|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Inden- eller udenbords motor Fra : Tore og Helle
 | 
 Dato :  25-12-01 11:48
 | 
 |  | Hej gruppe, god jul og alt det der!
 
 Da jeg nu har sejlet med indenbordsmotor (Yanmar) i 4 år, og efterhånden
 kender alle de problemer der kan opstå med denne (og hvordan de løses), står
 jeg overfor en udskiftning til en anden bådtype, som sandsynligvis bliver en
 Pd26. Denne fås både med indebords benzin- eller diesel eller påhængsmotor.
 
 Der for vil jeg gerne høre nogle erfaringer fra andre sejlere, der har
 erfaringer med begge (eller 3 motortyper bliver det vel). Erfaringer med
 komfort (støj) og ikke mindst driftsikkerhed.
 
 Tore
 Dafne
 Lynetten
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hanne og Hans (25-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hanne og Hans
 | 
 Dato :  25-12-01 12:06
 | 
 |  | Ingen tvivl om den sag, tag en indenbords diesel.
 Bare tænk på brandfaren ved bensin.
 Godt nytår til hele gruppen.
 Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
  Janne T (25-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Janne T
 | 
 Dato :  25-12-01 21:54
 | 
 |  | Jag håller helt med Hans. Innombords diesel är överlägsen.
 Bensin är förbundet med en stor risiko och skall undvikas om möjligt.
 Utombordare är väl OK om man vill hålla på med två saker samtidigt. Alltså
 både styra sin båt och hålla reda på en utombordare med andra handen.
 Alltid inombordare om man kan välja.
 mvh
 /Janne
 
 
 --
 S/Y Labamba
 SFC6357
 "Hanne og Hans" <urd@image.dk> skrev i meddelandet
 news:43ZV7.4944$Zm5.388202@news000.worldonline.dk...
 > Ingen tvivl om den sag, tag en indenbords diesel.
 > Bare tænk på brandfaren ved bensin.
 > Godt nytår til hele gruppen.
 > Hans
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mogens Skov (26-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Skov
 | 
 Dato :  26-12-01 00:31
 | 
 |  | 
 "Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
 news:kPYV7.33$Yy6.547@news.get2net.dk...
 
 Det er klart. Hvis der var plads til en diesel med mindst to cylindre og
 økonomien ikke spillede nogen rolle.... Så var der inge tvivl.
 
 Jeg har sejlet uden motor, med påhængsmotorer, med indenbords benzin og har
 nu en trecylindret Yanmar.
 
 Ingen motor er ikke acceptabelt i dag med de overfyldte havne, vi har.
 Påhængsmotorer på en sejlbåd er en plage. Og så er de grimme. De skæmmer en
 køn og harmonisk båd om en Pd.
 
 Til gengæld vil jeg sige, at jeg i årevis sejlede med en lille vire
 benzinmotor. Den er lettere, mere støjsvag end en diesel, og den ryster ikke
 hele skivet som en encylindret diesel gør. Dertil kommer, at det let kan
 give en prisforskel på en 10-15000 kr. om der er benzin eller dieselmotor
 indbygget. Det er også værd at tage i betragtning.
 
 Mange af os sejler alligevel rundt med benzin til påhængsmotoren til
 gummibåden, og med en rigtig intallation - kobberrør og godkendte slanger
 osv. er der ingen risiko ved viremotoren, som er udstyret med en kabutrator
 uden svømmerhus. Den henter først benzinen når den skal bruge den. Man skal
 bare sikre sig, at der ALDRIG lugter den mindste smule af benzin ombord.
 
 Mvh.
 
