Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EV kontra F stop
Fra : Jes Petersen

Dato : 21-12-01 16:10

Hej

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en Minolta lysmåler. Denne tingest kan
også aflevere måleresultaterne i "EV"

Er 1 EV det samme som et blænde trin eller hvordan virker det?

Jeg håber der er nogen der kan give mig et hint eller evt. henvise til noget
litteratur og/eller hjemmeside der omhandler emnet.

På forhånd tak.

Vh. Jes

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 21-12-01 17:40

> [...]
noget
> litteratur og/eller hjemmeside der omhandler emnet.

Hej Jes

EV står for exposure value, og er egentlig en kombination af lukkertid og
blænde. Nogle kameraer, f. eks. Hasselblad har en låsning mellem blændering
og lukkertidsring på objektivet, og stiller man dem i en bestemt position i
forhold til hinanden, svarer det til en bestemt EV. Når man så drejer på
blænderingen, følger lukkertiden med, så forholdet mellem lukkertid og
blænde hele tiden giver den samme eksponering af filmen.
1 EV svarer til fodobling/halvering af lysmængden.

Mvh
Ole Palmhøj

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 22-12-01 17:19

Så vidt jeg ved er sammenhængen således:

2 i potensen (EV) » blendetallet i 2. potens, divideret med lukketiden

men da der bruges 'afrundede' størrelser på kameraerne
(og ikke trinløse blendetal og lukketider) kan man ikke ramme EV-værdierne
helt præcis.

f. eks. EV = 12 (dette svarer ca. til bl. 4 og 1/250)

2^12 = 4096 ~ 4^2 : 1/250 = 16 * 250 = 4000

eller ~ 5,6 ^ 2 : 1/125 = 31,36 * 125 = 3920

Mh. Knud G.