Båndbredde på 2 pc´er???
Fra : MuffDiver

Dato : 25-12-01 20:17

Hej Ng.
Jeg har TDC Bredbånd ADSL (256/128) med 2 dynamiske ip.adr og Ericsson
modem. Jeg har koblet 2 pc´er på nettet via en hub og kunne godt tænke mig
at vide om der så er "128 kb" til hver pc´er eller hvordan hænger det
sammen.

--
Mvh Tommy

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-12-01 21:43

Tue, 25 Dec 2001 20:16:30 +0100, skrev "MuffDiver"
<Muff-Diver@sol.dk>:

>Jeg har koblet 2 pc´er på nettet via en hub og kunne godt tænke mig
>at vide om der så er "128 kb" til hver pc´er eller hvordan hænger det
>sammen.

Nej, det er der ikke, de må »slås« om båndbredden.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
En lille julehilsen (kan kun ses i IE):

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-12-01 12:15

On Tue, 25 Dec 2001 20:16:30 +0100, "MuffDiver" <Muff-Diver@sol.dk>
wrote:

> [...]
>modem. Jeg har koblet 2 pc´er på nettet via en hub og kunne godt tænke mig
>at vide om der så er "128 kb" til hver pc´er eller hvordan hænger det

Nej, hvis det kun er den ene der træker fra nettet, så er der 256, hvis
den ene sufer, og den anden downloader, så den der downloader næsten
ikke mærke at den anden sufer, mens den der sufer vil mærke at den anden
suger kraftigt.

--
Ivar Madsen Der med dette indlæg, repræsentere mig selv, og dem der er enig med mig,,,
www.milli.dk med info om news.milli.dk opdateret 16/9,,,

Fra : Lars Henrik Jensen

Dato : 29-12-01 16:53

Jeg får en masse brok fra min søn når jeg downloader og dermed forstyrrer
sønnens Quake-spil, er det muligt at sætte en max hastighed for hver
maskine?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-12-01 17:12

On Sat, 29 Dec 2001 16:52:31 +0100, "Lars Henrik Jensen"
<lhj@e-privat.dk> wrote:

>Jeg får en masse brok fra min søn når jeg downloader og dermed forstyrrer
>sønnens Quake-spil, er det muligt at sætte en max hastighed for hver
>maskine?

Ja, det er muligt., hvad køre du med af OS, det er næmlig ikke alle
OS'er der kan. Hvis du køre WIN skal du have win2000 eller XP. Jeg har
hørt noget om at XP Home heller ikke kan, ved ikke om det er
tilfældet,,,

Linux kan, hvis du har en gammel maskine, så findes der en distbituion
af Linux der er beregnet til at dele internettet ud i flere maskiner, og
den kan også justere hvor meget båndbrede hver maskine må træke med, jeg
kan forstille mig at den også kan sættes til at der skal være min så og
så meget båndbrede til hver, og resten kan så deles efter behov, og det
er det du har brug for,,,

--
Ivar Madsen Der med dette indlæg, repræsentere mig selv,
og dem der er enig med mig,,, www.milli.dk med info om
news.milli.dk opdateret 16/9,,, og som trænger til en
opdatering, som kommer snart, sikkert i starten af det nye år,,,

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-01-02 14:52

Ivar Madsen <news-12-10-01@milli.dk> wrote in

[båndbreddestyring...]

> [...]
> alle OS'er der kan. Hvis du køre WIN skal du have win2000 eller
> XP. Jeg har hørt noget om at XP Home heller ikke kan, ved ikke om

Det er nyt for mig at Windows kan lave båndbreddestyring. Fortæl
endelig, inden jeg anskaffer mig en dedikeret båndbreddestyrings
maskine med Linux.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-01-02 19:32

On Wed, 02 Jan 2002 13:52:06 GMT, "Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> wrote:

>Det er nyt for mig at Windows kan lave båndbreddestyring. Fortæl
>endelig, inden jeg anskaffer mig en dedikeret båndbreddestyrings
>maskine med Linux.

Jeg vil overlade det til dem der kender XP indgående,,,

--
Ivar Madsen Der med dette indlæg, repræsentere mig selv,
og dem der er enig med mig,,,
news.milli.dk med info om news.milli.dk opdateret 1/1
WEB serveren køre nu VirtualHost, og vil blive kraftigt ændret snarest

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-01-02 21:29

Ivar Madsen <news-02-01-02@milli.dk> wrote in

> Jeg vil overlade det til dem der kender XP indgående,,,

Øv. Det er jo f.eks. mig

Hverken W2k eller XP kan lave båndbreddestyring.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-01-02 07:14

On Wed, 02 Jan 2002 20:28:54 GMT, "Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> wrote:

>Øv. Det er jo f.eks. mig
>Hverken W2k eller XP kan lave båndbreddestyring.

Det som jeg havde hørt som, at XP skulle kunne styre båndbreden er QoS
(Quality of Service), hvad er det så, bare så jeg kan få rettet op på
misforståelsen,,,

Fra : Alex Kristensen

Dato : 04-01-02 14:12

Ivar Madsen wrote:

> Det som jeg havde hørt som, at XP skulle kunne styre båndbreden er QoS
> (Quality of Service), hvad er det så, bare så jeg kan få rettet op på
> misforståelsen,,,

Det virker kun under IPv6.

--
Alex Kristensen
   awk@spamcop.net

If God had intended man to smoke, He would have set him on fire.

Fra : Simon Skals

Dato : 04-01-02 14:22

It seems Alex Kristensen wrote:
>Det virker kun under IPv6.

Hvad virker kun under IPv6? QoS generelt?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Alex Kristensen

Dato : 04-01-02 14:34

Simon Skals wrote:

> Hvad virker kun under IPv6? QoS generelt?

QoS i WinXP.

--
Alex Kristensen
   awk@spamcop.net

The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-01-02 19:49

On Fri, 04 Jan 2002 14:34:22 +0100, Alex Kristensen <awk@spamcop.net>
wrote:

>QoS i WinXP.

XP kan alså styre at dele den tilrådighedværende båndbrede op, således
at der er en afsat mindeste båndbrede til et bestemt program, men det
virker kun sammen med IPv6,,,
Hvad er det der gør at det ikke virker med IPv4? MS der ikke har ville
bruge resurser på at lave det, eller?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-01-02 20:29

"Ivar Madsen" <news-02-01-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> virker kun sammen med IPv6,,,
> Hvad er det der gør at det ikke virker med IPv4?

Så vidt jeg husker så er en af de nye ting ved IPv6 en indbygget form
for QoS, så mon ikke bare det er den XP understøtter?

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-01-02 21:51

On Fri, 4 Jan 2002 20:29:07 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Ivar Madsen" <news-02-01-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så vidt jeg husker så er en af de nye ting ved IPv6 en indbygget form
> for QoS, så mon ikke bare det er den XP understøtter?

Der er ikke noget som sådan inbygget i IPv6, blot er der standardiseret
flow labels m.m., men der er principelt ingen forskel på QoS i IPv4 og
IPv6.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Alex Kristensen

Dato : 05-01-02 17:21

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> virker kun sammen med IPv6,,,
> Hvad er det der gør at det ikke virker med IPv4? MS der ikke har ville

Fra XP's hjælpefiler:

Nye felter i IPv6-headeren definerer, hvordan trafikken skal håndteres
og identificeres. Trafikidentifikation ved hjælp af feltet Flow Label i
IPv6-headeren giver routerne mulighed for at identificere pakker, der
hører til en datastrøm, og sørge for speciel håndtering af dem. En
datastrøm er en række pakker mellem en kilde og en destination. Da
trafikken er identificeret i IPv6-headeren, kan understøttelse af
tjenestekvalitet (QoS, Quality of Service) let sikres, selvom dataene i
pakken er krypteret med IPSec.

--
Alex Kristensen
   awk@spamcop.net

You cannot hurry up the growing of a plant by pulling the leaves.

Fra : Simon Skals

Dato : 05-01-02 18:35

> [...]
>trafikken er identificeret i IPv6-headeren, kan understøttelse af
>tjenestekvalitet (QoS, Quality of Service) let sikres, selvom dataene i

En IPv4-header indeholder også bits, som kan stilles på bl.a. med
henblik på QoS.

Men uanset om man bruger IPv4 og IPv6, så vil der altid være
grænser for, hvad man kan lave, når udbyderen ikke leger med på
QoS-vognen.

TCP har indbygget flow-kontrol, der gør de muligt at begrænse
den indgående trafik i et circuit ved at forsinke ACK-pakkerne,
men skal man fx QoS'e på UDP-trafik, så vil det i flere tilfælde
kræve, at udbyderen prioriterer trafikken, før de sender den
afsted på den sidste strækning mod kunden.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 29-12-01 17:32

"Lars Henrik Jensen" <lhj@e-privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg får en masse brok fra min søn når jeg downloader og dermed forstyrrer
> sønnens Quake-spil, er det muligt at sætte en max hastighed for hver
> maskine?

Når du downloader...så gør det evt gennem en download-manager ( ala Gozilla
eller lignende ).
Der kan man nemlig skrue ned for download-hastigheden.

Mvh HAA.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-01-02 14:30

<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=qos>