Memento *SPOILER*
Fra : Jakob Madsen

Dato : 22-12-01 00:25

Jeg har lige set Memento, og jeg må nok indrømme at jeg sjældent har været
så forvirret, så jeg håber at i kan hjælpe mig med følgende spørgsmål:

Er Teddy virkelig morderen eller hjælper han bare Leonard som han selv
påstår?
Er den rigtige morder allerede fundet året før og har jagtet en anden mand
tidligere?
Hvordan kendte James Grants Leonard?
Er Sammy bare opfundet og har Leonard i virkeligheden selv dræbt sin kone?
Hvornår foregår scenerne i sort/hvid?

--
mvh:// Jakob Madsen / http://zoidberg.dk

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 22-12-01 01:43

> Jeg har lige set Memento, og jeg må nok indrømme at jeg sjældent har været
> så forvirret, så jeg håber at i kan hjælpe mig med følgende spørgsmål:

Det er jo også det der er med til at gøre filmen genial. Man er nogenlunde
lige så forviret som hovedpersonen er.

> Er Teddy virkelig morderen eller hjælper han bare Leonard som han selv
> påstår?

Teddy var bare en person der sagde/gjore(kan ikke lige huske) noget forkert,
og så gjore Leonard ham til sit næste offer.

> Er den rigtige morder allerede fundet året før og har jagtet en anden mand
> tidligere?

Mja hvis der var en morder, men da jagten på sin kones morder er det eneste
der giver Leonard liv lidt mening, bliver han ved med at finde nye "mordere"
at jagte.

> Hvordan kendte James Grants Leonard?

Kan ikke lige huske James Grants er.

> Er Sammy bare opfundet og har Leonard i virkeligheden selv dræbt sin kone?

Leonard ER Sammy. Det er bare hans hukommelse der er blevet fordrejet lidt,
så han bedre selv kan tåle at tænke tilbage.

> Hvornår foregår scenerne i sort/hvid?

Så vidt jeg husker er det hver gang man ser noget som skete før ulykken.

Heheh, mens jeg sidder og svarer på det her, kommer jeg i tanke om flere små
klip fra filmen, som får mig til tvivler lidt på om alt det jeg har svaret
er rigtig. DAMN den film er genial, må hellere få den set igen :)

-The Baptizer
www.area42.dk
Følg med i internet julekalenderen Lille Per og Netpiraterne
http://www.area42.dk/lilleper.asp

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 22-12-01 02:04

"Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forkert,
> og så gjore Leonard ham til sit næste offer.

Njah, Teddy er en korupt betjent der efter (muligvis ) at have hjulpet Lenny
til at starte med, udnytter Lenny til at score nogle penge, og lade Lenny
udføre "the dirty work"

> [...]
eneste
> der giver Leonard liv lidt mening, bliver han ved med at finde nye

Om der er en morder er jo lidt et åbent spørgsmål som afhænger af hvordan
man tolker situationen med Sammy.

Det gjorde han ikke, "Teddy" udnyttede Lenny til at slå han ihjel, så han
kunen nuppe hans penge, samtidig med at "hjælpe" Lenny til at hævne hans
kone endnu engang.

> Leonard ER Sammy. Det er bare hans hukommelse der er blevet fordrejet
lidt,
> så han bedre selv kan tåle at tænke tilbage.

Jeg er ikek helt så skrå sikker, og filmen giver vel ikke et endegyldigt
svar. Der er to muligheder: Enten er Sammy = Lenny, eller også er Sammy bare
Sammy. Det er vel lidt hele pointen, at man ikek kan være sikker på hvad man
husker er rigtigt.

> Så vidt jeg husker er det hver gang man ser noget som skete før ulykken.

Nej det er ikke rigtigt. Scenere i s/h foregår kronologisk, lige inden Lenny
tager ud og dræber Jimmy Grant. På min canadiske DVD, er der en mulighed for
at se kapitlerne i kronoligsk rækkefølge (desværre skal man igennem menuen
for hvert kapittel) Og jeg så faktisk det meste af filmen igen på denne
mpde, lige efter jeg havde set den første gang. Det forklare kronologien i
filmen, men ikek nødvendigvis alle detaljer.

Jeg kan henvise til en god artikel som belyser nogle af filmens elementer og
forklarer kronologien :
http://salon.com/ent/movies/feature/2001/06/28/memento_analysis/print.html

Og en uofficiel Memento Faq, som diskutere for og i mod nogle af de
spørgsmål man stiller når man har set filmen. Jeg er ikke helt enig med hans
"konklusioner" alle steder, men man kan jo lave sine egne ud fra de fakta
der præsenteres. Faq'en kan findes her:
http://www.designpattern.org/mementofaq.htm

> [...]
> klip fra filmen, som får mig til tvivler lidt på om alt det jeg har svaret
> er rigtig. DAMN den film er genial, må hellere få den set igen :)

Jep også mig, det må jeg se om jeg ikke kan finde tid til her i julen.

Joakim

Fra : Jakob Madsen

Dato : 22-12-01 02:41

Jeps, jeg må nok indrømme at jeg aldrig har tænkt så meget over en film før!