 Mogens
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tore og Helle (26-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tore og Helle
 | 
 Dato :  26-12-01 17:56
 | 
 |  | 
 
            Ja, vi sejlede rundt et år uden motor, efter at vi havde brand i vores
 dieselmotor. Der kan opstå brand på så mange måder, så man skal passe på at
 en diselmotor ikke bliver en sovepude, så man glemmer at tage strømmen fra
 motoren, når man reparerer på den    I min nuværende båd har jeg en en-cylinderet Yanmar, men 16-18 HK i en PD26
 som en to-cylinder vil give er vel lige lidt i overkanten.... især til en
 båd som koster 80-100.000?
 Har været nede i en Pd som havde en Vire motor... det var jo en sjov lille
 sag, og ikke så dyr...
 Og så kan man jo sige, at vi er en del der kører rundt i benzin biler uden
 at brænde op i tide og utide.... man skal altid have en god brandslukker i
 nærheden i båden (det er utroligt så hurtigt, man kan læse
 brugsanvisningern, når generatoren står i flammer).
 Diesel har også den ulempe, at en kop af dette materiale, der når at fordele
 sig i båden giver lugt langt tid efter, som er svær at komme af med ( har to
 dyner hængende ude på altanen endnu).
 Hmmm tror jeg vælger indenbords.... Vire... måske en rimelig ny 1GM10, men
 tilhængere af udenbords må meget gerne overbise mig om det modsatte.
 Tore
 Mogens Skov skrev i meddelelsen ...
 >
 >"Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
 >news:kPYV7.33$Yy6.547@news.get2net.dk...
 >
 >Det er klart. Hvis der var plads til en diesel med mindst to cylindre og
 >økonomien ikke spillede nogen rolle.... Så var der inge tvivl.
 >
 >Jeg har sejlet uden motor, med påhængsmotorer, med indenbords benzin og har
 >nu en trecylindret Yanmar.
 >
 >Ingen motor er ikke acceptabelt i dag med de overfyldte havne, vi har.
 >Påhængsmotorer på en sejlbåd er en plage. Og så er de grimme. De skæmmer en
 >køn og harmonisk båd om en Pd.
 >
 >Til gengæld vil jeg sige, at jeg i årevis sejlede med en lille vire
 >benzinmotor. Den er lettere, mere støjsvag end en diesel, og den ryster
 ikke
 >hele skivet som en encylindret diesel gør. Dertil kommer, at det let kan
 >give en prisforskel på en 10-15000 kr. om der er benzin eller dieselmotor
 >indbygget. Det er også værd at tage i betragtning.
 >
 >Mange af os sejler alligevel rundt med benzin til påhængsmotoren til
 >gummibåden, og med en rigtig intallation - kobberrør og godkendte slanger
 >osv. er der ingen risiko ved viremotoren, som er udstyret med en kabutrator
 >uden svømmerhus. Den henter først benzinen når den skal bruge den. Man skal
 >bare sikre sig, at der ALDRIG lugter den mindste smule af benzin ombord.
 >
 >Mvh.
 >
 >Mogens
 >
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
   Tommy Pedersen (26-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Pedersen
 | 
 Dato :  26-12-01 23:23
 | 
 |  | 
 
