en jordomdrejning
Fra : Peder Dynesen

Dato : 24-12-01 13:55

min 12 år datter siger det tager 23 t 56 min 4 sek.
jeg troede det tog 24 timer.
har hun ret???
glædelig jul til alle
venlig hilsen Peder Dynesen

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-12-01 14:10

"Peder Dynesen" <pederdynesen@bigfoot.com> writes:

> min 12 år datter siger det tager 23 t 56 min 4 sek.
> jeg troede det tog 24 timer.

Der er en række forskellige defintioner på hvad et døgn er. En af
disse definitioner (rotationsdøgn) er ganske rigtigt 23 timer, 56
minutter og 4 sekunder langt. Dette døgn er bestemt af hvornår
stjernerne står samme sted på himlen.

Du kan læse lidt om de forskellige døgn-typer på:
http://posthus.naestved-gym.dk/fysik-kemi/PT/doegnmaanedaar/doegnmaanedaar.htm

Det vi normalt regner med er soldøgn, der er bestemt af hvornår solen
står samme sted på himlen. Det er 24 timer langt.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-12-01 15:35

Peder Dynesen wrote:

> min 12 år datter siger det tager 23 t 56 min 4 sek.
> jeg troede det tog 24 timer.
> har hun ret???
> glædelig jul til alle
> venlig hilsen Peder Dynesen

Det er vel pga. dette at vi har skudår hver 4 år. !

(Undtagen hver 400 år, for ekstra finjustering.)

Mvh. Jørgen

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 24-12-01 15:50

On Mon, 24 Dec 2001 15:35:18 +0100, Jørgen Rasmussen
<jorgen-r@aa.sa.dk> wrote:

>Det er vel pga. dette at vi har skudår hver 4 år. !
>
>(Undtagen hver 400 år, for ekstra finjustering.)

Nej, undtagen hvert 100., dog alligevel hvert 400. år....

År 1900, var ikke et skudår, 2000 var. Men det var sikkert også det du
mente

/Dan MOrtensen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 25-12-01 17:55

> Det er vel pga. dette at vi har skudår hver 4 år. !

Nej. Det er fordi Jorden drejer 366 gange rundt om sig selv på 1 år,
og 1 gang rundt om solen. Det giver 365 solopgange eller dage.

1år/366 rotationer = 24t*(365/366) = 23t 56m 4s per rotation.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Anders Lund

Dato : 25-12-01 18:09

Jeppe Seidelin Dam <jeppedam@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ib2W7.5021$Zm5.405984@news000.worldonline.dk...
> 1år/366 rotationer = 24t*(365/366) = 23t 56m 4s per rotation.

Et år er da ikke precies 365 dage!

Mvh
Anders Lund

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 26-12-01 09:24

> Jeppe Seidelin Dam <jeppedam@mailme.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:ib2W7.5021$Zm5.405984@news000.worldonline.dk...
>
> Et år er da ikke precies 365 dage!

Ja, en bedre approximation er nok 24t * 365,25/366,25
- hvilket giver samme resultat, på nær nogle få hundrededele sekund.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Filip Larsen

Dato : 26-12-01 11:40

Peder Dynesen skrev

> min 12 år datter siger det tager 23 t 56 min 4 sek.

Der er vist lidt forvirring her i gruppen omkring de forskellige
tidsbegreber:

Et tropisk år er et "årstidsår" og er den tid solen bruger på at passere fra
forårspunkt til forårspunkt, eller med andre ord, tiden mellem to på
hinanden følgende forårsjævndøgn. Der findes en del andre definitioner på et
år, men tropisk år er interessant fordi det følger årstiderne.

Et stjernedøgn er den tid jorden bruger på at dreje en omgang i forhold til
stjernerne, eller mere præcist, tiden mellem to på hinanden følgende
kulminationer af forårspunktet. Forårspunktet er den retning i rummet hvor
solen passere mod nord på ækvator.

Et sandt soldøgn er tiden mellem to på hinanden følgende kulminationer af
solens centrum. Længden af et sandt soldøgn varierer henover årstiderne.

Et middelsoldøgn er (næsten) det døgn vi er vant til. Det er nemlig tiden
mellem to på hinanden følgende kulminationer af middelsolen, hvor
middelsolen er et fiktivt punkt defineret til at bevæge sig med jævn
vinkelhastighed rundt i ekliptika på et tropisk år. Forskellen mellem sand
soltid og middelsoltid (altså "afstanden" i tid mellem den sande sol og
middelsolen) kaldes for tidsjævningen og den varierer fra -14 til +16
minutter.

Og endelig: længden af et middelsoldøgn er blevet fastsat således, at der
går 365.2422 middelsoldøgn på et tropisk år. Dermed er et tropisk år lig med
366.2422 stjernedøgn, og man kan udregne, at

1 stjernedøgn =
365.2422/365.2422 stjernedøgn =
23 timer 56 minutter 4,091 sekunder (i middelsolinterval).

Og så har jeg slet ikke nævnt et ord om det væld af tiddefinitioner der
findes når man skal til at fastlægge hvad en middelsoltime så betyder :)

Jeg kan forresten anbefale "Klassisk Astronomi" af Bodil E. Helt, Akademisk
Forlag, 1975, som en rimelig enkel introduktion til emnet, men der findes
selvfølgelig også tonsvis af materiale på nettet hvis man ser efter.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-12-01 19:01

Scripsit "Filip Larsen" <filip.larsen@mail.dk>

> Og endelig: længden af et middelsoldøgn er blevet fastsat således, at der
> går 365.2422 middelsoldøgn på et tropisk år.

Er tallet 365,2422 her en definition eller blot udregnet som

(tropisk år)/(stjernedøgn) - 1

?

Eller mener du bare at man har valgt definitionen af SI-sekundet
således at et tropisk år tager 365,2422*86400 sekunder?

--
Henning Makholm "We're trying to get it into the
parts per billion range, but no luck still."

Fra : Filip Larsen

Dato : 27-12-01 22:14

Jeg skrev

Og Henning Makholm spurgte

> Er tallet 365,2422 her en definition eller [...]?

Godt spørgsmål. Så vidt jeg kan læse i [1] er det mere eller mindre en
definitionssag der er baseret på Newcombs solteori fra 1898. I midten af
1950'erne blev et (efermeride-) sekund faktisk vedtaget af IAU (og andre
organer) til at være en 1/31556925.9747 del af et tropisk år per 0'te januar
1900 kl 12:00. Omregnet bliver det til 365.24219878 (efermeride-) døgn per
tropisk år, så det er nok derfra 365.2422 kommer fra. Jeg har i øvrigt
skrevet "efermeride" i parentes da definitionen nu til dags kun angår
efermeridesekundet og ikke SI-sekundet der jo er baseret på atomare forhold.

[1] "Explanatory Supplement to the Astronomical Almanac", Seidelmann (Eds),
University Science Books, 1992.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-12-01 15:15

Peder Dynesen wrote:

> min 12 år datter siger det tager 23 t 56 min 4 sek.
> jeg troede det tog 24 timer.
> har hun ret???

Ja, hun har ret.

Forestil dig at Jorden slet ikke roterede. Så ville der alligevel
være én solopgang og én solnedgang hvert år pga. Jordens bevægelse
rundt om Solen (denne solopgang ville ske i vest!).

Nu er der jo rent faktisk ca. 365 solopgange pr. år. Det betyder at
på ét år har Jorden roteret 366 gange (den sidste solopgang "sluges"
så af Jordens bevægelse om Solen. Man skal her vide at Jorden drejer en
bestemt vej rundt). Altså svarer 365*24 timer til hele 366 jordomdrej-
ninger. Én jordomdrejning tager derfor

(365/366)*24 h = 23.9342 h = 23 h 56 min. 4 s

PS! Tro endelig ikke at dette har med skudår at gøre.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)