> mand
> eneste
> "mordere"

Ok, det var også sådan jeg tolkede den, da han til sidst "slettede
beviserne"

> Det gjorde han ikke, "Teddy" udnyttede Lenny til at slå han ihjel, så han
> kunen nuppe hans penge, samtidig med at "hjælpe" Lenny til at hævne hans
> kone endnu engang.

Fra scenen hvor de mødes:

Lenny: Are you Jimmy Grants?
Jimmy: Expecting any other Jimmy's out here memory man
Lenny: Do you remember me?
Grants: Yes, I remember you, where the fuck is Teddy?

Gjorde mig lidt forvirret, er Jimmy evt. en af hans tidligere hjælpere, lige
som Teddy?

svaret

Så lige slutningen igen, det gav svar på nogle spørgsmål, men rejste til
gengæld nogle nye, det er faktisk ret fedt, jeg tror jeg kommer til at tænke
længe over denne film...

Jeg tror også lige jeg skal se den igen inden den bliver afleveret ( it's a
rental )-:

--
mvh:// Jakob Madsen / http://zoidberg.dk

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 22-12-01 15:10

"Jakob Madsen" <jakob@zoidberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Grants: Yes, I remember you, where the fuck is Teddy?
>
> Gjorde mig lidt forvirret, er Jimmy evt. en af hans tidligere hjælpere,

Nej det tror jeg ikke. Som sagt er jeg ret sikker på at Jimmy blot er en
tilfældig drug dealer der passer ind i Lennys "Facts", og Teddy har øjnet en
mulighed for at lukrere på at få Lenny til at slå ham ihjel. Men de hat
muligvis mødt hinanden en eller flere gange inden scenen, men ikke sådan at
de er gamle bekendte ...

Det er i hvert fald sådan jeg opfatter/tolker det.

Joakim

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 22-12-01 23:56

"Jakob Madsen" <jakob@zoidberg.dk>

> Jeps, jeg må nok indrømme at jeg aldrig har tænkt så meget over en film før!

Jeg må indrømme (for nu at diskutere noget, vi IKKE har diskuteret
før), at jeg ikke synes, det er en særlig styrke, at den er så forvirrende.
Så sidder man lang tid bagefter (og her på usenet) og prøver at finde
ud af, hvad der egentlig skete, og hvad får man så ud af det? Bøh. Intet.
Det, man tænker så forfærdelig meget over, er i sig selv ikke særlig
relevant for noget som helst andet end forståelsen af filmen som værk.
En film som Dommedag nu kan man tænke over og fortolke, og man
tænker over noget, der er interessant for en som tænkende og følende
menneske, ikke blot som biografgænger.

Min kortfattede og muligvis alt for forenklede pointe er noget i retning
af: Man må da godt være forvirret eller ikke have helt styr på handlingen,
men jeg synes, det er længe nok at være det til slutningen af filmen. Så
vil jeg gerne have lidt forklaring og ikke for mange løse ender, hvis altså
ikke tvivlen har en pointe ud over som filmteknisk "vidundermiddel".

(Sikken svada, hva'?)

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 23-12-01 02:16

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
altså
> ikke tvivlen har en pointe ud over som filmteknisk "vidundermiddel".

Men har den netop ikke det i Memento da? Det synes jeg jo netop er meget
relevant i denne film. Handlingen er jo forholdvis simpel hvis man blot
havde set den normalt. Tvivlen understreger jo netop Lennys situation. Lenny
ved heller ikke hvad der sker, men har kun samlet stik ord, og prøver hele
tiden at sætte små bidder af et puslespil sammen, hvilket er det samme man
som seer er nød til. Filmen slutter jo faktisk med at forklare sammenhængen,
hvis man har fulgt godt med. Hvis det hele ikek går op i en højere enhed
handlingsmæssigt, så er det fordi man ikke kan huske ... Og det er jo
relevant. Andre spørgsmål som man sidder med, er vel ting som bevidst er
åbne, så som Lenny er Sammy, og hvad skete der i virkeligheden. Men det er
jo den slags åbene spørgsmål, som er irelevante for handlingen og som hvis
det bliver skåret ud i pap tager fra filmen i mine øjne. Memento havde alt
andet lige, været en mindre god film, hvis de spørgsmål var besvaret
endegyldigt. Sammenlign det lidt med Bladerunner. En af de ting der gør den
god i mine øjne er vel egentlig at det er åbent til fortolkning om Deckard
er eller ikke er ... Man kan sige hvad man vil, men selv i Dir. Cut udgaven
er det ikke et spøgsmål der besvares 100% entydigt. Det er ofte film der er
åbent for fortolkning der huskes som gode film.

Men for at konkludere på Memento, så er det jo helt bevidst og tjener et
formål at være forvirret. Man kan se filmen igen for at få svar på nogen af
de spørgsmål, men tjener det et formål for forståelsen af filmen? Det synes
jeg ikke. Man kan prøve at se om det hele virkeligt hænger sammen, hvilket
jeg er 99% sikker på at det gør, men det tjener i mine øjne kun at
tilfredstille ens nysgerrighed, og ikke forståelsen af filmen. Er der så
noget dybere at forstå i Memento eller er det ikke blot en anderledes
kriminalfilm?

Joakim