            Hej!
 Vedr. Vire kan du se her:  www.mmc.dk Tommy
 "Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
 news:KinW7.111$gk.1789@news.get2net.dk...
 > Ja, vi sejlede rundt et år uden motor, efter at vi havde brand i vores
 > dieselmotor. Der kan opstå brand på så mange måder, så man skal passe på
 at
 > en diselmotor ikke bliver en sovepude, så man glemmer at tage strømmen fra
 > motoren, når man reparerer på den    >
 > I min nuværende båd har jeg en en-cylinderet Yanmar, men 16-18 HK i en
 PD26
 > som en to-cylinder vil give er vel lige lidt i overkanten.... især til en
 > båd som koster 80-100.000?
 >
 > Har været nede i en Pd som havde en Vire motor... det var jo en sjov lille
 > sag, og ikke så dyr...
 >
 > Og så kan man jo sige, at vi er en del der kører rundt i benzin biler uden
 > at brænde op i tide og utide.... man skal altid have en god brandslukker i
 > nærheden i båden (det er utroligt så hurtigt, man kan læse
 > brugsanvisningern, når generatoren står i flammer).
 >
 > Diesel har også den ulempe, at en kop af dette materiale, der når at
 fordele
 > sig i båden giver lugt langt tid efter, som er svær at komme af med ( har
 to
 > dyner hængende ude på altanen endnu).
 >
 > Hmmm tror jeg vælger indenbords.... Vire... måske en rimelig ny 1GM10, men
 > tilhængere af udenbords må meget gerne overbise mig om det modsatte.
 >
 > Tore
 >
 > Mogens Skov skrev i meddelelsen ...
 > >
 > >"Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
 > >news:kPYV7.33$Yy6.547@news.get2net.dk...
 > >
 > >Det er klart. Hvis der var plads til en diesel med mindst to cylindre og
 > >økonomien ikke spillede nogen rolle.... Så var der inge tvivl.
 > >
 > >Jeg har sejlet uden motor, med påhængsmotorer, med indenbords benzin og
 har
 > >nu en trecylindret Yanmar.
 > >
 > >Ingen motor er ikke acceptabelt i dag med de overfyldte havne, vi har.
 > >Påhængsmotorer på en sejlbåd er en plage. Og så er de grimme. De skæmmer
 en
 > >køn og harmonisk båd om en Pd.
 > >
 > >Til gengæld vil jeg sige, at jeg i årevis sejlede med en lille vire
 > >benzinmotor. Den er lettere, mere støjsvag end en diesel, og den ryster
 > ikke
 > >hele skivet som en encylindret diesel gør. Dertil kommer, at det let kan
 > >give en prisforskel på en 10-15000 kr. om der er benzin eller dieselmotor
 > >indbygget. Det er også værd at tage i betragtning.
 > >
 > >Mange af os sejler alligevel rundt med benzin til påhængsmotoren til
 > >gummibåden, og med en rigtig intallation - kobberrør og godkendte slanger
 > >osv. er der ingen risiko ved viremotoren, som er udstyret med en
 kabutrator
 > >uden svømmerhus. Den henter først benzinen når den skal bruge den. Man
 skal
 > >bare sikre sig, at der ALDRIG lugter den mindste smule af benzin ombord.
 > >
 > >Mvh.
 > >
 > >Mogens
 > >
 > >
 > >
 > >
 >
 >
            
             |  |  | 
  Peter (27-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  27-12-01 00:55
 | 
 |  | Hej Tore og Helle
 
 Der er næppe tvivl om, at hvis man "virkelig har brug for en motor", ja så
 er en indenbords (diesel) klart at foretrække.
 
 Men hvis man f.eks. sejler meget kapsejlads (og i øvrigt kun skal bruge sin
 motor på "fladt vand"), så har udenbordsmotoren da nogle fordele.
 Eksempelvis vægt og pris.
 
 Selv har jeg en OMC benzinmotor, som har været meget driftsikker, men bruger
 en del benzin.
 I havnen har vi et par både med Vire (benzin)motor, de har også været
 driftsikre, men tørstige.
 Driftsikkerhed er -stort set- et spørgsmål om pasning.
 
 Med hensyn til støj, er det i høj grad et spørgsmål om isolering af
 motorrummet.
 
 God fornøjelse, Peter
 
 
 
 "Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
 news:kPYV7.33$Yy6.547@news.get2net.dk...
 > Hej gruppe, god jul og alt det der!
 >
 > Da jeg nu har sejlet med indenbordsmotor (Yanmar) i 4 år, og efterhånden
 > kender alle de problemer der kan opstå med denne (og hvordan de løses),
 står
 > jeg overfor en udskiftning til en anden bådtype, som sandsynligvis bliver
 en
 > Pd26. Denne fås både med indebords benzin- eller diesel eller
 påhængsmotor.
 >
 > Der for vil jeg gerne høre nogle erfaringer fra andre sejlere, der har
 > erfaringer med begge (eller 3 motortyper bliver det vel). Erfaringer med
 > komfort (støj) og ikke mindst driftsikkerhed.
 >
 > Tore
 > Dafne
 > Lynetten
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Ingsø Laursen (27-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen
 | 
 Dato :  27-12-01 12:18
 | 
 |  | Har I overvejet indenbords el-motor? Pris og ydelse svarer vist meget godt
 til. f.eks. en 9 hestes Yanmar. Desforuden kan man få ladet batterierne,
 mens man sejler for sejl. Støj og vibrationer burde også være mindre...
 
