Apropos snakken om p-piller.
Fra : Sott

Dato : 26-12-01 15:09

Hej allesammen :0)

Jeg har jo denne geniale anordning til spiral, som mindsker
mine menstruationer nærmest til non-eksistens, og det er
jeg ret glad for. Mærket er Levonova (hvis man gerne vil
vide det). Jeg har haft den i snart 3 år, den skulle kunne
sidde i 5 år uden problemer og stadig være sikker.

Problemet er så bare, at gennem det sidste ½-1 år har
jeg fået menstruationssmerter (hvis det da er det, jeg har
ikke haft det tidligere og er derfor lidt i tvivl). Det kommer
sådan omkring menstruationen og minder meget om veer.
Det sidder konsekvent i venstre side og gør faktisk mere
ondt end jeg har villet være ved - de sidste to gange har
det så været endnu mere udpræget. Samtidig er jeg så
begyndt at småbløde engang imellem, det er utroligt lidt
- men det er der (bande, svovle).

Selv tænker jeg, at som med alt andet jeg har prøvet, så
er det nok bare min "hysteriske" krop, der hele tiden har
kæmpet imod denne påvirkning, og som nu hvor spiralen
er ved at være gammel i gårde (so to speak) - virkelig kan
lave ravage. Det gør mig så også nervøs ved sikkerheden,
hvis det er som jeg bilder mig ind - er jeg så virkelig sikker
på ikke at blive gravid (sidst jeg blev gravid med spiral, var
det netop efter knap 3 år, hvor jeg havde fået at vide, at den
ville være sikker i 5 år).

Jeg regner med, at jeg checker med lægen, når der ligesom
bliver tid til det (hvem sagde noget om lange arbejdsdage,
overarbejde og 3 unger *grin*). I den forbindelse vil jeg så
også gerne snakke om at blive steriliseret - for jeg gider
ærlig talt ikke hverken prævention eller flere børn.

Jeg er bare hunderæd for at "komme under kniven" - uuuhhh...
Gør det ondt bagefter, og hvis så - hvor længe?
Kan man gå på arbejde og tage sig af ungerne lige efter, hvis
ikke - hvor lang tid går der så, skal jeg evt. sygemeldes og hvor
længe?
Hvilken ændringer medfører en sterilisation - jeg tænker på:
ændrer lysten sig?
ændrer nogle hormonelle tilstande sig? (tænk, hvis det bliver
ligesom når jeg har prøvet p-piller, og så bare kronisk....
.... aaaarrrgggghhhh - katastrofe).
Hvad med arret - jeg danner i forvejen rigtig grimme ar.
Hvor lang tids ventetid er der? Er det noget med at være skrevet
op i 1½ år, og så pludselig skulle ind og have foretaget indgrebet
to dage inden den længe ventede sommerferie, hvor man endelig
har fået råd til at tage ungerne med til Kreta *fnis*.

Ja, ja - jeg spørger selvfølgelig lægen, når jeg engang når så langt.
Indtil da er jeg på overveje-stadiet, og vil bare lige høre

Tusinde hilsner
Søs
--
Næser vokser, så ingen ka' se
at der er galskab i, aldrig at le

Fra : Hanne M

Dato : 27-12-01 13:34

"Sott" <sott_s@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Søs

> [...]

> det så været endnu mere udpræget. Samtidig er jeg så
> begyndt at småbløde engang imellem, det er utroligt lidt

Jeg havde en gang en såkaldt kobberspiral, den skulle kunne
sidde 4 år, men efter 3 år fik jeg smerter i underlivet konstant,
så den måtte fjernes. Der var underlivsbetændelse, pga. den
havde gnavet i livmoderen, jeg havde også menstuationssmerter
ud over det sædvanlige, dette skyldes i flg. lægen at der kunne være
tale om abort, da det også er en af måderne spiral virker på.

> [...]
> også gerne snakke om at blive steriliseret - for jeg gider
> ærlig talt ikke hverken prævention eller flere børn.

Vent ikke for længe, hvis der er tale om begyndende
underlivsbetændelse, det er meget ubehageligt.

> Jeg er bare hunderæd for at "komme under kniven" - uuuhhh...
> Gør det ondt bagefter, og hvis så - hvor længe?

