HTML typer
Fra : Birgitte Andersen

Dato : 22-12-01 16:45

Jeg er ny indenfor HTML, og vil gerne vide hvad der er af HTML
"typer". Jeg har prøvet at få min side valideret, men får tilbage
melding om, at der ikke kan ses hvad slags HTML jeg bruger. Er
der nogen der kan hjælpe? Hvor mange slags er der, og hvilke? Og
hvad er forskellen mellem dem?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Enøe

Dato : 22-12-01 18:15

"Birgitte Andersen" <hotpants@chatportal.dk> wrote in message
> [...]
> melding om, at der ikke kan ses hvad slags HTML jeg bruger. Er
> der nogen der kan hjælpe? Hvor mange slags er der, og hvilke? Og
det er ikke altid nemt i starten, men der skal stå noget i starten af din
side
feks:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"DTD/xhtml1-strict.dtd">

som fortæller at siden er bygget ved hjælp af xhtml, jeg kan ikke lige huske
de
forskellige på stående fod, men det er muligvis her det går galt, men ellers
er der
mange typer html (nyeste 4.1 mener jeg) så er der xhtml som er en mellemting
mellem html og xml som er endnu en slags, dertil kommer alt det andet sjove
som
nogle af os leger med
kig evt her : http://www.html.dk/artikler/00031/

Dennis E

Fra : Stig Nygaard

Dato : 22-12-01 21:56

Hej Birgitte

Birgitte Andersen wrote:

> [...]
> melding om, at der ikke kan ses hvad slags HTML jeg bruger. Er
> der nogen der kan hjælpe? Hvor mange slags er der, og hvilke? Og

Der er i princippet rigtig mange. Men normalt vil du nok bruge en af følgende:

A)
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

B)
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

C)
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

!doctype'n skal placeres i den allerførste linie i din kode, dvs. FØR
<HTML> tag'et.

Det er lidt forskelligt om browsere overhovedet tjekker !doctype. De
fleste ældre browsere gør ikke. Nyere browsere tillader dog ikke visse
ting i din kode hvis du bruger en HTML 4.0x Strict dokumenttype. Det er
fordi at W3C's HTML 4 standard udfaser en række HTML tags og attributter
til layout kontrol til fordel for brug af CSS. Hvis du vælger en HTML 4
Transitional dokumenttype er det tilladt at blande CSS med de gamle HTML
tags og attributter. Af ovenstående 3 dokumenttyper angiver A) og B) en
"Transitional" HTML 4, og C) en "Strict" HTML 4. Forskellen på A) og B)
er en lidt speciel ting:

Browsere som IE5Mac, Mozilla, Netscape 6.x og IE6 har mulighed for at
køre i to forskellige "renderings-modes": "Standards" og "Quirks". I
Standard-mode renderer browserne så vidt muligt som specificeret af
W3C's standarder, mens i Quirks mode "emuleres" så vidt muligt den måde
ældre browsere plejede at rendere på. Da mange stadig bruger ældre
browsere som ikke kan finde ud af at rendere som W3C foreskriver, kan
det være en fordel at bruge A) så ens sider ser "ens" ud i "alle"
browsere. Men med tiden vil dokumenttyperne B) og C) nok blive mere
udbredt (men de stiller også større krav til webudviklerens kode, i
hvert fald den sidste).

Et godt link til at finde mere detaljeret information om dette, er:
http://www.hut.fi/~hsivonen/doctype.html
og se iøvrigt også min egen side med (bl.a.) flere links om emnet på:
http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html

Mvh. Stig
stig@rockland.dk