 Måske er teknologien for ny endnu, men det er må da snart blive et naturligt
 valg for sejlbåde, der skal have _ny_ motor!?
 
 
 --
 -
 Venlig hilsen
 Peter Ingsø Laursen
 
 
 "Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
 news:kPYV7.33$Yy6.547@news.get2net.dk...
 | Hej gruppe, god jul og alt det der!
 |
 | Da jeg nu har sejlet med indenbordsmotor (Yanmar) i 4 år, og efterhånden
 | kender alle de problemer der kan opstå med denne (og hvordan de løses),
 står
 | jeg overfor en udskiftning til en anden bådtype, som sandsynligvis bliver
 en
 | Pd26. Denne fås både med indebords benzin- eller diesel eller
 påhængsmotor.
 |
 | Der for vil jeg gerne høre nogle erfaringer fra andre sejlere, der har
 | erfaringer med begge (eller 3 motortyper bliver det vel). Erfaringer med
 | komfort (støj) og ikke mindst driftsikkerhed.
 |
 | Tore
 | Dafne
 | Lynetten
 |
 |
 
 
 
 
 |  |  | 
  Chris Lytken (27-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Chris Lytken
 | 
 Dato :  27-12-01 13:03
 | 
 |  | 
 "Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> wrote in message
 news:kPYV7.33$Yy6.547@news.get2net.dk...
 > Hej gruppe, god jul og alt det der!
 >
 > Da jeg nu har sejlet med indenbordsmotor (Yanmar) i 4 år, og efterhånden
 > kender alle de problemer der kan opstå med denne (og hvordan de løses),
 står
 > jeg overfor en udskiftning til en anden bådtype, som sandsynligvis bliver
 en
 > Pd26. Denne fås både med indebords benzin- eller diesel eller
 påhængsmotor.
 >
 > Der for vil jeg gerne høre nogle erfaringer fra andre sejlere, der har
 > erfaringer med begge (eller 3 motortyper bliver det vel). Erfaringer med
 > komfort (støj) og ikke mindst driftsikkerhed.
 >
 > Tore
 > Dafne
 > Lynetten
 
 Hallo Tor / Dafne
 Ved en 26 fod båd vil jeg ikke tænke mig længe om og vælge en
 udenbordsmotor.
 Grundene til dette valg ville være følgende:
 
 a)Brandfare. En dårlig vedligeholdt Diesel el mindst lige så farlig som en
 udenbordsmotor der ikke passes. Man skal blot udvise almindelig omtanke så
 sker der ikke noget.
 b)Driftssikkerhed. En Mercury 9.9 er lige så driftssikker som en Diesel.
 Uanset om det er Diesel eller 2taks skal de vedligeholdes. Blot er
 vedligeholdelsen og evt. reparaturer meget billigere ved en totakter, og
 dette skal også sammenholdes med bådens værdi som så.
 c) Speciel ved både op til 30 fod fylder en indenbordsmotor uforholdmæssigt
 meget. Jeg er sikker på at Du / I vil blive glæde over den ekstra plads en
 udenbordsmotor giver jer om læ.
 
 Jeg ejer selv en Granada 27 som jeg snart vil udskifte da konen og mig
 påtænker at drage på langtur i nogle år og vi vil have en mere Oceangående
 størrelse. Men vi har aldrig haft bøvl med vores udenbordsmotor, været glæde
 for den ekstra plads den har givet os og har altid været glæde for hvor let
 det var at vende på en femøre når vi skulle ind eller ud af snævre
 havnepassager eller pladser.
 