Jeg blev steriliseret i 2000 , hvor jeg i forvegen skulle opereres
i underlivet, det gjorde ikke særligt undt bagefter, og de smerter der
var kunne sammenlignes med luft i maven, pga. de puster luft ind i
bughulen for at føre en lille kikkert ind ved navlen, og lige over
skambenet. Smerterne varede i 2 dage, værer var det med selve
underlivsoperationen, den gav smerter i 2 uger, ang. sygemelding
så hved jeg ikke, jeg var sygemeldt i lang tid pga. underlivsoperationen.
Mit arbejde var også mere fysisk betonet, jeg går ud fra at du stadig er på
kontor, derfor tror jeg ikke at du bliver sygemeldt i ret mange dage.

> Kan man gå på arbejde og tage sig af ungerne lige efter, hvis
> ikke - hvor lang tid går der så, skal jeg evt. sygemeldes og hvor
> længe?
Du kan godt passe dine børn, men ikke bære dem, eller bære på
tunge ting, i et stykke tid.

Dine børn er jo heldigvis, så store at det ikke er noget på dem,
og de er store nok til at give en hånd med indkøb mm.

> [...]
> ændrer nogle hormonelle tilstande sig? (tænk, hvis det bliver
> ligesom når jeg har prøvet p-piller, og så bare kronisk....

Jeg kan sige at jeg er meget glad for, at jeg blev steriliseret,
der ingen gener, og det bedste af det hele ingen forstyrrende
afbrydelser før sex.

Der er heller ikke nogen hormonelle påvirkninger,
da man stadig danner de samme hormoner, selvom der bliver sat
klips på æggestokkene.

> Hvad med arret - jeg danner i forvejen rigtig grimme ar.

Jeg har to små ar, dem vil jeg vise dig til festen.

> [...]
> to dage inden den længe ventede sommerferie, hvor man endelig
> har fået råd til at tage ungerne med til Kreta *fnis*.

Jeg hved ikke med ventetid, se evt. på det pågældene hospitals
hjemmeside.

> Ja, ja - jeg spørger selvfølgelig lægen, når jeg engang når så langt.
> Indtil da er jeg på overveje-stadiet, og vil bare lige høre

Du kan jo godt stå på en venteliste, og fortryde lige til det sidste,
der er jo ventetid på alle indgreb.

Fra : Sott

Dato : 28-12-01 17:59

Hej Hanne, din dejlige quinde :0)

"Hanne M" <viola_vrinsk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ud over det sædvanlige, dette skyldes i flg. lægen at der kunne være
> tale om abort, da det også er en af måderne spiral virker på.

Jeg tror ikke, at det er noget i den retning med mig.
Jeg har kun ondt sjældent og det lige op til menstruation.

> Vent ikke for længe, hvis der er tale om begyndende
> underlivsbetændelse, det er meget ubehageligt.

Det har jo stået på i snart et års tid :0)
Det bliver så bare gradvist lidt værre hver gang, eller
også bliver jeg mere pivet.

> [...]
> var kunne sammenlignes med luft i maven, pga. de puster luft ind i
> bughulen for at føre en lille kikkert ind ved navlen, og lige over

Okay - to dage er jo ikke meget.

> værer var det med selve
> underlivsoperationen, den gav smerter i 2 uger, ang. sygemelding
> så hved jeg ikke, jeg var sygemeldt i lang tid pga. underlivsoperationen.

Puha - trist, synes jeg nok.

> Mit arbejde var også mere fysisk betonet, jeg går ud fra at du stadig er

> kontor, derfor tror jeg ikke at du bliver sygemeldt i ret mange dage.

Nej, og så kunne det jo være genialt op til en weekend f.eks.
så ville jeg få 4-5 dages ro, det vil sikkert være godt. Jeg er
allerede ude i "planlægning".

> Du kan godt passe dine børn, men ikke bære dem, eller bære på
> tunge ting, i et stykke tid.

Hvad er et stykke tid - der er godt nok meget mælk osv.
der skal slæbes hjem, og det er tungt - selvfølgelig kan
børnene tage en tørn.

> Jeg kan sige at jeg er meget glad for, at jeg blev steriliseret,
> der ingen gener, og det bedste af det hele ingen forstyrrende
> afbrydelser før sex.

Jeg frygtede lidt, at jeg risikerede at miste lysten - gyyys.

> Der er heller ikke nogen hormonelle påvirkninger,
> da man stadig danner de samme hormoner, selvom der bliver sat
> klips på æggestokkene.

Okay. Det lyder godt.

> Jeg har to små ar, dem vil jeg vise dig til festen.

Tak *S*

> Du kan jo godt stå på en venteliste, og fortryde lige til det sidste,
> der er jo ventetid på alle indgreb.

Ja, det er også rigtigt.

Tusinde hilsner
Søs