familien redet.
-nå, Lottotrekningen skal vel også fullføres før redningen er et faktum ?

La meg nevne at dette er en av mange mange måter å sortere. For større
oppgaver (> 10000 tal etc) er denne metode ret langsom. Der finnes mange
algoritmer for QuickSort, BubbleSort, ShellSort,... Finnes f.eks. via
http://www.codehound.com/vb/

Et gammelt sørøverkneb er også å legge tallene (eller tekstene) inn i en
listbox der "Sorted" er sat til True. Så er det bare å lese dem fra toppen
etterpå.

Beste hilsen Harald

Ole J. Hansen <ojh@hansen.mail.dk> skrev i

Fra : Carsten Suurland

Dato : 27-12-01 21:31

Hej Ole

En mulighed er at bruge "Count-Sort".
Den er egentligt ikke decideret beregnet til det du har brug for, men denkan
find bruges.

Det du skal vide for at kunne bruge CountSort, er det største og mindste
tal... I Lotto er det jo nemt at finde 1 og ...

Når du har fundet dine tal (i mit eksempel ligger de i et array fra 0-6) så
kommer CountSort ind i billedet...

Function CountSort(InArray, ByVal MinValue As Integer, ByVal MaxVaue As
Integer) As Integer()

Dim Result(MinValue To MaxValue) As Integer
Dim Cnt As Long

For Cnt = LBound(InArray) To UBound(InArray)
Result(InArray(Cnt)) = Result(InArray(Cnt)) + 1
Next

CountSort = Result
End Function

Du kan bruge CountSort således:

Dim a(0 to 6) as integer
Dim CountSorted() as integer

a(0) = 10
a(1) = 8
a(2) = 23
a(3) = 2
a(4) = 24
a(5) = 1
a(6) = 32

CountSorted = CountSort(1, 36, a)

Håber det kan hjælpe lidt på vej

/Carsten Suurland

Fra : Niels G

Dato : 28-12-01 09:31

Her er en alternativ måde at løse problemet på

Dim tabel(1 To 36) As Boolean

Dim tal As Integer
Dim antal As Integer

Randomize

antal = 7

While antal > 0 ' Har vi fundet alle tal
antal = antal - 1

tal = Int(Rnd * 36) + 1

While tabel(tal) ' Er det brugt
tal = Int(Rnd * 36) + 1
Wend
tabel(tal) = True

Wend

' Vis tal

For tal = 1 To 36
If tabel(tal) Then ' Skriv de udvalgte tal
txtResultat.Text = txtResultat.Text & Str$(tal) & " "
End If
Next tal

- Niels G.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-12-01 00:33

Niels G skrev:
> Her er en alternativ måde at løse problemet på

Som i en lettere modificeret udgave formentlig vil kunne erstatte Ole
J Hansens's oprindelige procedure Find_Click:

Private Sub Find_Click()
Dim IBrug(1 To 36) As Boolean
Dim Tæller As Long
Dim Udtrukket As Long