 Hilsen
 Christof Lytken
 vikingexplorer@newmail.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lasse Rønlev (27-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Rønlev
 | 
 Dato :  27-12-01 18:42
 | 
 |  | > Hallo Tor / Dafne
 > Ved en 26 fod båd vil jeg ikke tænke mig længe om og vælge en
 > udenbordsmotor.
 > Grundene til dette valg ville være følgende:
 >
 > a)Brandfare. En dårlig vedligeholdt Diesel el mindst lige så farlig som en
 > udenbordsmotor der ikke passes. Man skal blot udvise almindelig omtanke så
 > sker der ikke noget.
 > b)Driftssikkerhed. En Mercury 9.9 er lige så driftssikker som en Diesel.
 > Uanset om det er Diesel eller 2taks skal de vedligeholdes. Blot er
 > vedligeholdelsen og evt. reparaturer meget billigere ved en totakter, og
 > dette skal også sammenholdes med bådens værdi som så.
 > c) Speciel ved både op til 30 fod fylder en indenbordsmotor
 uforholdmæssigt
 > meget. Jeg er sikker på at Du / I vil blive glæde over den ekstra plads en
 > udenbordsmotor giver jer om læ.
 
 Hej Chris/Tor/Dafne
 
 Dieselmaskiner fås også i meget små størrelser nu om dage, og det er vel
 begrænset hvad man har til at ligge nede i "sumpen" under cockpittet
 alligevel? -Dette afhænger selvfølgelig af bådtype, kender ikke den I
 omtaler...
 Mht. brandfare, vil jeg næsten give Chris ret. Der er bare det med
 påhængsmotorer, at der jo tilhører benzintanke, bløde plasticslanger osv...
 Alt andet lige, så er det altså mere brandfarligt end en fastmonteret
 dieselmaskine/tank.
 
 Hvad støjen angår, så savner jeg overhovedet ikke lyden af et
 benzinsprøjtende uhyre, der hænger og sprutter omme bagved. Derimod frydes
 jeg ved den dæmpede kultiverede lyd ved en diesel for ca. 1/10 omdrejninger
 af benzindyret... Så en vindstille dag med 20 SM foran jer, vil i frydes
 over en diesel, eller være tæt på at dumpe jeres udenbords på 40 meter
 vand...
 
 Driftssikkerheden: Aldrig kan Chris eller nogen anden overbevise mig om, at
 en udenbords er lige så driftssikker som en indenbords diesel, hvis begge er
 vedligeholdt lige godt! En udenbords motor kan tit være svær at starte, og
 være usikker i driften i de første 5-10 minutter, tit og ofte længere tid.
 Den kan meget lettere gå ud ved fejlbetjening osv osv osv. At en diesel så
 er dyrere at vedligeholde er sikkert rigtigt. -Omend nye udenbordsmotorer er
 MEGET svære, hvis ikke umulige selv at lave pga. elektronik mm. - Der har
 man oftest bedre eller lige gode chancer med en diesel.
 
 Sidst men ikke mindst er en udenbords, som før skrevet, meget træls i høj
 sø, eller hvis der er personer på fordækket - Den kommer ud af vandet.
 
 Men som andre også skriver, så er en udenbords da fin, hvis man bare
 påregner kapsejladser eller små dagture. Men er er behovet større er det
 altså en diesel man bliver gladest for!
 
 /Lasse
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lasse Rønlev (27-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Rønlev
 | 
 Dato :  27-12-01 17:47
 | 
 |  | 
 
            Indenbords diesel!!!
 Udenbords larmer, er usikker, er brandfarlig, er MEGET uhandy i
 havnemanøvrer, virker ad H... til i høj sø, eller med 2 mand på fordækket!
 Skal jeg blive ved???    /Lasse
 --
 _/)         Lasse Rønlev         (\_
 ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
 r@pc.dk   -   At sejle er at leve!
 Alt er skrevet for egen regning...
 "Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
 news:kPYV7.33$Yy6.547@news.get2net.dk...
 > Hej gruppe, god jul og alt det der!
 >
 > Da jeg nu har sejlet med indenbordsmotor (Yanmar) i 4 år, og efterhånden
 > kender alle de problemer der kan opstå med denne (og hvordan de løses),
 står
 > jeg overfor en udskiftning til en anden bådtype, som sandsynligvis bliver
 en
 > Pd26. Denne fås både med indebords benzin- eller diesel eller
 påhængsmotor.
 >
 > Der for vil jeg gerne høre nogle erfaringer fra andre sejlere, der har
 > erfaringer med begge (eller 3 motortyper bliver det vel). Erfaringer med
 > komfort (støj) og ikke mindst driftsikkerhed.
 >
 > Tore
 > Dafne
 > Lynetten
 >
 >
            
             |  |  | 
  Tore og Helle (28-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tore og Helle
 | 
 Dato :  28-12-01 09:19
 | 
 |  | Det er rart at få nogle gode svar på spørgsmål.
 
