Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede størrelse fra et digicam
Fra : Søren Egstrup

Dato : 25-12-01 16:59

Hvad er det største billede der kan fremstilles ud fra denne
opløsning: 2,560 X 1,920 (RAW, TIFF, SHQ, HQ), når kvaliteten skal
være i top.

Det er selvfølgeligt relativt, men kom med et bud.

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 25-12-01 17:22

"Søren Egstrup" <soren.egstrup@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det største billede der kan fremstilles ud fra denne
> opløsning: 2,560 X 1,920 (RAW, TIFF, SHQ, HQ), når kvaliteten skal
> være i top.

13x18 bliver udmærket.

--
Jacob W. Jensen
http://hfkfoto.dk3.com

Fra : Fototal.dk

Dato : 25-12-01 18:38

> Hvad er det største billede der kan fremstilles ud fra denne
> opløsning: 2,560 X 1,920 (RAW, TIFF, SHQ, HQ), når kvaliteten
> skal være i top.

Fotografisk opløsning er 300 DPI.
Dermed kan ovennævnte forstørres til 16.3 x 27.7 cm i topkvalitet.

Under udskriften kan der dog interpoleres for at lave større forstørrelser.
Med den rigtige teknik bliver billedet ikke specielt pixeleret eller kornet
men blot mere uskarpt.
Da forstørrelser ofte betragtes på behørig afstand, mener nogen at denne
uskarphed er acceptabel.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Søren Egstrup

Dato : 26-12-01 06:52

> Fotografisk opløsning er 300 DPI.
> Dermed kan ovennævnte forstørres til 16.3 x 27.7 cm i topkvalitet.

For sammenligningens skyld, hvilken 35mm film ville det svare til ?

Fra : Fototal.dk

Dato : 26-12-01 07:49

> For sammenligningens skyld, hvilken 35mm film ville det svare til ?

Det er naturligt nok at gøre sig den sammenligning, og film-fabrikanterne
opgiver da også ofte en opløsning for deres produkter.
Men i praksis tror jeg ikke at sammenligningen giver den store mening.

De meget tilfældigt spredte sølvkorn (i få farver) og de snorlige placerede
pixels (i mange farver) er rent faktisk 2 vidt forskellige måder at
reproducere et billede på.
I mine øjne har de analoge film en lidt urimelig fordel, da jeg synes de
både kan være lidt kornede og reproducere et billede skarpt på en pæn måde.

Jeg hører nok til dem der har et lidt voldsomt (urimeligt?) krav til
opløsning / skarphed. Mit digitalkamera bliver derfor næsten kun brugt til
www, så det gamle 35 mm samler ikke støv. Men der er mange andre grunde til
at mit billige (~4k) digitale forbliver til de hurtige billeder.

Jeg vil til sidst nævne, at jeg på min stuevæg har 3 stk. (sammenhængende)
50x70 cm forstørrelser taget med 35 mm Fuji Reala. Hvis man stikker snuden
helt hen mod glasset kan man ane noget der kan ligne korn, men opløsningen
er rent monster-agtig.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 26-12-01 12:20

"Fototal.dk" <use332@fototal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> at mit billige (~4k) digitale forbliver til de hurtige billeder.

Ja. Det varer en periode før bare de bedste digitalkameraer kan følge
med nutidens analoge. Bl.a. er der stadig problemer med chippen, der
registrerer lyset. Tag f.eks. et billede af et par cowboybukser. I
syningen vil der (hvis man zoomer tæt nok på) opstå et forstyrrende
farvespil, der pt. ikke kan undgås.

Også interferens kan digitalkameraer have svært ved at tackle.

--
Jacob W. Jensen
Musicalfotos: http://boca.dk/musical/

Fra : ab

Dato : 26-12-01 23:29

"Fototal.dk" <use332@fototal.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

> [...]
> helt hen mod glasset kan man ane noget der kan ligne korn, men opløsningen

Kan kornene ikke ses på en sådan forstørrelse, må det være øjnene eller
forstørrelseskvaliteten, det er galt med.

MVH ab

(Den danske sprok er en sværd en)

Fra : emj

Dato : 26-12-01 09:00

Søren Egstrup skrev i <558h2uc6au3vu1a880qc5u62rbnl9sr0ig@4ax.com>:

>Hvad er det største billede der kan fremstilles ud fra denne
>opløsning: 2,560 X 1,920 (RAW, TIFF, SHQ, HQ), når kvaliteten skal
>være i top.

Spørgsmålet kan efter min mening slet ikke besvares entydigt.
Du skriver jo ikke noget om, at det er største billede til tryk eller
skærm du vil lave.

Det vil ligge fra ca 21cm x16 cm og op til 90cm x 67cm alt efter,
hvilket udskriftsmedie billedet skal præsenteres på.
Hilsen emj

-- www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/
- dit fristed på Internettet

Fra : Søren Egstrup

Dato : 26-12-01 21:07

> [...]
>
> Det vil ligge fra ca 21cm x16 cm og op til 90cm x 67cm alt efter,
> hvilket udskriftsmedie billedet skal præsenteres på.

Næ det har du ret i, men da det er første gang jeg befinder mig i
dk.fritid.foto tog jeg det for givet at der generelt herinde blev talt
om den type billeder man emten selv fremstiller hjemme, eller på et
fotolab. Så det er den type billeder jeg tænker på.