Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor gammel må en film være?
Fra : HelloKitty

Dato : 26-12-01 14:11

Hejsa,
jeg sidder her med en rulle film der angiveligt er to år gammel. For prof er
det nok ikke umiddelbart noget man vil anbefale at bruge, men hvad med
'ganske almindelige' brugere, der bare vil have taget nogle billeder (der
dog gerne skal have acceptabel kvalitet!). Hvor længe er holdbarheden på en
rulle film som regel? På forhånd tak og godt nytår!

Hilsen,
Jack

Fra : Poul Petersen

Dato : 26-12-01 15:29

"HelloKitty" <hellokitty@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> rulle film som regel? På forhånd tak og godt nytår!

Jack !

Korrekt opbevaret ( = køligt ) er holdbarheden på film, især for s/hv. film,
et pænt stykke tid ud over påstemplede dato.
Ganske almindelige brugere, der vil have en "acceptabel kvalitet* " bruger,
efter sund fornuft, ikke en gammel film, i håbet om at der kommer noget
brugbart på strimlen.
Køb en ny film, så er det ikke den der er skyld i, dersom du ikke får et
acceptabelt resultat.
* - forstår ikke rigtig hvad du mener med en " acceptabel kvalitet " ??
Mvh. Poul Petersen

Fra : HelloKitty

Dato : 26-12-01 16:10

Hej Poul,
ja, du har ret, det er svært at definere "acceptabel kvalitet". Jeg tænkte
vel på kvalitet som når man køber en ny rulle. Jeg tror også, at jeg køber
ny film. Det er bare fordi butikkerne har lukket i dag, og jeg skal til
julemiddag / frokost, og ja... den eneste rulle der er tilbage i huset er
den gamle rulle. Men du har ret, jeg skal nok helst undgå at bruge den.

Tak for rådet. :)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-12-01 15:47

"HelloKitty" skrev
> [...]
en
> rulle film som regel? På forhånd tak og godt nytår!

Emballagen er udstyret med en "bør anvendes inden" dato.
En film har, alt efter type, ca. 2 års holdbarhed efter produktionsdatoen.
Dette gælder selvfølgelig kun, hvis filmen i mellemtiden har været
fornuftigt opbevaret. For amatørfilms vedkommende vil det sige:
I et rum med nogenlunde jævn (helst lav) temperatur og ikke udsat
for fysiske påvirkninger af nogen art. Selv opbevaring på en
ny-olieret bordplade kan påvirke emulsionen. Hvis billederne har
nogen betydning for dig, ville jeg ikke risikere noget, bare for at spare
et par kroner til en ny film.
I praksis har en film en væsentlig længere levetid end den, der står
på emballagen. Det er lidt ligesom vægtgrænsen i elevatorerne.
Godt nytår til dig også.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 27-12-01 10:29

Hej Jack
Hvis du er i tvivl om opbevaring og udløbsdato, så smid lortet ud.
Farve negativ film bliver hurtigt dårlige udover "sidste anvendelsesdato"
Hilsen
F. Aagaard