trådløst netværk
Fra : Allan Ryder

Dato : 24-12-01 14:55

Hej

Et lille problem (læs Stort)! Her er problemet. En win2000 maskine med
netkort IP 10.0.0.1, og trådløst USB netværk> IP 10.0.0.2. Bærbar med
trødløst netværk IP 10.0.0.3, kan ikke pinge netkortet IP 10.0.0.1, og
dermed ikke komme på internettet. Det trådløse netværk virker fint.

Jeg har prøvet diverse gateway konfigurationer i egenskaber!
Jeg har enablet IPenablerouter i registreringsdatabasen!
Jeg har prøvet at tilføje gu ved hvormange forskellige ruter med ROUTE ADD !

Den kan simpelthen ikke ikke pinge, osv., IP 10.0.0.1!

Hvad gør jeg forkert?

Et andet iretterende problem > Nåtr jeg prøver at etablere forbindelse til
internettet, så søger den efter ADSL modemet med IP 10.0.0.138, på den
trådløse forbindelse. Den skal søge på netkortet IP 10.0.0.1! Hvordan ændrer
jeg dette?
Når jeg deaktivere trådløs LAN, så finder den modemet med det samme.

ASDLS forbindelsen er en VPN forbindelse med modem fra ORANGE.

Håber at I nørder derude har en løsning.

På forhånd tak.

Allan

Fra : Søren Friis

Dato : 24-12-01 16:26

Jeg mener at de to netværks segmenter skal have forskellig subnet mask.
Dvs
maskinen med 10.0.0.1 kan ex have subnet 255.255.255.0 på netkortet og
subnet 255.255.255.10 på det trådløse netkort.... IP adressen kan godt være
den samme idet de er på forskellige subnets.

Så skal den bærbare med trådløs netkort også have subnet 255.255.255.10 og
dens gateway skal være 10.0.0.1 (hvis det er hvad du har tildelt den anden
maskine på det trådløse netkort)

Så skulle de ihvertfald kunne se hinanden, men derefter skal du have lavet
nogen ruter... Det forstår jeg mig ikke på.

/SF

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-12-01 00:59

On Mon, 24 Dec 2001 16:25:59 +0100, "Søren Friis"
<soren@friis.mail.dk> wrote:

> Jeg mener at de to netværks segmenter skal have forskellig subnet mask.

Det er ikke masken, der skal være forskellig. Det er netværks-
delen af adressen.

> Dvs maskinen med 10.0.0.1 kan ex have subnet 255.255.255.0 på netkortet og
> subnet 255.255.255.10 på det trådløse netkort.... IP adressen kan godt være
> den samme idet de er på forskellige subnets.

Det blev noget vrøvl. 255.255.255.10 er ikke en valid maske.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-12-01 00:58

On Mon, 24 Dec 2001 14:55:08 +0100, "Allan Ryder"
<rytek@rytek.dk> wrote:

> En win2000 maskine med netkort IP 10.0.0.1, og trådløst USB netværk
> IP 10.0.0.2. Bærbar med trødløst netværk IP 10.0.0.3, kan ikke pinge
> netkortet IP 10.0.0.1, og dermed ikke komme på internettet.

De to netkort på W2K-maskinen skal være i hvert sit netværk.

Når du konfigurerer de to netværk (det trådløse og det faste) med
samme IP subnet, forventer maskinerne, at de kan broadcaste
(sende en ARP) direkte til hinanden, og det kan de ikke, da det
ikke er samme medie.

I stedet skal du give W2K-maskinen forskellige netværk (brug fx.
10.0.0.0 og 10.1.0.0, begge med masken 255.255.255.0). Hvis W2K-
maskinen på det trådløse net har adressen 10.1.0.1, skal den
bærbare bruge 10.1.0.1 som default gateway, mens W2K-maskinen
skal bruge ADSL-routeren som default gateway. Desuden skal du
installere noget Internet-deling på W2K-maskinen.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-12-01 02:40

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> De to netkort på W2K-maskinen skal være i hvert sit netværk.

Hvis man nu har et lignende setup blot med en laptop hvor der er indbygget
lan og man har et wiresless card (samt tilhørende accesspoint) som man
ønsker der kan tilgå internet og sin arbejdstation med eet netkort hvor man
tilføjer 2ip'er.
Hvordan bærer man sig så ad med at få lavet således laptoppen kan tilgå
internettet hvis den ligger i et andet ip segment man har lavet til den
wireless del (kan man evt forestille sig man laver noget fusk med at "wan"
siden på accespointet har fået en ip adresse i sereie med resten af sit
netværk og man så sætter 2 gateways på sin laptop een for det alm lan og een
for det wireless?) således hvordan man vender og drejer det kan laptoppen
altid kommer på det lokale net samt internettet uden de helt store
konfigurations ændringer?

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-12-01 00:53

On Tue, 25 Dec 2001 02:39:43 +0100, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@FJERNDETTEdaydreamer.dk> wrote:

> Hvordan bærer man sig så ad med at få lavet således laptoppen kan tilgå
> internettet hvis den ligger i et andet ip segment man har lavet til den
> wireless del

Man kører NAT på den box, der giver Internet-adgangen. (Med det
forbehold, at jeg ikke er sikker på, jeg forstår dit spørgsmål).

Det nemmeste wireless setup er dog en Internet-forbindelse via en
router og en switch, som man forbinder de wired klienter og
access-pointet til. Så kan man bruge samme IP-net på begge dele,
hvilket gør det lidt nemmere.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-12-01 01:36

> Man kører NAT på den box, der giver Internet-adgangen. (Med det
> forbehold, at jeg ikke er sikker på, jeg forstår dit spørgsmål).

Uhm okai jeg prøver lige at omformulere:
Nuværende setup lyder som følgende:

Adsl router(C677 med nat, 192.168.1.0/24) ->switch->klienter (herunder WS og
Laptop begge i 192.168.1.0/24 segmentet)
Såtilføjes der et acessspoint til switchen (som jeg forstår databladet er
der noget ether-ether router med nat indbygget i den) og man isætter et
wireless nic i laptoppen.
Så var det så jeg gerne ville vide hvor det mest 'elegant' laves sådan at
hvis netstikket sidder i benyttes det internet netkort og hvis der ingen
forbindelse er på dette netkort benyttes det wirelss kort.

Jeg havde forestilt mig noget fusk med at wireless nic f.eks fik
192.168.2.etellerandet og accesspointet så routede det ip segment videre til
192.168.1.0/24 (har ingen idé om der er noget jeg har overset her, men
hvordan skal det ellers laves 'rigtigt'?)

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-12-01 01:38

On Sat, 29 Dec 2001 01:36:16 +0100, "Dennis Pedersen"
> [...]

> der noget ether-ether router med nat indbygget i den) og man isætter et

Hvis access-pointet sættes op til at bridge (ikke route), kan du
bruge samme IP-net på wireless såvel som wired klienter. Sådan
kører jeg det selv.

> Så var det så jeg gerne ville vide hvor det mest 'elegant' laves sådan at
> hvis netstikket sidder i benyttes det internet netkort og hvis der ingen
> forbindelse er på dette netkort benyttes det wirelss kort.

Hvis begge netkort er konfigurereret til at køre DHCP, så vil det
fungere netop sådan.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Allan Ryder

Dato : 25-12-01 14:30

Tak Asbjorn

Det hjalp sgu, men jeg kan stadig ikke komme på internettet. Jeg kan pinge
modemet fra den bærbare, dvs. fra 10.1.0.1(bærbar) til 10.0.0.138 som er
modemet. Jeg har aktiveret deling af internetforbindelsen under netkortet
med IP 10.0.0.1, men den bærbare kan ikke komme på internettet, og det synes
jeg er lidt mærkeligt da jeg godt kan pinge modemet. Jeg kan derimod ikke
pinge gennem modemet ud på Oranges DNS server med IP 212.97.206.131. Skal
der aktiveres en internetdeling et andet sted? skal der evt. sættes en proxy
server op?
Og pas lige på, det er ikke en router jeg har, men et netværksmodem! Så jeg
skal altid igennem win2000 maskinen på netkortet IP 10.0.0.1, for at komme
på internettet, også for alle andre maskiner på samme net.

Og tak for den store hjælp, håber den fortsætter!

Allan

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-12-01 00:58

On Tue, 25 Dec 2001 14:29:48 +0100, "Allan Ryder"
<rytek@rytek.dk> wrote:

> Det hjalp sgu, men jeg kan stadig ikke komme på internettet. Jeg kan pinge
> modemet fra den bærbare, dvs. fra 10.1.0.1 (bærbar) til 10.0.0.138 som er
> modemet.

Hvis det rent faktisk er et ADSL-modem, så har det ikke selv en
IP-adresse; så er det pc'en der har adressen. Hvad er det for en
box?

> Jeg har aktiveret deling af internetforbindelsen under netkortet
> med IP 10.0.0.1, men den bærbare kan ikke komme på internettet, og det synes
> jeg er lidt mærkeligt da jeg godt kan pinge modemet.

Det lyder for mig som om det faktisk er en router, og når du kan
pinge den box fra den bærbare, men stadig ikke har net.adgang, så
er det mest sandsynligt fordi den ikke kører NAT for din bærbares
IP-net.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/