 En Pd26 står for Polaris Drabant 26, der ser ud til at være en båd der kan
 klare det meste vejr. Den har bl.a. en kølprocente på over 50 og en
 skrogfacon, der modvirker at den banker pæle. Da jeg har sejlet en rank
 Omega i 4 år, er jeg træt af både, der smider sig om på siden og jamrer ved
 det mindste pust.
 
 Jeg har i den haft 2 dieselmotorer: Den første var en 1GM fra 1984 og den
 næste en 1GM10 fra 1995, der kom i sidste år. Tror jeg efterhånden kender
 til de fleste problemer, der kan opstå med en diesel. Disse erfaringer vil
 jeg opsummere til følgende:
 
 Hav altid en ekstra impel til vandpumpen med. Monter evt. fingervenlige
 skurer på dækslet til vanpumpen og øv dig i at udskifte impellen. Skift
 filtre to hange hvert år. Brug en hævert og få skidtet op fra dieseltankens
 sump. Sejl så vidt muligt med fyldt tank. Træn dig i at udlufte motoren.
 
 Når det gælder motor sejler en del Pd'ere med Vire motor, og det virker som
 om at dette giver mange fordele. Lav vægt, mindre støj, lavere pris og ingen
 diesellugt!
 
 Men hvordan ordner man i praksis at blande olie i benzinen? Og hvordan med
 fordampning af benzin, som jo relativt forøger mængden af olie?
 
 Tore
 Dafne
 Lynetten
 
 
 
 
 |  |  | 
   Peter (29-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  29-12-01 00:05
 | 
 |  | 
 
 >
 > Men hvordan ordner man i praksis at blande olie i benzinen? Og hvordan med
 > fordampning af benzin, som jo relativt forøger mængden af olie?
 >
 > Tore
 > Dafne
 > Lynetten
 
 - - -
 
 Vedr. blanding: Der fås flere forskellige "smarte" målere, der gør
 blandingen ufejlbarlig. (Bland altid i fyldte dunke - så du har styr på
 mængden af benzin). Et reelt benzin-problem er, at der som oftest kun er
 diesel på havnen. Jeg har af og til følt det lidt træls, at skulle "gå tur"
 med et par 15-liters dunke.
 
 Fordampning af benzinen har aldrig været noget problem i praksis.
 
 Mvh., Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Chris Lytken (29-12-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Chris Lytken
 | 
 Dato :  29-12-01 08:49
 | 
 |  | Undskyld Lasse .
 Har jeg forstået dig ret i at du skrev at udenbordsmotorer ermeget uhandy i
 havnemanøver?
 Om ja, her er min e-mailadresse,  vikingexplorer@newmail.dk
 Du er meget velkommen til at skrive til mig så jeg kan invitere dig til en
 tur med en Granada 27, hvor jeg viser dig hvordan man NETOP VENDER PÅ EN
 FEMØRE P.G.A. eller ved hjælp af UDENBORDSMOTOREN. Det foregår nemmelig
 således. Man slå roret over til ønsket side, giver udenbordsmotoren et nøk
 så den drejer samme retning som roret, giver en smule gas og du vender på
 pletten.
 Især i snævre og overcrowdede havne som Rødvig har jeg ofte set ublu
 misundelse fra Diesel truckere der aldrig ville kunne gøre samme manøver
 efter.Indrømmet, når jeg skal på langfart, over atlanten, jorden rund mm.
 hvilket jeg skal sammen med konen om toethalvt/tre år ville jeg aldrig sejle
 med en udenbordsmotor.
 Glæder mig at høre fra dig og evt. vise dig manøveren ved en tur (Jeg sejler
 også denne vinter).
 Happy Newbeer
 Christof Lytken
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |