motherboard til Tualatin
Fra : Lis Mørk Nielsen

Dato : 22-12-01 01:19

Hejsa

Jeg leder efter et motherboard til en Celeron Tualatin.
Der skal være gode oc-muligheder(fsb, v-core) onboard lyd og lan. Det ville
heller ikke gøre noget hvis det var mATX. Håber der er en eller anden genial
person der kan hjælpe mig

På forhånd tak

Fra : orbital

Dato : 22-12-01 09:24

On Sat, 22 Dec 2001 01:19:17 +0100, "Lis Mørk Nielsen"
<lismork@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>heller ikke gøre noget hvis det var mATX. Håber der er en eller anden genial

Det går jeg også og tænker på. Det er ret afgørende hvor højt Vcore
kan stilles opad. Efter nøje undersøgelser, manual læsning, har jeg
fundet, at de 2 bedste bud er:

1) soltek sl-65kv2-t (koster 750), Vcore op til 1.87 volt
2) aopen ax3sp pro-u (koster 975), Vcore op til 1.85 volt. Dette kort
ville jeg selv vælge. Kan ikke sige, hvad der er bedre. Jeg har engang
fået en dårlig soltek, men mange sværger til det. Jeg har set mange
gode aopen.
du må _ikke_ købe det billige nye aopen mx36le-u for det kan ikke
indstille Vcore (med mindre du er meget smart og lodder). Køb heller
ikke andre aopen modeller for de laver mange automatiske bundkort uden
indstillinger.
find leverandører på www.edbpriser.dk

3) www.shg.dk har et microstar ms-815ept pro til 975,-, men det er
ikke lager lige nu. Raid udgaven koster 1150,- og er lager. Raid er
noget turbo harddisk med 2 harddiske, hvis du ikke ved det.
Spænding op til 1.85 volt.

4) så er der asus tusl2-c til 950. Det bundkort vil jeg ikke anbefale
til celeron1200@1600, for bundkortet booter altid med standard
spænding og skifter brøkdele af et sekund til indstillet spænding.
Dette gør det vanskeligt at nå højere end 12x124 fra boot. Men nogen
snyder med softfsb og kommer op på 12x133 på den måde uden at reboote.

5) abit st6. Dette kort han kun tage tualatin, hvis det er nyeste
revision, og det er vanskelig at kontrollere ved indkøb (bios skift er
ikke nok). Desuden går Vcore ikke højere end 1.65 volt (celeron 1200
skal have 1.475 volt som standard, men skal helt op på 1.7-1.85 volt
for at køre 1600). Nogle lodder på bundkortet for at få mere Vcore.

Mon ikke det var en grundig gennemgang.

Check http://www.overclockers.com under cpu database og find celeron
1200 og se OC resultaterne. Det er lokkende !
Og den cpu bruger 30 watt, og har 256 kbyte cache ligesom PIII.

Husk at få en bedre køler end in-a-box køleren. Den kan du bruge til
noget andet.

mvh

John