Oprette website i Apache via PHP
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 22-12-01 01:29

Hej NG

Jeg skal have mulighed for via et administrationsinterface at oprette
websites på en FreeBSD/Apache webserver.
Selve admininterfacet er programmeret i ASP, men gemmer forskellige
oplysninger i en MySQL database.

På FreeBSD serveren er det så meningen, at der f.eks. hvert 5. minut skal
køre et PHP script via cron, som henter oplysningerne fra databasen og
opretter websitet i Apache ved at køre forskellige kommandoer.

Er der nogen der har et eksempel på, hvordan man kan klare det?

/jesper/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-12-01 10:25

Jesper Nielsen skrev:

> [...]
> kommandoer.
>
> Er der nogen der har et eksempel på, hvordan man kan klare det?

I roots crontab sættes PHP-scriptet til at køre hvert 5. minut.

Selve PHP-script ser sådan ud (meget forenklet):

#!/usr/local/bin/php -q
<?php
find_oplysningerne i databasen();

opret_dokumentroden();

aaben_httpd_conf();

indsaet_en_ny_virtual_host_i_bunden();
?>

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-12-01 10:31

Jonas Koch Bentzen skrev:

> I roots crontab sættes PHP-scriptet til at køre hvert 5. minut.
>
> Selve PHP-script ser sådan ud (meget forenklet):

> [...]

Sørg i øvrigt for at tjekke i hoved og røv: Findes der allerede en
anden proces af scriptet, der kører? Findes httpd.conf på det
forventede sted? Lykkedes det at bla bla bla?

En fremgangsmåde som den, du ønsker, skriger på problemer og mulige
sikkerhedshuller. Sørg for at logge alt.

En anden ting: For nogle dage siden lavede jeg selv at
PHP-kommandolinjescript, som virkede perfekt i PHP 4.0.6. Da jeg så
skiftede til PHP 4.1.0, så blev scriptet ved med at køre - dvs.
processen afsluttedes ikke, hvilket ville have efterladt tonsvis af
resursekrævende processer på serveren, hvis scriptet havde kørt vha.
cron. Det viste sig, at det var is_*-funktionerne (f.eks. is_dir() og
is_file()), der tilsyneladende er problemer med i PHP 4.1.0. Med andre
ord: Sørg for at bruge ps-kommandoen for at forsikre dig om, at
scriptet rent faktisk afsluttes.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 22-12-01 15:08

> [...]
>
> En fremgangsmåde som den, du ønsker, skriger på problemer og mulige
> sikkerhedshuller. Sørg for at logge alt.

Det vil jeg naturligvis gøre.
Det er til en intern udviklingsserver, som ikke vil kunne tilgås udefra. Det
samme gælder admininterfacet. Mine egne brugere skal bare have mulighed for
at oprette websites uden at skulle omkring driften først.

Tak for tippet

/jesper/

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 23-12-01 17:28

Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]
>
> En fremgangsmåde som den, du ønsker, skriger på problemer og mulige
> sikkerhedshuller. Sørg for at logge alt.

Jeg vil mene at Perl (kombineret med flock()) vil være en bedre back-end
løsning.
For at gøre det hele nemmere burde man også kigge på mod_macro, så man
kan oprette virtual hosts med een-linies makroer:

BarebonesWebHotel 127.0.0.1 frisoer.dk /www/frisoer.dk/htdocs
LuxusWebHotel 127.0.0.1 super.deluxe.dk /www/super.deluxe.dk/htdocs

Bruger selv lignende til 50+ maskinelt oprettede vhosts.

http://www.cri.ensmp.fr/~coelho/mod_macro/

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/