Gravid guppy
Fra : Robert

Dato : 22-12-01 18:33

Hvordan kan jeg se om en endler guppy er gravid, og når man første gang
opdager det, hvor lang tid skal jeg så vente med at flytte den til en
fødekasse så ungerne ikke bliver spist?

Jeg har to hunner hvor jeg kan se at den ene har en sort plet i "bagenden"
og samtidig også lidt større. Pletten kunne måske være afføring, men der er
nu gået to dage hvor det har set således ud. Størrelsen kan naturligvis have
lidt med alder samt øvrige forhold at gøre.

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-12-01 19:39

Robert <Robert@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kp3V7.2053$aS.306826@news010.worldonline.dk...

> Hvordan kan jeg se om en endler guppy er gravid, og når man første gang
> opdager det, hvor lang tid skal jeg så vente med at flytte den til en
> fødekasse så ungerne ikke bliver spist?

Endlers gyppier viser deres "graviditet" som alle andre gyppier.
Hvis hunner er meget gravid, vil du faktisk kunne se ungernes øjne i det
sorte.
Der er flere slags fødekasser, en af den har en V formet indsats, med en
smal åbning
i bunden. Efter min mening er det den bedste type, fordi når ungerne
bliver født, er de i en
ganske tynd skal/hinde, som gør at ungerne ligger rullet sammen i
fødselsøjeblikket.
Normalt falder ungerne mod bunden, og i fødekassen mod åbningen i V'et.
Derefter er de i relativ sikkerhed.

> [...]
have
> lidt med alder samt øvrige forhold at gøre.

Den sorte plet du kan se er ungerne som ligger rullet sammen.
Alt efter hvormange unger der er, varierer størrelsen på den sorte plet.
Husk at en gyppy hun kan få unger rigtigt mange gange uden at hannen
befrugter hende igen.

Carsten

Fra : City10

Dato : 22-12-01 22:50

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
plet.
> Husk at en gyppy hun kan få unger rigtigt mange gange uden at hannen

Hvor lang tid går der ca. inden der sker noget? (tænker på om jeg skal holde
øje ofte fra nu af til midten af januar - selv om det selvfølgelig er meget
sjovt

Fra : Plesner

Dato : 22-12-01 23:08

> Hvordan kan jeg se om en endler guppy er gravid, og når man første gang
> opdager det, hvor lang tid skal jeg så vente med at flytte den til en
> fødekasse så ungerne ikke bliver spist?

Jeg plejer at flytte mine Endlers guppyer i et dertil indrettet net, som
jeg i øvrigt fylder med fintløvedeplanter, når hendes mave begynder at
blive nærmest firkantet. Så plejer hun at smide ungerne i løbet af et par
dage.

M.v.h.
--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 23-12-01 12:47

"Plesner" <ples-ner@altavista.net> wrote in message

> [...]
> jeg i øvrigt fylder med fintløvedeplanter, når hendes mave begynder at
> blive nærmest firkantet. Så plejer hun at smide ungerne i løbet af et par

Hej
Og i tillæg kan man se at tiden nærmer sig, ved at hunnen søger hend til de
mere tætbeplantede deler af akvariet, og ligesom vender halen ind mod
planterne. Mine gør i hvert fald det, og da ved jeg at det er på tide at
smide hende i et fødekar. Når det når til det punktet går der sjældent mere
end nogle timer før ungerne er på plads i akvariet
Mine erfaring er at når du registrere de første graviditetstegn, så går der
ca 3 - 4 uger før hun føder.
God jul til jer alle.
Hilsen Ditte

Fra : ole larsen

Dato : 23-12-01 14:56

Plesner skrev i meddelelsen <3c25044c$0$254$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
> [...]
>jeg i øvrigt fylder med fintløvedeplanter, når hendes mave begynder at
>blive nærmest firkantet. Så plejer hun at smide ungerne i løbet af et par

hvad er "Endlers" guppier?

Ole

Fra : City10

Dato : 23-12-01 17:10

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Plesner skrev i meddelelsen
<3c25044c$0$254$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

> hvad er "Endlers" guppier?
>
> Ole

Jeg ved ikke om det er nogle specielle guppier, men det var det der stod på
skiltet på akvariet da jeg købte dem. (Jeg har ikke tidligere holdt guppier,
men faldt dels for deres størrelse og samtidig flotte farver - uden den
volsomme halefinne). De er i øvrigt lidt mindre end de guppier jeg tidligere
har set, og har samtidig ikke så volsom en halefinne, men om det kun er mig
det synes dette ved jeg ikke

Jeg fandt lige to billeder af nogle, som ligner mine:

http://hem.passagen.se/mikeno/foton/be2.jpg

http://hem.passagen.se/mikeno/foton/be1.jpg

God jul til alle!

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-12-01 20:14

ole larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:FmlV7.3957$Zm5.296918@news000.worldonline.dk...

> hvad er "Endlers" guppier?

Det er en variant af den almindelige Poecelia reticulatus.
Der er delte meninger om det er en "alm" P. reticulatus eller om det er
en selvsændig art.
Den ligner i facon og størrelse alle andre vildtype gyppier, men er mere
farvestrålende.

Carsten

Fra : Plesner

Dato : 24-12-01 01:18

> hvad er "Endlers" guppier?

Måske en variant af den almindelige guppy, men det er man stadig ikke enige
om. Tilsyneladende bliver unger af Endlers og almindelige guppyer sterile,
hvilket indikerer, at Endlers er en ny art.

Den er under alle omstændigheder en del mere farvestrålende end vildguppyer
er flest. Den stammer fra Venezuela, og du kan se nogle fornuftige billeder
af den her:

http://members.home.net/newcomb1/

På den underside, der hedder

http://members.home.net/newcomb1/endlers.html

kan du læse en del om denne lille fisk. Det skal lige siges, at den så
absolut tager sig bedst ud i indfaldende lys. I det akvarium,. hvor jeg har
mine gående, viser de sig kun undtagelsesvis så flot, som billederne på
ovennævnte sider - mit armatur sidder over den bagerste tredjedel af
akvariet, og det er der nogle praktiske grunde til, at jeg ikke sådan lige
kan lave om.

M.v.h.
--
Karsten Plesner