Jeg ønsker lidt hjælp !
Fra : Alice Nielsen

Dato : 25-12-01 17:19

Hej gruppe.

Jeg har fået den (måske) strålende ide, at bruge juledagene til
at lave min første hjemmeside.
Hvilken program skal jeg ha´ fingrene i, når jeg nu tilstår at
min viden og interesse for HTML koder = 0.
Jeg mener at have hørt, at i "Frontpage" arbejder man på forsiden
............Dvs. at programmet selv sørger for kodningen, er det
rigtigt ?

Kender i andre programmer, gerne på dansk til en ABSOLUT amatør ?

Jeg læste et indlæg tidligere på dagen, om et venligt tilbud om
trial version af Frontpage 2002 .........Gælder tilbuddet også
undertegnede

VH
Alice

---
Lær Paint shop pro, eller meld dig til
vores mailingliste med indbyggede temaer.
www.pspskole.dk

Fra : Ulrik Friis

Dato : 25-12-01 18:48

"Alice Nielsen" <alice_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg læste et indlæg tidligere på dagen, om et venligt tilbud om
> trial version af Frontpage 2002 .........Gælder tilbuddet også

Der er ingen nemme løsninger, men FrontPage er nok det program, der spænder
over det største register: Fra amatør til professionel. FrontPage er en
'What you see is what you get' (WYSIWYG) editor, og fungerer med en bruger
flade der ligner de øvrige Office produkter. Den fremstiller koderne. Du
skal dog være opmærksom på, at FrontPage IKKE er en tekstbehandler, da det
der fremtræder på siderne styres af de regler, som HTML lægger. På et eller
andet tidspunkt bliver du nok nødt til at vide lidt om HTML.

Hvis du intet kender til hjemmesideproduktion vil jeg kraftigt anbefale dig
at anskaffe et par 48 krs bøger. En om FrontPage 2000 og en om hjemmeside
produktion. De timer du bruger på at læse disse hæfter sparer du mangefold i
den anden ende. For slet ikke at tale om de ærgelser du også slipper for.

Vær opmærksom på, at FrontPage er en 'pakke' du kun får fuld udbytte af,
hvis du bruger en udbyder (webhotel), der tilbyder plads på en server, som
har installeret FrontPage Server Extensions. Disse server extensions sørger
for, at din hjemmeside kan have 'nem' interaktivitet uden at kende til
kodning i andre sprog.

Planlæg og tilrettelæg dine hjemmesider med papir og blyant. Gå stringent
til værks med FrontPage efter planen, så har du en chance for at lykkes.

Trial versioner er for alle. Også dig. Men en trialversion udløber efter x
antal dage. Hvis der kun er 15 dage at løbe på, skal du godt nok rubbe
neglene, hvis du vil ha' en hjemmeside færdig. En licens til FP2002 koster
ca. 1.500 kr., men kan vistnok fås lidt billigere, hvis du er lærer eller
hvis du har børn under uddannelse (fra børnehaveklasse til de er
færdiguddannede).

Hvis du er Officebruger, har du sikkert lagt mærke til, at Word og Excel kan
gemme filer i HTML format. Og det er også rigtig nok, men disse programmer
genererer koder i et sådant omfang og med en sådan kompleksitet, at det
overstiger enhver fornuft. Disse HTMLsider bliver alt, alt for 'tunge' at
hente for folk, som anvender almindelige modems. Så den "smutvej" vil jeg
stærkt fraråde.

Ulrik
- fjern x i mailadresse ved direkte henvendelse

Fra : boddehtml

Dato : 26-12-01 21:06

Ulrik Friis wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> "Alice Nielsen" <alice_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Alice

Gør som jeg. Køb hæftet til 48,- kr som omhandler FrontPage Express og start
med det program. Det er gratis. Følger du hæftet ja så kan du også lave en
hjemmeside i løbet af nogle timer. Det er ikke spor svært. Bagefter kan du så
overveje om du vil købe det noget større FrontPage 2002. God fornøjelse! Du
kan!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Torben Roslund

Dato : 26-12-01 17:44

Inden du "kaster" dig over Microsoft Frontpage 2000/2002, bør din vide meget
omkring HTML filer og deres opbygning.
Vores guru omkring Frontpage (FP) - Jens Peter Karlsen - ville sikkert sige
en helt masse gode ting omkring brugen af FP og dens muligheder men...
Jeg starter med Stone WebWriter (http://www.webwriter.dk) og der igennem fik
jeg en store viden omkring HTML og dens opbygning.

FP er et flot stykke værktøj til HTML/ASP (ASP = Active Server Page ) men
som nybegynder kan jeg varm anbefale Stone WebWriter - den er gratis
og den er nem at arbejde med. Og som du selv har sagt - har du ingen viden
eller program ("ABSOLUT amatør"), så hvorfor giv 1.700 kr for et program,
man 'kun' 30% af..

Check Stone's WebWriter først..

Med venlig hilsen
Torben Roslund

Fra : arne h. wilstrup

Dato : 27-12-01 10:52

"Torben Roslund" <torben@roslund.dk> skrev i en meddelelse
> Inden du "kaster" dig over Microsoft Frontpage 2000/2002, bør din vide
meget
> omkring HTML filer og deres opbygning.

Det er udmærket at vide noget om html-filer og deres opbygning, men altså
ikke strengt nødvendigt.

> [...]
fik
> jeg en store viden omkring HTML og dens opbygning.

Stones Web Writer er et udmærket program, men lider af et par skavanker: man
skal først registrere den og afvente en kode til programmet - det indebærer
at man hele tiden skal huske koden - man kan ikke selv vælge den, og bliver
den væk, ja, så skal man registrere sig påny.

> [...]
> eller program ("ABSOLUT amatør"), så hvorfor giv 1.700 kr for et program,

Jeg er enig med dig i at man ikke bør give 1700 kr. for et program, hvis man
blot ønsker at kunne lave en simpel hjemmeside - her ville et hæfte til
html-kodning dog ikke være nok: man skal også lære, hvordan man overfører
sine filer, og det er ikke altid at disse hæfter skriver hvordan det
foregår. Altså skal man ud og finde flere oplysninger.

Det bedste vil være at benytte sig af FrontPage Express, der er gratis og
som fungerer som en skrabet version af FronPage version XX (jeg ved ikke,
hvad det er for en version, der benyttes). Her kan man købe et hæfte, hvis
man ønsker at blive bedre.

> Check Stone's WebWriter først..

Nej- check FrontPage Express først - det er nemlig gratis UDEN kodekrav og
det er intuitivt at benytte (idet det benyttes omtrent som et
tekstbehandlingsprogram - det er noget mere indviklet med SWW)

--
ahw

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-12-01 20:15

Eneste caveat her er at Frontpage Express ikke længere leveres af
Microsoft så hvis man har IE 5.01 eller senere er det ikke ligetil at
få fat i den.

Fra : Torben Roslund

Dato : 27-12-01 23:04

"arne h. wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bliver
> den væk, ja, så skal man registrere sig påny.

Ja men det er gratis (Privat brug u. support) ellers 140,00 kr. (Privat brug
m. support)

> [...]
> sine filer, og det er ikke altid at disse hæfter skriver hvordan det
> foregår. Altså skal man ud og finde flere oplysninger.

Hjælpen er nu ikke så dårlig endda... Steen Hjelmstrand er begyndt at blive
god til det.

> [...]
> det er intuitivt at benytte (idet det benyttes omtrent som et
> tekstbehandlingsprogram - det er noget mere indviklet med SWW)

Jens har svaret på dette - FrontPage Express findes ikke mere...

> --
> ahw

Torben

Fra : arne h. wilstrup

Dato : 28-12-01 11:25

> og det er intuitivt at benytte (idet det benyttes omtrent som et
>
> Jens har svaret på dette - FrontPage Express findes ikke mere...

Det skrev han ikke, han skrev at: "Frontpage Express ikke længere leveres af
Microsoft så hvis man har IE 5.01 eller senere er det ikke ligetil at
få fat i den."

Man kan dog stadig finde det på følgende adresse:

http://www.uct.ac.za/depts/its/webdesign/build/install.htm#Downloading%20FP

Det består af en selvudpakkende fil og fungerer også selv på Windows 2000 -
altså ingen problemer med det.

Man kan der hentes en FPX-tutorial på følgende adresse:

http://www.thecoo.edu/~iverson/fpetutorial/frontpage_express_tutorial.htm

Eller man finde en dansk checkliste, hvor man kan se, hvordan opgaver løses
i hhv. FrontPage 2000 og FPExpress:

http://home.eg-gym.dk/brugerkursus/frontpage/front_check.htm

Eller her:
http://www.vigy-gym.dk/boe/ITvejledning/hobro/diy/frontpag.htm

Også her kan du finde glimrende hjælp:
http://www.frberg-hf.dk/kursus/websider.htm

Man kan også gøre følgende:

Find en CD-rom med en ældre udgave af explorer, (f.eks. ver. 5.0). Fra denne
kan den pilles ud og installeres særskilt, også på din nye PC.
Frontpage Express er aktuel til arbejde med enkeltstående sider, som for
eksempel hvis man selv vil administrere hjemmeside med billeder af aktuelt
udbud. Men til bygning og vedligeholdelse af det totale hjemmesidekomplex er
den ikke god nok, da den f.eks ikke understøtter "frames" (rammer)

Da FPE altså er et glimrende intuitivt produkt, kan man altså sige, at det
er værd at efterprøve. Jeg har arbejdet med SWW og finder det da udmærket på
mange måder, men altså ikke særlig intuitivt og man får mest ud af det, hvis
man på forhånd kender en del til html-kodning. Det kræves ikke med FrontPage
Express eller den professionelle udgave.

--
ahw